سهراب سپهری

سهراب سپهری از شاعران و نقاش‌های مهم معاصر ما فارسی زبان‌ها به حساب می‌آید. او در تاریخ 14 مهر ماه در سال 1307 در شهر قم به دنیا آمده و در اردیبهشت سال 59 به دلیل سرطان خون در بیمارستان پارس تهران درگذشته است. اما تا زبان فارسی زنده است نام و اشعار و اندیشه‌ی او زنده خواهد ماند.

سهراب سپهری
سهراب سپهری

سهراب سپهری

سهراب سپهری توانست فضاهای تازه‌ای را به شعر فارسی اضافه کند. چه به لحاظ تکنیک‌های تصویری، چه به لحاظ روایت، چه به لحاظ اندیشه‌ی فلسفی. درباره‌ی این سرتیترها به تفصیل در کارگاه‌های آموزش شعرمان صحبت خواهیم کرد.

سهراب سپهری، همان طور که خودش در نامه‌هایش می‌گوید، از شاگردان نیما یوشیج به حساب می‌آید. او همچنان کمی از لحاظ فرمت زبانی تحت تاثیر فروغ فرخزاد بود. مدتی نیز در یک مجله با احمد شاملو همکاری داشت.

از طریق دکمه‌های زیر می‌توانید وارد بخش‌های مختلف از مطالب مربوط به سهراب سپهری شوید:

اشعار سهراب سپهری بیوگرافی سهراب سپهری نقد شعر سهراب سپهری

دیدگاه فروغ فرخزاد درباره‌ی سهراب سپهری

سپهری از بخش آخر کتاب «آوار آفتاب» شروع می­شود و به شکل خیلی تازه و مسحور کننده­ای هم شروع می­شود و همین طور ادامه دارد و پیش می­رود. سپهری با همه فرق دارد. دنیای فکری و حسی او برای من جالب­ترین دنیاهاست. او از شهر و زمان و مردم خاصی صحبت نمی­کند. او از انسان و زندگی حرف می­زند و به همین دلیل وسیع است. در زمینه­ی وزن راه خودش را پیدا کرده. اگر تمام نیروهایش را فقط صرف شعر می­کرد، آن وقت می­دیدید که به کجا خواهد رسید.

دیدگاه احمد شاملو درباره‌ی سهراب سپهری

شاملو می­گوید: «باید فرصتی پیدا کنم یک بار دیگر شعرهایش را بخوانم، شاید نظرم درباره­ کارهایش تغییر پیدا کند. یعنی شاید بازخوانی­اش بتواند آن عرفانی را که در شرایط اجتماعی سال­های پس از کودتای 32 در نظرم نامربوط جلوه می­کرد، امروز به صورتی توجیه کند. سر آدم­های بی­گناهی را لب جوب می­بُرند و من دو قدم پایین­تر بایستم و توصیه کنم که: «آب را گل نکنید!» تصورم این بود که یکی­مان از مرحله پرت بودیم… آن شعرها گاهی بیش از حد زیباست، فوق­العاده است… دست کم برای من فقط زیبایی کافی نیست؛ چه کنم؟ اختلاف ما در موضوع کاربرد شعر است. شاید گناه از من است که ترجیح می­دهم شعر شیپور باشد نه لالایی؛ یعنی بیدار کننده باشد نه خواب­آور».

یا در جایی دیگر می­گوید:

«وقتی انسان­ها چنین در ویتنام قتل و عام می­شوند چگونه می­شود نگران آب خوردن یک کبوتر بود؟».

دیدگاه سیمین بهبهانی درباره‌ی سهراب سپهری

سیمین بهبهانی در مصاحبه‌ای صوتی درباره‌ی سهراب سپهری می‌گوید: هیچ کجا از شعرهای سهراب مرا دچار طغیان احساسات نکرد. نه جایی با این شعرها گریه کردم، نه جایی بسیار شاد شدم.

