شعر دو افسانه تد هیوز

سیاهی بی چشم بود – شعر دو افسانه

سیاهی بی چشم بود – شعر دو افسانه تد هیوز   یک سیاهی بی چشم بود سیاهی در زبان جاری ست سیاهی خود قلب بود جگر آدمی سیاه بود و شش ها سیاه اند که در نور چیزی را به درون نمی کشد سیاهی اندرونی کوره است سیاهی همان ماهیچه است قحطی زده که بیرون[…]

شعر سیاه است تد هیوز

سیاه است سر خیس سگ آبی – شعر سیاه است

سیاه است سر خیس سگ آبی – شعر سیاه است تد هیوز   سیاه است سر خیس سگ آبی هنگامی که سرک می کشد سیاه است صخره‌ی غرق در کف لمیده بر بستر خون،سیاه است مرغ دریایی سیاه است کره ی زمین و یک بند پایین تر تخم مرغ سیاهی جایی که خورشید و ماه[…]

شعر نور ناب تد هیوز

اینک تویی آنجا نشسته در میان نرگس – شعر نور ناب

اینک تویی آنجا نشسته در میان نرگس – شعر نور ناب تد هیوز   اینک تویی آنجا نشسته در میان نرگس‌های زرد در نهایت بی‌گناهی انگار حالت گرفته‌ای برای تصویر به نام معصومیت! نور در کمال خویش بر چهره ات تابیده نرگسی را می‌مانی در میان نرگس‌ها… این آخرین بهار توست بر روی خاک باز[…]

شعر دیدی دلم شکست چارلز دیکنز

دیدی این بلور درخشان عمر من – دیدی دلم شکست

دیدی این بلور درخشان عمر من – شعر دیدی دلم شکست – چارلز دیکنز دیدی دلم شکست دیدی این بلور درخشان عمر من بازیچه بود دیدی چه بی صدا دل پر آرزوی من از دست کودکی که ندانست قدر آن افتاد بر زمین دیدی دلم شکست این چهار چیز را در زندگی ات نشکن اعتماد[…]

شعر مرا دوست بدار اندکی ولی طولانی کریستوفر مارلو

مرا کم دوست داشته باش – مرا دوست بدار اندکی ولی طولانی

مرا کم دوست داشته باش – شعر مرا دوست بدار – کریستوفر مارلو مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش این وزن آواز من است عشقی که گرم و شدید است زود میسوزد و خاموش میشود مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش این وزن آواز من است اگر[…]

شعر-تشر-خورده-بورخس

عشق همین است یا پنهان خواهم شد یا خواهم گریخت – تشر خورده

عشق همین است یا پنهان خواهم شد یا – شعر تشر خورده – بورخس   عشق همین است یا پنهان خواهم شد یا خواهم گریخت دیوارهای زندانش قد می کشند، همچو رویایی مخوف. نقاب دلفریبش عوض شده، اما مثل همیشه یگانه است. حال طلسم ها به چه کارم می آید: مطالعه حروف، دانشوری موهوم، کارآموزی زبانی[…]

شعر خانه را هرگز کسی ترک نمی کند وارسان شایر

مگر اینکه خانه دهان کوسه شده باشد -خانه را هرگز کسی ترک نمی کند

مگر اینکه خانه -شعر خانه را هرگز کسی ترک نمی کند-وارسان شایر خانه را هرگز کسی ترک نمی‌کند مگر اینکه خانه دهان کوسه شده باشد فقط وقتی به سوی مرزها می‌دوی که همه شهر را ببینی که با تو می‌دوند همسایه‌ها سریعتر از تو می‌دوند نفس در گلوهایشان خون شده پسری که با او به مدرسه[…]

شعر نیمه شب نقشه جغرافیا را بر دامنم گذاشتم وارسان شایر

دست بر تمام دنیا سائیدم – نیمه شب نقشه جغرافیا را بر دامنم گذاشتم

دست بر تمام دنیا سائیدم-شعر نیمه شب نقشه جغرافیا-وارسان شایر   نیمه شب نقشه جغرافیا را بر دامنم گذاشتم دست بر تمام دنیا سائیدم و پرسیدم کجایت درد می کند ؟ پاسخ داد همه جا همه جا همه جا     پیشنهاد ویژه برای مطالعه: شعر خودکشی در سنگرها زیگفرید ساسون شعر مهم است آیا[…]

