نقد ادبی

با توجه به اینکه وجود نگاه انتقادی در هر حوزه ای لازم است و باعث اصلاح و پیشرفت اون حوزه می‌شود. در ادبیات هم نقد و انتقاد جایگاه ویژه ای دارد. نقد ادبی یکی از مهم ترین بخش های ادبیات است.

نقد ادبی

یک منتقد ادبی وقتی یک نقد ادبی درباره شعر،رمان یا یک متن ادبی می‌نویسد یعنی آن اثر را ارزشیابی می‌کند و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی می‌کند. بهتر است یک نقد ادبی علمی، ساده و بر پایه استدلال و منطق باشد. واضح است که برای نوشتن نقد ادبی باید دانش و مطالعه لازم را در حوزه ادبیات داشت. نقد خوب است بی طرفانه و با صراحت لهجه باشد تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد. یک نقد خوب می‌تواند به شاعر یا نویسنده کمک کند تا اثر خود را بهبود بخشد و نقاط ضعف آن را برطرف کند و اثرش را از دیدگاه های مختلف نگاه کند. اینکه شعر ما را دیگران چطور نگاه کرده و برداشت آن ها از اثر چه بوده است خیلی می‌تواند جالب و کمک کننده باشد که اثر خود را از دریچه نگاه دیگری هم ببینیم.

علاوه بر آن مطالعه نقد های ادبی می‌تواند به مخاطب های شعر و ادبیات هم کمک کند تا نگاه بهتر و دقیق تری به آثار ادبی داشته باشند.

منتقد ادبی یک اثر ادبی را از لحاظ فرم و محتوا بررسی میکند

تاریخچه نقد ادبی در جهان و ایران

تاریخچه نقد ادبی به دوران یونان باستان بازمی‌گردد. شاید بتوان ارسطو را اولین منتقد ادبی دانست که در کتاب بوطیقای خود درباره آثار ادبی مختلف صحبت کرده و به تفسیر آن ها پرداخته است. بعد از او افلاطون را داریم.

نقد ادبی در ایران از دوران پس از اسلام آغاز شد با نقد شعر های شاعران. از اولین منتقد های ادبی ایرانی می‌شود از سمرقندی، خواجه نصیرالدین طوسی و ابن سینا نام برد.

پیام های جهانی شاعران معاصر نیما یوشیج، قیصر امین پور

پیام های جهانی شاعران معاصر

پیام های جهانی شاعران معاصر: نیما یوشیج، قیصر امین پور مقدمه از زمانی که شعر از دربار بیرون آمد و به طرح مسائل و مشکلات مردم پرداخت رنگ و بویی دیگر یافت. در این زمان شعر دیگر فقط تصویرپردازی و آفرینش هنری نیست شاعر در این هنگام به رسالت هنری خویش واقف است و در[…]

جهان مدرن شاعرانه نزد شارل بودلر و نیما یوشیج

جهان مدرن شاعرانه

جهان مدرن شاعرانه نزد شارل بودلر و نیما یوشیج مقدمه ادبیات و شعر، هنر کلامی و کاربرد ویژه ای از زبان هستند که به ذهنیت و عواطف، تجسم حسی میبخشند و اصالت و ارزش آنها به تازگی بیان بستگی دارد؛ بنابراین، در فضایی که تمایل به نوآوری و پیشرفت احساس میشود فرهنگ و هنر نیز[…]

جایگاه انتقاد در اشعار نیما یوشیج

جایگاه انتقاد در اشعار شاعر معاصر

جایگاه انتقاد در اشعار نیما یوشیج مقدمه هیچ چیزی نیست که ناگهان تغییر کند و هیچ نیستی هم نیست که ناگهان عوض شود. همین طور هیچ شکل از اشکال هنری وجود ندارد که برای نفوذ خود در مردم راه ناگهانی را پیدا کند. نگاه نوگرایانه لازمه تحول است لازمه هنر برای هنرمند است و این[…]