البته سطرهایی که از دیدگاه سیمین نوشته شد، به نوعی نقل به مضمون بود. شاید کمی جابه‌جایی در کلمات به وجود آمده باشد اما در مجموع اصل سخن همین بود.

دیدگاه پوریا پلیکان درباره‌ی سهراب سپهری

سطرهای زیر توسط پوریا پلیکان در کتاب چشم‌ها را باید شست نوشته شده است که توسط انتشارات امتیاز به چاپ رسیده.

عهد عتیق سال­ها پس از موسا نوشته شد، انجیل­ها سال­ها پس از عیسا و قرآن نیز پس از پیامبرِ اسلام جمع آوری شد. تنها چیزی که ما از پیامبران می­دانیم، همین کتاب­های مقدس‌اند. که در برخی مسائل باهم منافات دارند، و در برخی تکرار کننده­ی هم هستند.

امروز تنها راهِ آشنایی با این اشخاص، همین کتاب­ها هستند و بس، چرا که هیچ­چیزِ دیگری از آن­ها باقی نمانده است. از سپهری نیز چند کتاب برای نسل‌های آینده باقی مانده است.

می­توانم شعرهای زیادی را مثال بزنم تا با سطرهایی از کتاب­های مقدس مقایسه کنیم:

ریگی از روی زمین برداریم

وزن بودن را احساس کنیم

(سهراب سپهری، صدای پای آب)

 

و همه می­دانیم

ریه­های لذت، پر اکسیژن مرگ است.

(سهراب سپهری، صدای پای آب)

 

قشنگ یعنی چه؟

قشنگ یعنی تعبیر عاشقانه­ی اشکال.

(سهراب سپهری، مسافر)

این­ها حرف­هایی­ست که همیشه خواهان خواهند داشت. زیرا که همیشه انسان­ها با «زندگی» درگیر هستند. سهراب، شاعر حرف­های قصار است اما آنقدر شاعرانه می‌نویسد که آدم از خواندنشان لذت می­بَرَد. او نصیحت می­کند اما انسان، به طور ناخودآگاه، راضی می­شود که بنشیند و به نصیحت­هایش گوش دهد. سهراب باهوش است. صمیمانه حرف می­زند. نمی­گوید: ریگی از روی زمین بردار و وزن بودن را احساس کن! بلکه همین جمله­ی دستوری را به شکلی لطیف­تر بیان می­کند: ریگی از روی زمین برداریم… چه بسا این صمیمیت کاملن صادقانه اتفاق می­افتد. یعنی سهراب به واقع خودش را هم مورد خطاب قرار می­دهد و این صرفن برای خوش­آمدِ مخاطب نیست.

بی‌شک سهراب یکی از همان شاعرهاست. از همان‌هایی که می­توانند پیامبرِ عصر خودشان باشند. او خلوت را خوب می‌شناسد. خلوت جایی‌ست که تمام عارفان، در سراسر جهان، با آن آشنا هستند. در این اصل تفاوتی بین بودیسم و عرفان سرخ پوستی و دیگر عرفان‌ها نیست. همه بر سر این موضوع اشتراک نظر دارند.

سهراب با چشم‌هایش و گوش‌ها و قدرتِ لامسه‌اش، جهانِ پیرامونش را به درونِ خود می‌کِشد. بعد در خلوتش می نشیند و آن چیزی که درونش رفته است را کندوکاو می‌کند.

او همه چیز را تخریب می­کند تا جهانی تازه خلق کند. کودکانه به جهان می­نگرد، انگار تا به حال اشیای اطرافش را ندیده است و می­کوشد تا همه‌چیز را از نو بشناسد. درست مثل یک کودک.