شعر بگذار برود وارسان شایر

سعی کردی تغییر کنی، نه؟-شعر بگذار برود

سعی کردی تغییر کنی، نه؟-شعر بگذار برود – وارسان شایر   سعی کردی تغییر کنی، نه؟ بیشتر سکوت کردی سعی کردی مهربان‌تر باشی زیباتر کمتر متغیر، کمتر بیدار اما وقتی می‌خوای هم می‌توانستی حس کنی در خواب و خیالش هم تو را ترک می‌کند برای عاشق شدنش چه کاری از تو ساخته بود سر او[…]

شعر اتاق ها وارسان شایر

مادر می گوید درون هرزنی اتاق های قفل شده ای هست – شعر اتاق ها

مادر می گوید درون هرزنی اتاق های – شعر اتاق ها – وارسان شایر   مادر می گوید درون هرزنی اتاق های قفل شده ای هست آشپزخانه های لذت، اتاق خواب های اندوه و حمام های بی علاقگی. مردها گاهی وقت ها با کلید می آیند، گاهی وقت ها با چکش مترجم: مهسان احمدپور  […]

شعر هر آن لب که تا کنونش بوسیده ای وارسان شایر

شعر هر آن لب که تا کنونش بوسیده ای

شعر هر آن لب که تا کنونش بوسیده ای وارسان شایر   هر آن لب که تا کنونش بوسیده ای هر آن تن که رخت بر کنده ای و بسارده ای مشق مهیا شدنت برای من بوده است و بس من از چشیدن طعم آنان که پیش از من آمده اند در حافظه ی دهانت[…]

شعر مهم است آیا؟ زیگفرید ساسون

مهم است آیا از دست دادن پاهایت؟ – شعر مهم است آیا؟

شعر مهم است آیا از دست دادن پاهایت؟ – زیگفرید ساسون   “مهم است آیا” یکی از مشهورترین آثار زیگفرید ساسون است که در ۱۹۱۷ نوشته شده‌است. این شعر مضمونی ضدجنگ دارد و به رنج انسان‌هایی می‌پردازد که بخاطر جنگ، دچار معلولیت شده‌اند.   مهم است آیا؟ از دست دادن پاهایت؟ آخر مردم، همیشه مهربان[…]

شعر-خودکشی-در-سنگرها-زیگفرید-ساسون

سرباز کوچک بی گناهی را می شناختم – شعر خودکشی در سنگرها

سرباز کوچک بی گناهی – شعر خودکشی در سنگرها – زیگفرید ساسون   سرباز کوچک بی گناهی را می شناختم که در شادمانی عریان اش به زندگی نیشخند می زد در انزوای تاریک اش به خوابی ژرف فرو می رفت و بامدادان با چکاوکان سوت می زد. در سنگرهای زمستانی، بیم و اندوه انفجارها، شپش ها[…]

مقایسه تطبیقی نمود فقر در شعر نیما یوشیج و نازک الملائکه

مقایسه تطبیقی نمود فقر در برخی اشعار

مقایسه تطبیقی نمود فقر در برخی اشعار نیما یوشیج و نازک الملائکه مقدمه از زمانی که شعر از دربار بیرون آمد و به طرح مسائل و مشکلات مردم پرداخت رنگ و بویی دیگر یافت. در این زمان شعر دیگر فقط تصویرپردازی و آفرینش هنری نیست. شاعر در این هنگام به رسالت هنری خویش واقف است[…]

جهان مدرن شاعرانه نزد شارل بودلر و نیما یوشیج

جهان مدرن شاعرانه

جهان مدرن شاعرانه نزد شارل بودلر و نیما یوشیج مقدمه ادبیات و شعر، هنر کلامی و کاربرد ویژه ای از زبان هستند که به ذهنیت و عواطف، تجسم حسی میبخشند و اصالت و ارزش آنها به تازگی بیان بستگی دارد؛ بنابراین، در فضایی که تمایل به نوآوری و پیشرفت احساس میشود فرهنگ و هنر نیز[…]

