شهود،-نماد-و-شعر-سهراب-سپهری

شهود، نماد و شعر

شهود، نماد و شعر سهراب سپهری : ۱. مقدمه: سهراب سپهری یگانه شاعر نوپردازی است که در روزگار ما، دنیای ذهن، اندیشه و شعر خویش را با تفکری عرفانی آمیزش داده و موجودیت هنر خود را از هر نظر بدان وابسته نموده است. او با زبانی نمادین و به شیوه ای متفاوت و مؤثر، توانسته کشف،[…]

بررسی-سمبل-های-سیب،-کبوتر،-گل-سرخ-و-نیلوفر-در-شعر-سهراب-سپهری

بررسی سمبل های سیب،کبوتر، گل سرخ و نیلوفر

بررسی سمبل های سیب، کبوتر، گل سرخ و نیلوفر در شعر سهراب سپهری : حوزه ادبیات معاصر سرشار از سمبل ها، رمزها و نمادهای شاعرانه است. بی تردید، فهم نمادها و سمبلها در التذاذ هنری مخاطب اثر بسزایی دارد و بدون دقت در کشف ابهام ناشی از نمادها، شعر معاصر ،فارسی قابل فهم و تحلیل[…]

نمادهای-ابداعی-در-شعر--فروغ-فرخزاد

نمادهای ابداعی در شعر

نمادهای ابداعی در شعر فروغ فرخزاد : فروغ فرخزاد (۱۳۱۳-١٣٤٥) در همه شعرهای موفق خود از نمادپردازی بهره گرفته است. اگرچه مجموعه های اسیر (١٣٣٤)، دیوار (۱۳۳۵) و عصیان (۱۳۳۷) نیز از دید گروه اول مخاطبان و عامه شعر خوان مورد استقبال قرار گرفته بودند ولی فرخزاد، پس از ١٣٤٢ توضیح میدهد که چگونه استاندارهای او[…]

نمادپردازی-در-شعر-فروغ-فرخزاد-با-تکیه-بر-نمادینگی-آب

نمادپردازی در شعر

نمادپردازی در شعر فروغ فرخزاد (باتکیه بر نمادینگی آب) : در شعر شاعران مبدع و خلاق مواجهه با واژه ها و ترکیباتی که می آفرینند چندان ساده نیست. واژه در شعر این ،شاعران به موجودی زنده بدل میشود که مخاطب آگاه می تواند تنفس آن را احساس کند و طپش قلب خود را با نبض شریان[…]

دوگانگی نگاه شاملو وسپهری به پدیده ای مشترک(پرنده_کلاغ): دریافت معنا های بسیاری از متون ادبی هیچ وابستگی به شناخت زندگی نامه پدید آورندگان آنها ندارد

دوگانگی نگاه دو شاعر به پدیده ای مشترک (پرنده_کلاغ)

دوگانگی نگاه دو شاعر به پدیده ای مشترک (پرنده_کلاغ): دریافت معناهای بسیاری از متون ادبی هیچ وابستگی به شناخت زندگی نامه پدید آورندگان آنها ندارد میتوان نام و هویت مؤلف را فراموش و بدون توجه به نیت “او”، متن پدید آمده را بازخوانی کرد. اما هنگامی که به دنبال دست یابی به شناختی از مؤلف[…]

بررسی تطبیقی نماد «شیر» در شعر نیما یوشیج و خلیل مطران

بررسی تطبیقی نماد «شیر» با تاملی در نگاه متفاوت دو شاعر

بررسی تطبیقی نماد «شیر» در اشعار نیما یوشیج و خلیل مطران : جان بخشیدن به اشیاء و وصف خیالی پدیده های طبیعی از جمله هنرهای شعری است. شاید زیست شناسان از شاعران و ادیبان متعجب باشند هنگامی که میبینند آنان همواره وصف حالتهای شادی و ناخوشی درون خویش را بر حیوانات تطبیق میدهند؛ زیرا از[…]

بررسی نمادهای استبداد و خفقان در اشعار نیما یوشیج

بررسی نمادهای استبداد و خفقان

بررسی نمادهای استبداد و خفقان در اشعار نیما یوشیج مقدمه نظام استبدادی، نظامی است که در آن تمرکز شدید قدرت با محوریت یک فرد وجود داشته باشد. در این نوع نظام دولت بر همه ی جنبه های زندگی اجتماعی ،سیاسی فرهنگی و اقتصادی مردم سیطره دارد برای شکل دادن به چنین نظامی میبایست تمام آزادیهای[…]

تحلیل شعر ققنوس نیما یوشیج با نگرشی به اندیشه های گاستون باشلار

تحلیل شعر ققنوس با نگرشی به اندیشه های گاستون باشلار

تحلیل شعر ققنوس نیما یوشیج با نگرشی به اندیشه های گاستون باشلار خلاصه: ایماژ (Image) یا تصویر, کوچکترین واحد سازنده شعر محسوب می شود. گاستون باشلار شناخت تخیل شاعر از ورای تحلیل تصاویر ادبی را مبنای اندیشه خود قرار می دهد. او تصاویر مورد مطالعه خود را بر اساس عناصر چهارگانه «آب», «باد», «آتش» و[…]

سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر فارسی

سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر فارسی

سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر فارسی/ بررسی نمادهای اجتماعی در شعر شاعران دهه های سی و چهل. چکیده نمادگرایی یا سمبولیسم اجتماعی از مهم ترین رویکردهای شعر معاصر ایران به ویژه دهه های سی و چهل نسبت به مضامین سیاسی و اجتماعی است که به عنوان یک مکتب ادبی, به همراه تصویرآفرینی و پرداخت شاعرانه, شیوه[…]