 

من نمی­دانم

که چرا می­گویند اسب حیوان نجیبی است

کبوتر زیباست

و چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست

گل شبدر چه کم از لاله ی قرمز دارد

(سهراب سپهری، صدای پای آب)

مکاشفه-های-پیش-گویانه-«هشت-کتاب-»

مکاشفه های پیش گویانه «هشت کتاب»

مکاشفه های پیش گویانه «هشت کتاب» : هنر به معنی شهود حقایق، نسبتی نزدیک با مکاشفه و شهود دارد. واژه مکاشفه و الهام از واژگان و تعابیری است که در پیوند با شعر شرع و عرش است و در گفتار و نوشتار دینی و هنری بسامد فراوانی دارد مکاشفه در نگاه فراگیر و در زمینه[…]

بررسی-تطبیقی-طبیعت-گرایی-در-اندیشه-های-سهراب-سپهری-و-جبران-خلیل-جبران

بررسی تطبیقی طبیعت گرایی در اندیشه های دو شاعر

بررسی تطبیقی طبیعت گرایی در اندیشه های سهراب سپهری و جبران خلیل جبران : مقاله حاضر، بررسی تطبیقی طبیعت گرایی در آثار سهراب سپهری و جبران خلیل جبران بر اساس مکتب آمریکایی است و به وجوه مشترک و متفاوت طبیعت گرایی و بررسی علل و انگیزه های آن می پردازد. زمانی که شرایط گوناگون ،فردی ،فرهنگی[…]

تاثیر-مکتب-سمبولیسم-بر-شعر-تنی-چند-از-شاعران-معاصر

تاثیر مکتب سمبولیسم بر شعر تنی چند از شاعران معاصر

تاثیر مکتب سمبولیسم بر شعر تنی چند از شاعران معاصر : مکتب سمبولیسم، یکی از مکاتب ادبی اروپایی است که در نیمه ی دوم قرن نوزدهم پس از مکتبهایی چون کلاسیسم ، رمانتیسم، رئالیسم و ناتورالیسم به وجود آمده، چدویک در تعریف سمبولیسم می گوید: «سمبولیسم هنر بیان افکار و عواطف، ته از راه مستقیم بلکه[…]

مقایسه-محتوایی-اشعار-غنایی-سه-شاعر-زن-و-مرد-معاصر

مقایسه محتوایی اشعار غنایی سه شاعر زن و مرد معاصر

مقایسه محتوایی اشعار غنایی سه شاعر زن و مرد معاصر؛ پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد، طاهره صفار زاده ،ملک الشعرای بهار، سهراب سپهری و علی موسوی گرمارودی: تأثیر زنان در پایه گذاری پیشرفته و تحولات شعر فارسی این مهمترین جلوه ادبی زبان فارسی را نمی توان نادیده گرفت، هم اکنون زن ایرانی امتیازات چشمگیری به دست[…]

بررسی-مقایسه-ای-شعر-فروغ-و-سپهری-از-نطرگاه-فکری-و-محتوایی

بررسی مقایسه ای شعر

بررسی مقایسه ای شعر فروغ و سپهری از نظرگاه فکری و محتوایی :  سهراب و فروغ از میان شاعران معاصر ارتباط شاعرانه و دوستانه بیشتری با هم داشته اند. درباره روابط دوستانه این دو گفته اند که گاه فروغ از نمایشگاههای نقاشی سپهری دیدن میکرد (جلالی، ۱۳۷۲، ص (٦٢٦) و گاه نیز برای دیدن او[…]

تناسخ-و-قداست-گیاهی-در-شعر-سپهری-و-شاملو

تناسخ و قداست گیاهی در برخی اشعار

تناسخ و قداست گیاهی در شعر سپهری و شاملو  : «در خواب درختان نوشیده شویم که شکوه روییدن در ما میگذرد»(سپهری) نویسنده : دکتر حمیرا زمردی از آرشیو مطالب نیز دیدن کنید: تناسخ و قداست گیاهی در شعر سپهری و الف. بامداد: جلوه های قداست گیاهان در قالب اعتقاد به تناسخ، تولد دوباره و رستاخیز[…]

دوگانگی نگاه شاملو وسپهری به پدیده ای مشترک(پرنده_کلاغ): دریافت معنا های بسیاری از متون ادبی هیچ وابستگی به شناخت زندگی نامه پدید آورندگان آنها ندارد

