نقد ادبی

با توجه به اینکه وجود نگاه انتقادی در هر حوزه ای لازم است و باعث اصلاح و پیشرفت اون حوزه می‌شود. در ادبیات هم نقد و انتقاد جایگاه ویژه ای دارد. نقد ادبی یکی از مهم ترین بخش های ادبیات است.

نقد ادبی

یک منتقد ادبی وقتی یک نقد ادبی درباره شعر،رمان یا یک متن ادبی می‌نویسد یعنی آن اثر را ارزشیابی می‌کند و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی می‌کند. بهتر است یک نقد ادبی علمی، ساده و بر پایه استدلال و منطق باشد. واضح است که برای نوشتن نقد ادبی باید دانش و مطالعه لازم را در حوزه ادبیات داشت. نقد خوب است بی طرفانه و با صراحت لهجه باشد تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد. یک نقد خوب می‌تواند به شاعر یا نویسنده کمک کند تا اثر خود را بهبود بخشد و نقاط ضعف آن را برطرف کند و اثرش را از دیدگاه های مختلف نگاه کند. اینکه شعر ما را دیگران چطور نگاه کرده و برداشت آن ها از اثر چه بوده است خیلی می‌تواند جالب و کمک کننده باشد که اثر خود را از دریچه نگاه دیگری هم ببینیم.

علاوه بر آن مطالعه نقد های ادبی می‌تواند به مخاطب های شعر و ادبیات هم کمک کند تا نگاه بهتر و دقیق تری به آثار ادبی داشته باشند.

منتقد ادبی یک اثر ادبی را از لحاظ فرم و محتوا بررسی میکند

تاریخچه نقد ادبی در جهان و ایران

تاریخچه نقد ادبی به دوران یونان باستان بازمی‌گردد. شاید بتوان ارسطو را اولین منتقد ادبی دانست که در کتاب بوطیقای خود درباره آثار ادبی مختلف صحبت کرده و به تفسیر آن ها پرداخته است. بعد از او افلاطون را داریم.

نقد ادبی در ایران از دوران پس از اسلام آغاز شد با نقد شعر های شاعران. از اولین منتقد های ادبی ایرانی می‌شود از سمرقندی، خواجه نصیرالدین طوسی و ابن سینا نام برد.

تحلیل-نشانه-شناختی-روایت-در-اشعار-احمد-شاملو

تحلیل نشانه شناختی روایت اشعار

تحلیل نشانه شناختی روایت در اشعار شاملو : احمد شاملو یکی از مشهورترین شاعران معاصر ایران است. او پس از نیما با نوآوری های دیگر، شیوه ای جدید در شعر ایران بنا نهاد که در شعر شاعران پس از خود تاثیری جدی جای گذاشته است. این تاثیر گذاری سبب شده تا نقدها و تحلیل های[…]

جنبه-های-نمایشی-اشعار-احمد-شاملو

جنبه های نمایشی در برخی اشعار

جنبه های نمایشی اشعار احمد شاملو : ردپای همراهی شعر و نمایش را در طول تاریخ میتوان از چین باستان و هند باستان در شرق تا یونان باستان در غرب پی گرفت ،بنابراین شعر از نخستین روزگاران زندگی بشر با هنرهای دیگر و به خصوص موسیقی و نمایش پیوند و الفتی سخت داشته است.» (نوری[…]

تاثیر-فرم-شعر-پل-الوار-بر-شعر-شاملو

تاثیر فرم شعر

تاثیر فرم شعر پل الوار بر شعر شاملو : شعر معاصر فارسی به شکل خاص شعر منثور تأثیر فراوانی از شعر اروپا و به خصوص شعر فرانسه پذیرفته است. این اثر پذیری در وهله نخست به دلیل ترجمه آثار ادبی غرب رخ داده است. بعد از شهریور ۱۳۲۰ شاهد این هستیم که در ایران ترجمه[…]

