نقد ادبی
با توجه به اینکه وجود نگاه انتقادی در هر حوزه ای لازم است و باعث اصلاح و پیشرفت اون حوزه میشود. در ادبیات هم نقد و انتقاد جایگاه ویژه ای دارد. نقد ادبی یکی از مهم ترین بخش های ادبیات است.
نقد ادبی
یک منتقد ادبی وقتی یک نقد ادبی درباره شعر،رمان یا یک متن ادبی مینویسد یعنی آن اثر را ارزشیابی میکند و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی میکند. بهتر است یک نقد ادبی علمی، ساده و بر پایه استدلال و منطق باشد. واضح است که برای نوشتن نقد ادبی باید دانش و مطالعه لازم را در حوزه ادبیات داشت. نقد خوب است بی طرفانه و با صراحت لهجه باشد تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد. یک نقد خوب میتواند به شاعر یا نویسنده کمک کند تا اثر خود را بهبود بخشد و نقاط ضعف آن را برطرف کند و اثرش را از دیدگاه های مختلف نگاه کند. اینکه شعر ما را دیگران چطور نگاه کرده و برداشت آن ها از اثر چه بوده است خیلی میتواند جالب و کمک کننده باشد که اثر خود را از دریچه نگاه دیگری هم ببینیم.
علاوه بر آن مطالعه نقد های ادبی میتواند به مخاطب های شعر و ادبیات هم کمک کند تا نگاه بهتر و دقیق تری به آثار ادبی داشته باشند.
منتقد ادبی یک اثر ادبی را از لحاظ فرم و محتوا بررسی میکند
تاریخچه نقد ادبی در جهان و ایران
تاریخچه نقد ادبی به دوران یونان باستان بازمیگردد. شاید بتوان ارسطو را اولین منتقد ادبی دانست که در کتاب بوطیقای خود درباره آثار ادبی مختلف صحبت کرده و به تفسیر آن ها پرداخته است. بعد از او افلاطون را داریم.
نقد ادبی در ایران از دوران پس از اسلام آغاز شد با نقد شعر های شاعران. از اولین منتقد های ادبی ایرانی میشود از سمرقندی، خواجه نصیرالدین طوسی و ابن سینا نام برد.
بررسی تطبیقی مضامین اجتماعی در اشعار نیما یوشیج و احمد شوقی مقدمه ادبیات مفهوم گسترده ای دارد و شامل دریای بیکرانی .است یکی از حوزه های نوپا در ادبیات ادبیات تطبیقی است که به بررسی روابط تاریخی ادبیات ملی دیگر زبانها و چگونگی تأثیر و تأثر متقابل ملّتها از یکدیگر اطلاق می.شود با توجه به[…]
بازکاوی کارکردهای زبان عامیانه در شعر نیما یوشیج مقدمه شناخت عناصر و کارکردهای زبان عامیانه در شعر شاعرانی بزرگ و سرنوشت ساز همچون نیما یوشیج بی تردید به بالندگی شعر و هموارتر ساختن راه ادب و فرهنگ بسیار کمک میکند. همنشینی شگرف و شگفت زبان ادبی در کنار زبان عامیانه یکی از جنبههای اعجاز آفرینی[…]
دیالکتیک دریافت های شعر «ری را» نیما یوشیج مقدمه در سالهای آخر دههٔ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰م استادان و دانشجویان دانشگاه کنستانس در آلمان غربی زیبایی شناسی دریافت را پدید آوردند اعضای این مکتب به جای تولید و بررسی متون به خواندن و دریافت متون ادبی روی آوردند (مکاریک، ۱۳۸۸ ۳۴۰) پایه گذاران این مکتب ولفگانگ[…]
تحلیل انتقادی نگاه نیما به شعر کلاسیک در تبیین الگوی وصفی روایی شعر نو مقدمه با وزش بادهای غربی و پیدایی تجددخواهی در ،ایران توجه به تحول در ساحات مختلف سیاسی، اجتماعی فرهنگی و… با انتقادهای تند از سنت همراه شد. در حوزه ادبیات نیز، روشنفکران مشروطه که پیشگامان نقد ادبی در ایران به شمار[…]