نمونه ای از تاثیر ادبیات آلمان بر ادبیات معاصر ایران

نمونه ای از تاثیر ادبیات آلمان بر ادبیات معاصر ایران

نمونه ای از تاثیر ادبیات آلمان بر ادبیات معاصر ایران نیما یوشیج و راینر ماریا ریلکه مقدمه پیش از انقلاب مشروطه و آغاز موج تجددخواهی در ،ایران ترجمه آثار ادبی رونق یافت. این ترجمه ها بیشتر دو نوع ادبی رمان و نمایشنامه را در بر میگرفت هر دوی این قالبهای ادبی برای ایرانیان تازه و[…]

بررسی تطبیقی اشعار بدر شاکر و نیما یوشیج

بررسی تطبیقی اشعار دو شاعر معاصر

بررسی تطبیقی اشعار بدر شاکر و نیما یوشیج مقدمه هر ادیب و شاعری برای گام نهادن در گستره بیکران ادبیات به ذوق و هنر نیاز دارد؛ چنان که یک قطعه ادبی اگر رنگ احساس و عاطفه و الفاظ زیبا به خود نگیرد خشک و بی روح خواهد بود و هنگامی که این قطعه ادبی هر[…]

رمانتیسم اروپا و شعر نو پارسی

رمانتیسم اروپا و شعر نو پارسی

رمانتیسم اروپا و شعر نو پارسی مقدمه پذیرش این اصل مسلم که هنر و ادبیات میراث مشترک جامعه بشری است مستلزم قبول ارتباط زنجیره ای این مقوله در فرهنگهای ملل و تأثیر متقابل آفرینشهای هنری بـر یکدیگر خواهد بود در زمینهٔ علل پیدایش و سیر تکاملی شعر نو پارسی و ریشه یابی آن در عصر[…]

بررسی شعر روایی نیما یوشیج و خلیل مطران

بررسی شعر روایی با تاملی در میزان خلاقیت هنری دو شاعر

بررسی شعر روایی نیما یوشیج و خلیل مطران با تاملی در میزان خلاقیت هنری دو شاعر مقدمه حرکت نوگرایی در دو ادبیات فارسی و عربی زمینهها و وجوه مشترک بسیاری دارند؛ اوضاع نابسامان ،اجتماعی ،سیاسی فرهنگی جامعه ایران و جوامع عربی و آشنایی نوگرایان با ادبیات ،غرب از مهمترین آنهاست نیما یوشیج و خلیل مطران،[…]

مطالعه تطبیقی واژه شب در شعر نیما یوشیج و نازک ملائکه

مطالعه تطبیقی واژه شب

مطالعه تطبیقی واژه شب در شعر نیما یوشیج و نازک ملائکهَ مقدمه شعر معاصر فارسی و عربی به طور کلی با آنچه در گذشته وجود داشته تفاوت اساسی پیدا کرده است مضمون قالب و اهداف آن با توجه به تغییر محیط زندگی به کلی متحول شده و راهی تازه در پیش گرفته است. در این[…]

بررسی سیر تحول شعر نو در زبان عربی و فارسی

بررسی سیر تحول شعر نو در زبان عربی و فارسی

بررسی سیر تحول شعر نو در زبان عربی و فارسی مقدمه کوشش برای تجدید در شعر عربی یا فارسی امری است قدیمی و شعراء دورانهای پیشین به نوعی برای تجدد در شعر گامهایی را بر داشته اند محققان، نخستین آهنگهای تجدد را در شعر عربی به شاعران عصر عباسی نسبت میدهند دوره ای که چارچوب[…]

سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر فارسی

سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر فارسی

سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر فارسی/ بررسی نمادهای اجتماعی در شعر شاعران دهه های سی و چهل. چکیده نمادگرایی یا سمبولیسم اجتماعی از مهم ترین رویکردهای شعر معاصر ایران به ویژه دهه های سی و چهل نسبت به مضامین سیاسی و اجتماعی است که به عنوان یک مکتب ادبی, به همراه تصویرآفرینی و پرداخت شاعرانه, شیوه[…]