دوگانگی نگاه دو شاعر به پدیده ای مشترک (پرنده_کلاغ)

دوگانگی نگاه دو شاعر به پدیده ای مشترک (پرنده_کلاغ): دریافت معناهای بسیاری از متون ادبی هیچ وابستگی به شناخت زندگی نامه پدید آورندگان آنها ندارد میتوان نام و هویت مؤلف را فراموش و بدون توجه به نیت “او”، متن پدید آمده را بازخوانی کرد. اما هنگامی که به دنبال دست یابی به شناختی از مؤلف[…]

اشتراکات ساختاری در شعر نیما و چند شاعر معاصر

اشتراکات ساختاری در شعر نیما و چند شاعر معاصر

اشتراکات ساختاری در شعر نیما و چند شاعر معاصر مقدمه شعر معاصر در ایران به عنوان سبکی مستقل با حد و مرز مشخص و متمایز از شعر کلاسیک جریانی است که به رغم مخالفتها همچنان در مسیر پیش رونده خود با خیل عظیمی از پیروان در حال تداوم است. این سبک با وجود اعتراف و[…]

مجاز مرسل و پیوند آن با ابهام در شعر نیما،اخوان،سپهری و فروغ فرخزاد

مجاز مرسل و پیوند آن با ابهام در شعر معاصر

مجاز مرسل و پیوند آن با ابهام در شعر : نیما،اخوان،سپهری و فروغ فرخزاد مقدمه ابهام هنری که از عوامل ذاتی شعر ،است در حوزه مجازی زبان صورت میگیرد حوزه مجازی زبان گسترده است و شامل اغلب صناعات بلاغی همچون مجاز مرسل، استعاره، کنایه تمثیل، حسامیزی، نماد و… میشود اما آنچه در این مبحث مورد[…]

اشعار سهراب سپهری

اشعار سهراب سپهری

اشعار سهراب سپهری در هشت کتاب تقسیم‌بندی شده‌اند.   اشعار سهراب سپهری سهراب سپهری در قالب‌های مختلفی از جمله نیمایی، چهارپاره و آزاد شعر سروده است. او در ابتدا تحت تاثیر نیما یوشیج بود و بعد آرام آرام اشعار رنگ ویژه‌ای به خود گرفت. سهراب سپهری از شاعران دهه‌ی چهل است یعنی از همنسلان احمد[…]

بیوگرافی-سهراب-سپهری-به-قلم-خودش

بیوگرافی سهراب سپهری به قلم خودش

بیوگرافی سهراب سپهری به قلم خودش   من کاشی¬ام. اما در قم متولد شده¬ام. شناسنامه¬ام درست نیست. مادرم می¬داند که من روز چهاردهم مهر ( 6 اکتبر) به دنیا آمده¬ام. درست سر ساعت 12. مادرم صدای اذان را می¬شنیده است. در قم زیاد نمانده¬ایم. به گلپایگان و خوانسار رفته¬ایم. بعد به سرزمین پدری. من کودکی[…]

تحلیل روایت در شعر مسافر سهراب سپهری

تحلیل روایت در شعر مسافر

تحلیل روایت در شعر مسافر سهراب سپهری نقد ساختاری روایت در شعر مسافر سهراب سپهری   نویسنده رضا قنبری عبدالملکی استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دامغان چکیده نظریۀ ریخت­ شناسی از جمله نظریه ­هایی است که در زمینۀ تحلیلِ ساختاری آثار ادبی بسیار کارآمد است. اهمیت این نظریه سبب شد تا با رویکرد[…]

شعر مسافر سهراب سپهری

دم غروب میان حضور خسته اشیا – مسافر

دم غروب میان حضور خسته اشیا – شعر مسافر سهراب سپهری دم غروب میان حضور خسته اشیا/ نگاه منتظری حجم وقت را می دید/ و روی میز هیاهوی چند میوه نوبر/ به سمت مبهم ادراک مرگ جاری بود…   دم غروب میان حضور خسته اشیا نگاه منتظری حجم وقت را می دید و روی میز[…]