کارکرد-محوری-نقاب-دینی-در-اشعار-شاملو-و-ادونیس

کارکرد محوری نقاب دینی در شعر

کارکرد محوری نقاب دینی در شعر شاملو و ادونیس : شعر معاصر عربی و فارسی به دلیل برخورداری از ریشههای کهن و اصالت عمیق ناچار است مهم ترین دلیل ماندگاری و مقبولیت خود را در وابستگی اش به سنت ها و میراث گذشته جست وجو کند؛ به عبارت دیگر شاعر امروز از طریق بازخوانی و بازآفرینی[…]

بررسی-تطبیقی-عاشقانه-های-احمد-شاملو-وناظم-حکمت

بررسی تطبیقی عاشقانه های دو شاعر

بررسی تطبیقی عاشقانه های احمد شاملو و ناظم حکمت : ادبیات تطبیقی اصطلاحی است که برای بار اول ویلمن فرانسوی (Villemain)در سال۱۸۲۸ میلادی در اروپا به کار برد. سپس سنت بوو (Sainte beue) منتقد فرانسوی در رواج وبسط آن کوشید اما در واقع این ادبیات دارای شیوه و روش مشخصی نبود و نوعی مقایسه مـــان شاعران[…]

ویژگی-های-جسمانی-و-روانی-زن-در-اشعار-شاملو-و-خسرو-شیرین-نظامی

ویژگی روانی و جسمانی زن و نقش آنها در رابطۀ عاشقانه در شعر

ویژگی روانی و جسمانی زن و نقش آنها در رابطۀ عاشقانه در اشعار شاملو و نظامی : صحبت ما دراینجا پیرامون مقایسه چهره زن در شعر نظامی و شاملو است اگرچه این دو شاعر بزرگ به دو دوره تاریخی متفاوت تعلق دارند ولی منظور از این تحقیق شناخت تغییرات نگاه به زن در یک فرآیند[…]

واکاوی-اشعار-زندان-در-شعر-شاملو

واکاوی اشعار زندان

واکاوی اشعار زندان در شعر شاملو : احمد شاملو یکی از مهمترین شاعران معاصر ایران است که شعرش پیوند تنگاتنگی با ساختار های اجتماعی دارد. شاملو که شاعری جامعه گراست متعلق به جریان شعر نمادگرای اجتماعی است که در شعر معاصر فارسی از شاخههای برجسته شعر نیمایی است. این جریان که با محتوای اجتماعی و[…]

تحلیل-انسجام-وهماهنگی-انسجامی-در-شعر-شاملو

تحلیل انسجام و هماهنگی انسجامی در شعری کوتاه

تحلیل انسجام و هماهنگی انسجامی در شعری کوتاه از شاملو :زبان شناسی نوین بنیان خود را بر آراء فردینان دو سوسور استوار کرده است . سوسور باطرح دوگانی در زمانی/ همزمانی و قرار دادن مطالعات هم زمانی در کانون پژوهشهای زبان شناختی مطالعات زبانی را از بررسیهای تاریخی و در زمانی به بررسیهای ساختاری وهمزمانی[…]

نوزایی-واژگانی-و-زبانی-در-آثار-شاملو

نوزایی واژگانی و زبانی در آثار الف بامداد

نوزایی واژگانی و زبانی در آثار شاملو :  در این پژوهش به بررسی ترکیباتی میپردازیم که به گونه ای در شعر شاملو نوظهور بوده و یا از جهتی دیگر مورد اهمیت بوده اند این کار باعث میشود که به تواناییهای شاملو در استفاده ی متفاوت از زبان پی ببریم. زبان با امکانات و ویژگیهای بسیاری[…]

بررسی-دو-منظومه-فولکوریک-از-شاملو

بررسی دو منظومۀ فولکوریک

بررسی دو منظومۀ فولکوریک از شاملو : «ادبیات عامیانه پایه و اساس فرهنگ هر ملتی را نشان میدهد. شاید این نوع ادبیات در نگاه اول به ظاهر ساده و حقیر جلوه کند اما زمانی که عناصر سازنده آن به دست هنرمند سپرده شود با همان عناصر ساده میتواند دست به آفرینش شاهکاری جهانی بزند. مگر نه[…]