بررسی معناشناسی گفتمان در شعر پی دارو چوپان نیما یوشیج

بررسی معناشناسی گفتمان در شعر پی دارو چوپان

بررسی معناشناسی گفتمان در شعر پی دارو چوپان نیما یوشیج «نشانه – معنا شناسی با در نظر گرفتن نشانه ها در ارتباطی خاص و چند گونه با یکدیگر در نظامی فرآیندی که منجر به تولید معنا و پویایی و تکثر آن میشود مطالعه نشانه ها را از حصر روابط تقابلی سوسوری آزاد و معنا را[…]

نمونه ای از تاثیر ادبیات آلمان بر ادبیات معاصر ایران

نمونه ای از تاثیر ادبیات آلمان بر ادبیات معاصر ایران

نمونه ای از تاثیر ادبیات آلمان بر ادبیات معاصر ایران نیما یوشیج و راینر ماریا ریلکه مقدمه پیش از انقلاب مشروطه و آغاز موج تجددخواهی در ،ایران ترجمه آثار ادبی رونق یافت. این ترجمه ها بیشتر دو نوع ادبی رمان و نمایشنامه را در بر میگرفت هر دوی این قالبهای ادبی برای ایرانیان تازه و[…]

بررسی تطبیقی مضامین اجتماعی در اشعار نیما یوشیج و احمد شوقی مقدمه ادبیات مفهوم گسترده ای دارد و شامل دریای بیکرانی .است یکی از حوزه های نوپا

بررسی تطبیقی مضامین اجتماعی بین دو شاعر

بررسی تطبیقی مضامین اجتماعی در اشعار نیما یوشیج و احمد شوقی مقدمه ادبیات مفهوم گسترده ای دارد و شامل دریای بیکرانی .است یکی از حوزه های نوپا در ادبیات ادبیات تطبیقی است که به بررسی روابط تاریخی ادبیات ملی دیگر زبانها و چگونگی تأثیر و تأثر متقابل ملّتها از یکدیگر اطلاق می.شود با توجه به[…]

بازکاوی کارکردهای زبان عامیانه در شعر نیما یوشیج

بازکاوی کارکردهای زبان عامیانه

بازکاوی کارکردهای زبان عامیانه در شعر نیما یوشیج مقدمه شناخت عناصر و کارکردهای زبان عامیانه در شعر شاعرانی بزرگ و سرنوشت ساز همچون نیما یوشیج بی تردید به بالندگی شعر و هموارتر ساختن راه ادب و فرهنگ بسیار کمک میکند. همنشینی شگرف و شگفت زبان ادبی در کنار زبان عامیانه یکی از جنبههای اعجاز آفرینی[…]

بررسی شعر افسانه از نیما و شعر فی السوق القدیم از بدر شاکر

بررسی شعر افسانه و شعر فی السوق القدیم

بررسی شعر افسانه از نیما و شعر فی السوق القدیم از بدر شاکر مقدمه آغاز قرن بیستم به ویژه با وقوع دو جنگ جهانی اول و دوم با رویدادها و حوادثی همراه بود که جهان را تحت تأثیر خود قرار داد. دستاوردهای نو بشر در حوزه دانش و فناوری رشد آموزش نوین و همگانی شدن[…]

دغدغه های نیما یوشیج

دغدغه های نیما

دغدغه های نیما یوشیج مقدمه آشنایی با اندیشه ی نیما و حادثه ی بزرگی که او در شعر فارسی ،پدیدآورد، مستلزم تأملی دوباره در ادبیات سنتی سرزمین او و دغدغه ها و دلمشغولیهای شاعران دورههای کلاسیک شعر فارسی است. این تأمل نشان میدهد که در هیچ یک از ادوار سنتی شعر فارسی، انان و زندگی[…]

اشتراک عینی در برخی اشعار احمد شاملو و نیما یوشیج

اشتراک عینی در برخی اشعار دو شاعر معاصر

اشتراک عینی در برخی اشعار احمد شاملو و نیما یوشیج با گذشت زمان شاعران به لفافه گویی گرایش بیشتری پیدا کردند این لفافه گویی باعث بروز فنون خاصی در سرایش شعر شد که از آن جمله میتوان به اشتراک عینی اشاره کرد. اشتراک عینی شیوۀ بیان غیر مستقیم ،احساسات با خلق موقعیتهای مشخص و حوادثی است[…]

