هویت اجتماعی شعر نیما مقدمه ادبیات فارسی، با وجود شخصیتهای بی نظیری چون فردوسی ، ناصر خسرو، سنایی، نظامی، مولوی، سعدی، حافظ و… تقریباً به علوم مختلف و بسیاری از مسایل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی توجه کرده است. ادبیات همواره با مسایل گوناگون در تأثیر و تأثر بوده که از مهمترین آن ها میتوان[…]
نقد ادبی
با توجه به اینکه وجود نگاه انتقادی در هر حوزه ای لازم است و باعث اصلاح و پیشرفت اون حوزه میشود. در ادبیات هم نقد و انتقاد جایگاه ویژه ای دارد. نقد ادبی یکی از مهم ترین بخش های ادبیات است.
نقد ادبی
یک منتقد ادبی وقتی یک نقد ادبی درباره شعر،رمان یا یک متن ادبی مینویسد یعنی آن اثر را ارزشیابی میکند و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی میکند. بهتر است یک نقد ادبی علمی، ساده و بر پایه استدلال و منطق باشد. واضح است که برای نوشتن نقد ادبی باید دانش و مطالعه لازم را در حوزه ادبیات داشت. نقد خوب است بی طرفانه و با صراحت لهجه باشد تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد. یک نقد خوب میتواند به شاعر یا نویسنده کمک کند تا اثر خود را بهبود بخشد و نقاط ضعف آن را برطرف کند و اثرش را از دیدگاه های مختلف نگاه کند. اینکه شعر ما را دیگران چطور نگاه کرده و برداشت آن ها از اثر چه بوده است خیلی میتواند جالب و کمک کننده باشد که اثر خود را از دریچه نگاه دیگری هم ببینیم.
علاوه بر آن مطالعه نقد های ادبی میتواند به مخاطب های شعر و ادبیات هم کمک کند تا نگاه بهتر و دقیق تری به آثار ادبی داشته باشند.
منتقد ادبی یک اثر ادبی را از لحاظ فرم و محتوا بررسی میکند
تاریخچه نقد ادبی در جهان و ایران
تاریخچه نقد ادبی به دوران یونان باستان بازمیگردد. شاید بتوان ارسطو را اولین منتقد ادبی دانست که در کتاب بوطیقای خود درباره آثار ادبی مختلف صحبت کرده و به تفسیر آن ها پرداخته است. بعد از او افلاطون را داریم.
نقد ادبی در ایران از دوران پس از اسلام آغاز شد با نقد شعر های شاعران. از اولین منتقد های ادبی ایرانی میشود از سمرقندی، خواجه نصیرالدین طوسی و ابن سینا نام برد.
بررسی شعر روایی نیما یوشیج و خلیل مطران با تاملی در میزان خلاقیت هنری دو شاعر مقدمه حرکت نوگرایی در دو ادبیات فارسی و عربی زمینهها و وجوه مشترک بسیاری دارند؛ اوضاع نابسامان ،اجتماعی ،سیاسی فرهنگی جامعه ایران و جوامع عربی و آشنایی نوگرایان با ادبیات ،غرب از مهمترین آنهاست نیما یوشیج و خلیل مطران،[…]
تحلیل انواع هنجارگریزی در اشعار نیما مقدمه در آغاز قرن بیستم روند مطالعه زبان دسخوش تحول و دگجر گونی عظیمی گشت. آغاز این دگرگونی با آموزش های زبان شناس سوئیسی ، سوسور همزمان گردید. آموزشهای سوسور پیش از همه بر فرمالیست اثر گذاشت فرمالیست ها متون ادبی را از دیدگاهی ساختاری مینگرد و با رها[…]
تحلیل شعر ققنوس نیما یوشیج با نگرشی به اندیشه های گاستون باشلار خلاصه: ایماژ (Image) یا تصویر, کوچکترین واحد سازنده شعر محسوب می شود. گاستون باشلار شناخت تخیل شاعر از ورای تحلیل تصاویر ادبی را مبنای اندیشه خود قرار می دهد. او تصاویر مورد مطالعه خود را بر اساس عناصر چهارگانه «آب», «باد», «آتش» و[…]
سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر فارسی/ بررسی نمادهای اجتماعی در شعر شاعران دهه های سی و چهل. چکیده نمادگرایی یا سمبولیسم اجتماعی از مهم ترین رویکردهای شعر معاصر ایران به ویژه دهه های سی و چهل نسبت به مضامین سیاسی و اجتماعی است که به عنوان یک مکتب ادبی, به همراه تصویرآفرینی و پرداخت شاعرانه, شیوه[…]
تحلیل روایت در شعر مسافر سهراب سپهری نقد ساختاری روایت در شعر مسافر سهراب سپهری نویسنده رضا قنبری عبدالملکی استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دامغان چکیده نظریۀ ریخت شناسی از جمله نظریه هایی است که در زمینۀ تحلیلِ ساختاری آثار ادبی بسیار کارآمد است. اهمیت این نظریه سبب شد تا با رویکرد[…]