شناخت-و-تحلیل-شعر-منثور-شاملو

تحلیل و شناخت شعر منثور

تحلیل و شناخت شعر منثور شاملو : شعر سپید یا شعر منثور در ادبیات فارسی معاصر به عنوان یکی از جریانهای مهم ادبی به رسمیت شناخته شده است. این نوع شعر قبل از اینکه یک خلاقیت شاعرانه باشد نوعی آگاهی و عمل آگاهانه در جهت رهایی از قید و بندها و معیارهای شعری قدیم و[…]

اسطوره-در-شعر-احمد-شاملو

اسطوره در شعر الف. بامداد

اسطوره در شعر احمد شاملو : اسطوره که در ادبیات ملل مختلف بازتاب یافته در دائره المعارف به افسانه، قصه و سخن پریشان معنی شده است، اما این معنای لغوی اسطوره است و در بردارنده مفهوم دقیق آن نیست و باید در نظر داشت که مفهوم اسطوره از گذشته تا حال تغییر یافته است. اسطوره[…]

بررسی-دستور-تاریخی-در شعر-شاملو

بررسی دستور تاریخی در شعر

بررسی دستور تاریخی در شعر شاملو : زبان پدیده ای است پویا و در حال تحول است اما پاره ای از اوقات بنا به دلایلی شاعران و نویسندگان یک زبان تصمیم به استفاده از اشکال گذشته زبان میگیرند. احمد شاملو یکی از شاعران فارسی زبان است که رواج باستان گرایی در زمان او و هم[…]

پدیده-مرگ-در-اندیشه-شاملو-ومکتب-اگزیستانسیالیسم

پدیده مرگ در اندیشه الف. بامداد و مکتب اگزیستانسیالیسم

پدیده مرگ در اندیشه شاملو و مکتب اگزیستانسیالیسم : در میان دل مشغولیهای بشر آنچه از ابتدای بودن، او پیوسته ذهنش را به خود معطوف داشته و سایه وار ملازم او بوده پدیده مرگ Phenomenon of death) است چگونگی رویارویی با این معضل و حل این معما از دغدغه – های اصلی تمامی مکاتب فکری[…]

بررسی-افکار-نوستالژیک-در-شعر-احمد-شاملو

بررسی افکار نوستالژیک در شعر نو

بررسی افکار نوستالژیک در شعر نو احمد شاملو: نوستالژی اگر چه در اصل یک اصطلاح پزشکی و متعلق به علم روان شناسی است اما قرنهاست درونمایه آثار ادبی بسیاری را به خود اختصاص داده است. به طور کلی احساس نوستالژی از نظر روان شناسان نتیجه حسرت برگذشته یادآوری خاطرات کودکی و نوجوانی احساس ،غربت مرگ[…]

انسان-باوری-و-برخی-کارکردهای-آن-در-شعر-شاملو

انسان باوری و برخی کارکردهای آن در شعر

انسان باوری و برخی کارکردهای آن در شعر معاصر احمد شاملو : به یقین، بیش از همه شاعران همعصر خود به موضوع انسان در شعر پرداخته مضمون اصلی بیشتر سروده های او را مسائل بشری تشکیل میدهد، چرا که او شاعری است انسان محور؛ کسی که درد و رنج شاعرانه ی خود را متوجه درک[…]

نگاهی-به-اشعار-شاملو-از-زاویه-طنز-مسائل-اجتماعی

نگاهی به اشعار الف. بامداد از زاویه طنز مسائل اجتماعی

نگاهی به اشعار شاملو از زاویه طنز مسائل اجتماعی: هیچ دوره ای از ادوار تاریخ ادبی ایران خالی از طنز و طنز پرداز نبوده است؛ اما آنچه نویسندگان ما در شناخت و معرفی طنز و طنز پردازی و نوشته اند سابقه طولانی نداشته و عمر آن از چهل سال نمی گذرد. شاعران شعر نو علاقه[…]