ضعف های زبانی در اشعار نیما یوشیج

ضعف های زبانی برخی اشعار

ضعف های زبانی در اشعار نیما یوشیج مقدمه در نظریات منتقدین ،گذشته زبان تنها یکی از مولفههای ادبیات و در برخی موارد حتی کم اهمیت ترین آنها شمرده میشد الدراولسن در این مورد گفته است : « واژه ها از این حیث که تحت کنترل سایر عناصر شعر هستند و به وسیله آنها تعیین میشوند[…]

بررسی تطبیقی نماد «شیر» در شعر نیما یوشیج و خلیل مطران

بررسی تطبیقی نماد «شیر» با تاملی در نگاه متفاوت دو شاعر

بررسی تطبیقی نماد «شیر» در اشعار نیما یوشیج و خلیل مطران : جان بخشیدن به اشیاء و وصف خیالی پدیده های طبیعی از جمله هنرهای شعری است. شاید زیست شناسان از شاعران و ادیبان متعجب باشند هنگامی که میبینند آنان همواره وصف حالتهای شادی و ناخوشی درون خویش را بر حیوانات تطبیق میدهند؛ زیرا از[…]

مقایسه چگونگی انعکاس ادبیات تعلیمی در اشعار نو و سنتی نیما

مقایسه چگونگی انعکاس ادبیات تعلیمی در اشعار نو و سنتی

مقایسه چگونگی انعکاس ادبیات تعلیمی در اشعار نو و سنتی نیما مقدمه ادبیات، تلفیق هنری و رقیق ،فلسفه ،اندیشه خیال و عاطفه است و نمی توان هنری را یافت که در پس آن جلوه ای از تفکرات و اندیشه ها و جلوه ای از تفکرات و اندیشه ها وجود نداشته باشد. شاعران بزرگ همواره، اندیشمندان[…]

منِ نو تحلیل نماد گرایانه از انسان در شعر وای بر من نیما

منِ نو «تحلیل نماد گرایانه از انسان در شعر وای بر من»

منِ نو «تحلیل نماد گرایانه از انسان در شعر وای بر من» نیما مقدمه اصطلاح و نماد مفهوم بسیار وسیعی دارد که در حوزه های گوناگون دانش بشری نقش بنیادی داشته و عبارت است از هر ،علامت ،اشاره ترکیب و عبارتی که بر معنی و مفهوم، ورای آنچه ظاهر آن می نماید دلالت دارد و[…]

بررسی مقایسه ای آرای بهار و نیما یوشیج درباره شعر و شاعری

بررسی مقایسه ای دو شاعر درباره شعر و شاعری

بررسی مقایسه ای  آرای بهار و نیما یوشیج درباره شعر و شاعری :  از جمله امکاناتی که در شناخت نقد و پژوهش ادبیات معاصر در اختیار پژوهشگر امروزی است علاوه بر متن اثر ،ادبی پیرامتن ها (paratext) – مصاحبه ها، نامه ها و نقدها – است که افزون بر متن ادبی در دسترس است و[…]

کاربرد کنایه در اشعار نیما یوشیج

کاربرد کنایه در برخی اشعار

کاربرد کنایه در اشعار نیما یوشیج مقدمه کنایه یکی از شاخههای مهم علم بیان و از برجسته ترین ترفندهای زیبایی آفرینی در کلام است که شاعر به وسیلهٔ آن عواطف و احساسات خود را هنرمندانه و مؤثر بیان می کند در حقیقت کنایه «نوعی تشخص دادن به زبان است شفیعی کدکنی، ۱۳۸۹ (۲۲). «کنایه به[…]

