نقد ادبی
با توجه به اینکه وجود نگاه انتقادی در هر حوزه ای لازم است و باعث اصلاح و پیشرفت اون حوزه میشود. در ادبیات هم نقد و انتقاد جایگاه ویژه ای دارد. نقد ادبی یکی از مهم ترین بخش های ادبیات است.
نقد ادبی
یک منتقد ادبی وقتی یک نقد ادبی درباره شعر،رمان یا یک متن ادبی مینویسد یعنی آن اثر را ارزشیابی میکند و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی میکند. بهتر است یک نقد ادبی علمی، ساده و بر پایه استدلال و منطق باشد. واضح است که برای نوشتن نقد ادبی باید دانش و مطالعه لازم را در حوزه ادبیات داشت. نقد خوب است بی طرفانه و با صراحت لهجه باشد تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد. یک نقد خوب میتواند به شاعر یا نویسنده کمک کند تا اثر خود را بهبود بخشد و نقاط ضعف آن را برطرف کند و اثرش را از دیدگاه های مختلف نگاه کند. اینکه شعر ما را دیگران چطور نگاه کرده و برداشت آن ها از اثر چه بوده است خیلی میتواند جالب و کمک کننده باشد که اثر خود را از دریچه نگاه دیگری هم ببینیم.
علاوه بر آن مطالعه نقد های ادبی میتواند به مخاطب های شعر و ادبیات هم کمک کند تا نگاه بهتر و دقیق تری به آثار ادبی داشته باشند.
منتقد ادبی یک اثر ادبی را از لحاظ فرم و محتوا بررسی میکند
تاریخچه نقد ادبی در جهان و ایران
تاریخچه نقد ادبی به دوران یونان باستان بازمیگردد. شاید بتوان ارسطو را اولین منتقد ادبی دانست که در کتاب بوطیقای خود درباره آثار ادبی مختلف صحبت کرده و به تفسیر آن ها پرداخته است. بعد از او افلاطون را داریم.
نقد ادبی در ایران از دوران پس از اسلام آغاز شد با نقد شعر های شاعران. از اولین منتقد های ادبی ایرانی میشود از سمرقندی، خواجه نصیرالدین طوسی و ابن سینا نام برد.
بررسی تطبیقی طبیعت گرایی در اندیشه های سهراب سپهری و جبران خلیل جبران : مقاله حاضر، بررسی تطبیقی طبیعت گرایی در آثار سهراب سپهری و جبران خلیل جبران بر اساس مکتب آمریکایی است و به وجوه مشترک و متفاوت طبیعت گرایی و بررسی علل و انگیزه های آن می پردازد. زمانی که شرایط گوناگون ،فردی ،فرهنگی[…]
تاثیر مکتب سمبولیسم بر شعر تنی چند از شاعران معاصر : مکتب سمبولیسم، یکی از مکاتب ادبی اروپایی است که در نیمه ی دوم قرن نوزدهم پس از مکتبهایی چون کلاسیسم ، رمانتیسم، رئالیسم و ناتورالیسم به وجود آمده، چدویک در تعریف سمبولیسم می گوید: «سمبولیسم هنر بیان افکار و عواطف، ته از راه مستقیم بلکه[…]
نشانه های سورئالیسم در اشعار فروغ فرخزاد: سوررئالیسم در درجه ی اول نوعی نیروی عظیم گسستن است. ورود به آن نه از طریق تجارب، بلکه به دنبال دگرگونی ناگهانی روحــی کــه همــه ی شیوه های احساس کردن و اندیشیدن را زیرورو کند امکان می یابد (سید حسینی، ۱۳۷۶: ۷۸۲) سوررئالیست ها گوش به زنگ اسرار[…]
بررسی ساختار جملات نشاندار در اشعار فروغ فرخزاد : هر یک از کلمات به ،تنهایی خارج از جمله یا متن نمیتوانند تمام بار اطلاعاتی مورد نظر گوینده را به مخاطب برسانند؛ در واقع معنای اصلی و دقیق هر کلمه در «جمله» تعیین میشود کلمات مطابق نقشهای مختلف نحوی در کنار یکدیگر چیده میشوند. برای دریافت[…]
بررسی سیمای زن در آثار دو شاعر معاصر ایران و عراق؛ نازک الملائکه و فروغ فرخزاد: زنان عرب در سراسر دوره خلافت عثمانی به دلیل وجود قوانینی بسیار ظالمانه و نابرابر در زمینه حجاب،ازدواج اجباری، تعدد زوجات، محرومیت از تعلیم و تربیت و بسیاری دیگر از محدودیت های اجتماعی، مورد تبعیض قرار گرفته و از[…]
رابطۀ نمادین در کهن الگوهای شعر : اسطوره چیست؟ تبلور اندیشههای انسانهای نخستین درباره چیستی پدیده ها؛ تصویری تمثیلی برای یک مفهوم یا فرافکنی نمادین انسانها درباره اسطوره تعابیر و تعاریف متعددی وجود دارد. بطور خلاصه میتوان گفت عده ای به اسطوره ها به عنوان رویدادهایی امکان پذیر می نگرند. از دیدگاه عده ای دیگر اسطوره[…]
تطبیق جاندارانگاری حیوانی و انسانی در اشعار فروغ فرخزاد و نازک الملائکه : یکی از ابتدایی ترین باورهای بشر که نقش اساسی در خلق صور خیالی داشته است جاندارانگاری یا زنده بینی است. در روزگار زنده پنداری یا آنیمیسم بود که اولین اشعار در قالب جانبخشی به اشیاء و طبیعت سروده شد. اشعاری که عناصر آن[…]
تحول و اندیشۀ دنیای آرمانی در شعر فروغ فرخزاد : تصور وجود دنیایی آرمانی در آن سوی واقعیت بسیار دیرین است و دست کم به افلاطون، فیلسوف یونانی میرسد (26,19713 cuddon 26,1979: 673 Chandwick) که عالم مثل را عالم حقیقت میدانست فلوطین بنیان گذار فلسفۀ نوافلاطونی هـم بـه ایــن موضوع اشاره کرده است که «محسوسات[…]
نمادهای ابداعی در شعر فروغ فرخزاد : فروغ فرخزاد (۱۳۱۳-١٣٤٥) در همه شعرهای موفق خود از نمادپردازی بهره گرفته است. اگرچه مجموعه های اسیر (١٣٣٤)، دیوار (۱۳۳۵) و عصیان (۱۳۳۷) نیز از دید گروه اول مخاطبان و عامه شعر خوان مورد استقبال قرار گرفته بودند ولی فرخزاد، پس از ١٣٤٢ توضیح میدهد که چگونه استاندارهای او[…]
انزواطلبی در شعر و زندگی فروغ فرخزاد: «انزوا» در لغت به معنای گوشه گیری گوشه نشستن گوشه ،گرفتن، عزلت اختیار کردن و منزوی شدن است (لغت نامه دهخدا و فرهنگ معین) که در ادبیات فارسی نمود های بسیاری دارد. در شعر ،گذشته انزوا و تنهایی مخصوصاً در زمینه عرفانی معنای مثبتی داشت و شاعران بیشتر به[…]