سیمای-آیدا-در-شعر-شاملو

سیمای آیدا در اشعار

سیمای آیدا در شعر شاملو: احمد شاملو، شاعر بلند آوازه ی معاصر، به سبب نوآوری ها و بدیع گویی های خویش شاعری صاحب سبک محسوب می شود. عمدتاً اشعار وی در قالب سپید سروده شده است که نه تنها خود آغازگر این شیوه از شاعری است؛ بلکه خود، تنها پیرو حقیقی این سبک نیز دانسته[…]

رمانتیسم-و-بازتاب-آن-در-اشعار-اشاملو

رمانتیسم و بازتاب آن در شعر الف بامداد

رمانتیسم و بازتاب آن در شعر احمد شاملو : رمانتیسم را میتوان یکی از مهمترین سبکهای ادبی دانست که سبکهای متعدد دیگری را شکل میدهد؛ سبکهایی همچون سوررئالیسم و دادائیسم که به ظاهر ارتباطی با رمانتیسم ندارند. در بعضی از اصول و رویکردهای خود با این مکتب ادبی و فکری قرابتی پیدا میکنند خواجات ۱۳۹۱[…]

حماسه-ی-نو-در-شعر-احمد-شاملو

حماسه ی نو در شعر معاصر

حماسه ی نو  در شعر احمد شاملو : «حماسه» واژه ای عربی است که به معنای دلاوری، دلیری و شجاعت دهخدا (۱۳۷۱) ذيل حماس آمده است. اصطلاح ادبی «حماسه همزمان با برگزاری جشن هزاره فردوسی در سال ۱۳۱۳ه.ش. از سوی برخی ادبا و نویسندگان در برابر واژۀ epic انگلیسی و epique فرانسوی، به شاهنامه فردوسی[…]

دوگانگی نگاه شاملو وسپهری به پدیده ای مشترک(پرنده_کلاغ): دریافت معنا های بسیاری از متون ادبی هیچ وابستگی به شناخت زندگی نامه پدید آورندگان آنها ندارد

دوگانگی نگاه دو شاعر به پدیده ای مشترک (پرنده_کلاغ)

دوگانگی نگاه دو شاعر به پدیده ای مشترک (پرنده_کلاغ): دریافت معناهای بسیاری از متون ادبی هیچ وابستگی به شناخت زندگی نامه پدید آورندگان آنها ندارد میتوان نام و هویت مؤلف را فراموش و بدون توجه به نیت “او”، متن پدید آمده را بازخوانی کرد. اما هنگامی که به دنبال دست یابی به شناختی از مؤلف[…]

مفهوم-وطن-در-شعر-شاملو

مفهوم وطن در شعر نو

مفهوم وطن در شعر نو شاملو: احمد شاملو ( ۱۳۷۹-۱۳۰۴هـ) از نامبردارترین و تأثیر گذارترین شاعران دوره ی معاصر است. او بعد از نیما بیشترین تأثیر را برشعر و شاعران معاصر داشته و شعرش سرشار از اندیشه های ژرف ومضامین تأمل بـرانگیز است. یکی از موضوعاتی که در شعر شاملو جلوه ی فراوانی دارد موضوع[…]

بازسرایی-در-شعر-احمد-شاملو

بازسرایی در شعر الف بامداد

بازسرایی در شعر احمد شاملو : باز سرایی” همان باز آفرینی آثار گذشته است. آثاری که مایه و ادبیت خود را حفظ کرده اند، اما با گذشت زمان، غبار فراموشی روی آنها روکش گذاشته است. در حقیقت باز سرایی ترجمه یک متن از یک زبان به همان زبان است که در آن زبان مبدأ و[…]