بررسی تطبیقی اشعار بدر شاکر و نیما یوشیج

بررسی تطبیقی اشعار دو شاعر معاصر

بررسی تطبیقی اشعار بدر شاکر و نیما یوشیج مقدمه هر ادیب و شاعری برای گام نهادن در گستره بیکران ادبیات به ذوق و هنر نیاز دارد؛ چنان که یک قطعه ادبی اگر رنگ احساس و عاطفه و الفاظ زیبا به خود نگیرد خشک و بی روح خواهد بود و هنگامی که این قطعه ادبی هر[…]

نظریه توصیف نیما در منظومه سریویلی او

نظریه توصیف نیما در منظومه سریویلی او

نظریه توصیف نیما در منظومه سریویلی او مقدمه نیما شاعری است که توجه ویژه ای به توصیف و ویژگیهای آن در شعر معاصر داشته است و در این زمینه دیدگاه خاص خود را به عنوان یک نظریه با محوریت توصیف در آثار نظری خود بیان کرده است توصیف که در واقع، بیان دریافت گوینده به[…]

بن مایه های رمانتیکی اشعار نیما یوشیج

بن مایه های رمانتیکی در شعر

بن مایه های رمانتیکی در شعر نیما یوشیج مقدمه رمانتیسم بیش از آن که یک جریان ادبی ،باشد مرحله ای از حساسیت اروپایی است که نخست در اواخر قرن هجدهم در انگلستان با ویلیام بلیک» و «ورد زورث»، در آلمان با «گوته» و «شیلر»، و سپس در فرانسه با ویکتور هوگو»، «شاتو بریان» و «لامارتین»[…]

دیالکتیک دریافت های شعر «ری را» نیما یوشیج

دیالکتیک دریافت های شعر «ری را»

دیالکتیک دریافت های شعر «ری را» نیما یوشیج  مقدمه در سالهای آخر دههٔ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰م استادان و دانشجویان دانشگاه کنستانس در آلمان غربی زیبایی شناسی دریافت را پدید آوردند اعضای این مکتب به جای تولید و بررسی متون به خواندن و دریافت متون ادبی روی آوردند (مکاریک، ۱۳۸۸ ۳۴۰) پایه گذاران این مکتب ولفگانگ[…]

ساخت روایت در اشعار نیما یوشیج

ساخت روایت در شعر نو

ساخت روایت در شعر نیما یوشیج مقدمه تشخص سبکی نیما یعنی تغییری که در ساخت سنتی شعر ،داد آن چنان شگفت انگیز و دارای جاذبه بود که جایی را برای بحثهای دیگر در باب شعر نیما باقی نگذاشت بیش از هر موضوع دیگری از درهم شکستن تساوی طولی مصراعها و در نتیجه از تقلیل و[…]

بررسی نمادهای استبداد و خفقان در اشعار نیما یوشیج

بررسی نمادهای استبداد و خفقان

بررسی نمادهای استبداد و خفقان در اشعار نیما یوشیج مقدمه نظام استبدادی، نظامی است که در آن تمرکز شدید قدرت با محوریت یک فرد وجود داشته باشد. در این نوع نظام دولت بر همه ی جنبه های زندگی اجتماعی ،سیاسی فرهنگی و اقتصادی مردم سیطره دارد برای شکل دادن به چنین نظامی میبایست تمام آزادیهای[…]

مجاز مرسل و پیوند آن با ابهام در شعر نیما،اخوان،سپهری و فروغ فرخزاد

مجاز مرسل و پیوند آن با ابهام در شعر معاصر

مجاز مرسل و پیوند آن با ابهام در شعر : نیما،اخوان،سپهری و فروغ فرخزاد مقدمه ابهام هنری که از عوامل ذاتی شعر ،است در حوزه مجازی زبان صورت میگیرد حوزه مجازی زبان گسترده است و شامل اغلب صناعات بلاغی همچون مجاز مرسل، استعاره، کنایه تمثیل، حسامیزی، نماد و… میشود اما آنچه در این مبحث مورد[…]