واقع-گرایی-در-شعر-نو

واقع گرایی در شعر نو

واقع گرایی در شعر نو: واقع گرایی در مفهوم عام و گسترده به معنی وفاداری به واقعیت است ، در ادبیات و در این مفهوم، تقریبا در بیشتر شیوههای نوشتن؛ عامل مهمی به حساب میآید. در قصه های کوتاه و بلند شرق و نیز در آثار کلاسیک یونان و روم باستان و هم چنین نویسندگان[…]

معنا و مفهوم آموزه آرمان گونه ابرمرد در اندیشه نیچه و شاملو پرورش اندیشهی قهرمان سازی و اسطوره پردازی در بین ملل گوناگون نشانگر آن است که انسان اسطوره و قهرمان

معنا و مفهوم آموزه آرمان گونه ابرمرد در اندیشه شاعران

معنا و مفهوم آموزه آرمان گونه ابرمرد پرورش اندیشهی قهرمان سازی و اسطوره پردازی در بین ملل گوناگون نشانگر آن است که انسان اسطوره و قهرمان را وسیله ای برای رسیدن به ایده آل های خود می خواهد ، در جایی قهرمانی حق، مظلومی را باز میستاند و یا جامعه ای را به خوشبختی می[…]

نیمای معترض، تاویل هرمنوتیکی کک کی

نیمای معترض، تاویل هرمنوتیکی «کک کی»

نیمای معترض، تاویل هرمنوتیکی «کک کی» مقدمه نیما به عنوان یک شاعر نظریه پرداز برای استفاده از نماد و ابهام در ،شعر اهمیتی خاص قائل است و با تکیه بر آثار و دیدگاههای شاعران سمبولیست به ویژه سمبولیست های فرانسوی، نه تنها در آثار خود از نمادها استفاده میکند بلکه بر ترویج دیدگاههای سمبولیستی و[…]

مقایسه تطبیقی نمود فقر در شعر نیما یوشیج و نازک الملائکه

مقایسه تطبیقی نمود فقر در برخی اشعار

مقایسه تطبیقی نمود فقر در برخی اشعار نیما یوشیج و نازک الملائکه مقدمه از زمانی که شعر از دربار بیرون آمد و به طرح مسائل و مشکلات مردم پرداخت رنگ و بویی دیگر یافت. در این زمان شعر دیگر فقط تصویرپردازی و آفرینش هنری نیست. شاعر در این هنگام به رسالت هنری خویش واقف است[…]

اشتراکات ساختاری در شعر نیما و چند شاعر معاصر

اشتراکات ساختاری در شعر نیما و چند شاعر معاصر

اشتراکات ساختاری در شعر نیما و چند شاعر معاصر مقدمه شعر معاصر در ایران به عنوان سبکی مستقل با حد و مرز مشخص و متمایز از شعر کلاسیک جریانی است که به رغم مخالفتها همچنان در مسیر پیش رونده خود با خیل عظیمی از پیروان در حال تداوم است. این سبک با وجود اعتراف و[…]

جایگاه قالب های کلاسیک در اندیشه نوگرای نیما

جایگاه قالب های کلاسیک در اندیشه نوگرای نیما

جایگاه قالب های کلاسیک در اندیشه نوگرای نیما مقدمه امروز هنگامی که مجموعه شعر شاعران نوگرا را میخوانیم دیگر از کنار هم قرار گرفتن اشعاری که در قالبهای نیمایی و کلاسیک سروده شده است آن گونه که گذشتگان ما شگفت زده می شدند – شگفت زده نمیشویم و شاعر آنها را مرتجع و سنت زده[…]

بررسی مفهوم دین در اشعار نیما یوشیج و شفیعی کدکنی

بررسی مفهوم دین در اشعار برخی شاعران معاصر

بررسی مفهوم دین در اشعار نیما یوشیج و شفیعی کدکنی مقدمه یکی از بن مایه هایی که میتواند در شعر شاعران مورد دقت قرار گیرد مفهوم «دین» است اگرچه تغییر نگرش شاعران نسبت به مفاهیم ،شعر شعر معاصر را به سرانجامی دیگر سوق داده است و شاعران معاصر دیدگاه نوینی را در شعر معاصر پایه[…]