نقدی بر زیبایی شناسی عیوب کلام در اشعار شاملو و نیما یوشیج

نقدی بر زیبایی شناسی عیوب کلام در اشعار دو شاعر معاصر

نقدی بر زیبایی شناسی عیوب کلام دراشعار احمد شاملو و نیما یوشیج مقدمه زیباشناسی عیوب کلام یا زیباشناسی عیوب مخل فصاحت کلام و کلمه» نگاهی زیباشناسانه به مواردی است که در نظر عالمان علم بلاغت از . ، مخل فصاحت به شمار رفته است. اگر با دقت و بدون پیش فرض به آثار ادبی قدیم[…]

زنان در شعر نیما یوشیج

زنان در شعر علی اسفندیاری

زنان در شعر نیما یوشیج مقدمه هنر و اندیشه معاصر در ارزیابی ویژه خود از سنتها و رسوم کهن رفتارهای گوناگونی داشته است. هنرمند نوگرا غالباً کسی دانسته میشود که بینش خاصی مطابق با وضع فرهنگی و عرصه تاریخی خود از جهان ارائه دهد. گاه این رویه حفظ ارزش به ظاهر در اشکالی جلوه میکند[…]

تحلیل انتقادی نگاه نیما یوشیج به شعر کلاسیک

تحلیل انتقادی نگاه نیما به شعر کلاسیک

تحلیل انتقادی نگاه نیما به شعر کلاسیک در تبیین الگوی وصفی روایی شعر نو مقدمه با وزش بادهای غربی و پیدایی تجددخواهی در ،ایران توجه به تحول در ساحات مختلف سیاسی، اجتماعی فرهنگی و… با انتقادهای تند از سنت همراه شد. در حوزه ادبیات نیز، روشنفکران مشروطه که پیشگامان نقد ادبی در ایران به شمار[…]

بررسی مقایسه ای مرگ در نیما یوشیج و استیوی اسمیت

بررسی مقایسه ای مرگ در اشعار دو شاعر

بررسی مقایسه ای مرگ در اشعار نیما یوشیج و استیوی اسمیت: «آی آدم ها» و «دست تکان نمی داد، داشت غرق می شد» مقدمه شعر به عنوان شاخه ای ویژه از هنر به دلیل برخورداری از مؤلفه ی ممتاز آمیزش جهان بینی و سایر شاخصه های اندیشه ورزی هنرمند با تجربه های بیرونی قابلیتی مؤثر[…]

رمانتیسم اروپا و شعر نو پارسی

رمانتیسم اروپا و شعر نو پارسی

رمانتیسم اروپا و شعر نو پارسی مقدمه پذیرش این اصل مسلم که هنر و ادبیات میراث مشترک جامعه بشری است مستلزم قبول ارتباط زنجیره ای این مقوله در فرهنگهای ملل و تأثیر متقابل آفرینشهای هنری بـر یکدیگر خواهد بود در زمینهٔ علل پیدایش و سیر تکاملی شعر نو پارسی و ریشه یابی آن در عصر[…]

شب پره و سیولیشه دو نماد برای یک موقعیت تاویل دو شعر نمادین از نیما یوشیج

شب پره و سیولیشه دو نماد برای یک موقعیت

شب پره و سیولیشه دو نماد برای یک موقعیت : تاویل دو شعر نمادین از نیما یوشیج مقدمه بخشی عظیم از ادبیات عرفانی ایران را شعرهای نمادین تشکیل می دهد که برای نیل به معنی یا معانی پنهان در پس معنای ظاهری ،آنها از دیرباز تلاشهایی صورت گرفته است و می گیرد. در ادبیات معاصر[…]

بر نیماپژوهی و کتاب شناسی نیما

درآمدی بر نیماپژوهی و کتاب شناسی نیما

درآمدی بر نیماپژوهی و کتاب شناسی نیما مقدمه نیما یوشیج در انواع مختلف ادبی طبع آزمایی کرده اما آنچه وی به آن نام بردار شده است شعرهای نو اوست که باعث شده او را به عنوان پدر شعر نو فارسی» بشناسند. از همان زمان ،نیما کتابها و مقالههایی بسیار دربارۀ شعر او نوشته شد و[…]