شعر تا انتها حضور سهراب سپهری

امشب در يك خواب عجيب – تا انتها حضور

امشب در يك خواب عجيب – شعر تا انتها حضور سهراب سپهری   امشب در يك خواب عجيب رو به سمت كلمات باز خواهد شد باد چيزي خواهد گفت سيب خواهد افتاد روي اوصاف زمين خواهد غلتيد، تا حضور وطن غايب شب خواهد رفت. سقف يك وهم فرو خواهد ريخت. چشم هوش محزون نباتي را[…]

شعر اینجا همیشه تیه سهراب سپهری

ظهر بود ابتداي خدا بود – اینجا همیشه تیه

ظهر بود ابتداي خدا بود – شعر اینجا همیشه تیه سهراب سپهری ظهر بود ابتداي خدا بود ريگ زار عفيف گوش مي كرد حرف هاي اساطيري آب را مي شنيد آب مثل نگاهي به ابعاد ادراك. لكلك مثل يك اتفاق سفيد بر لب بركه بود. حجم مرغوب خود را در تماشاي تجريد مي شست. چشم[…]

شعر سمت خیال دوست سهراب سپهری

ماه رنگ تفسیر مس بود – سمت خیال دوست

ماه رنگ تفسیر مس بود – شعر سمت خیال دوست سهراب سپهری   ماه رنگ تفسیر مس بود مثل اندوه تفهیم بالا می آمد سرو شیهه بارز خاک بود کاج نزدیک مثل انبوه فهم صفحه ساده فصل را سایه میزد کوفی خشک تیغال ها خوانده می شد از زمین های تاریک بوی تشکیل ادراک می[…]

شعر تنهای منظره سهراب سپهری

کاج های زیادی بلند – تنهای منظره

کاج های زیادی بلند – شعر تنهای منظره سهراب سپهری   کاج های زیادی بلند زاغ های زیادی سیاه‌ آسمان به اندازه آبی‌ سنگچین ها ، تماشا، تجرد کوچه باغ فرا رفته تا هیچ‌ ناودان مزین به گنجشک‌ آفتاب صریح‌ خاک خوشنود چشم تا کار می کرد هوش پاییز بود. ای عجیب قشنگ! با نگاهی[…]

شعر چشمان یک عبور سهراب سپهری

آسمان پر شد از خال پروانه هاي تماشا – چشمان یک عبور

آسمان پر شد از خال پروانه هاي تماشا – شعر چشمان یک عبور سهراب سپهری   آسمان پر شد از خال پروانه هاي تماشا عكس گنجشك افتاد در آب رفاقت فصل پرپر شد از روي ديوار در امتداد غريزه باد مي آمد از سمت زنبيل سبز كرامت شاخه مو به انگور مبتلا بود. كودك آمد[…]

شعر بی روزها عروسک سهراب سپهری

این وجودی که در نور ادراک – بی روزها عروسک

 این وجودی که در نور ادراک – شعر بی روزها عروسک سهراب سپهری   این وجودی که در نور ادراک مثل یک خواب رعنا نشسته روی پلک تماشا واژه های تر و تازه می پاشد. چشم هایش نفی تقویم سبز حیات است. صورتش مثل یک تکه تعطیل عهد دبستان سپید است. سال ها این سجود[…]

شعر متن قدیم شب سهراب سپهری

ای میان سخن های سبز نجومی – متن قدیم شب

ای میان سخن های سبز نجومی – شعر متن قدیم شب سهراب سپهری   ای میان سخن های سبز نجومی برگ انجیر ظلمت عفت سبز را می رساند سینه آب در حسرت عکس یک باغ می سوزد سیب روزانه در دهان طعم یک وهم دارد ای هراس قدیم! در خطاب تو انگشت های من از[…]

شعر اینجا پرنده بود سهراب سپهری

ای عبور ظریف بال را معنی کن – اینجا پرنده بود

ای عبور ظریف بال را معنی کن – شعر اینجا پرنده بود سهراب سپهری   ای عبور ظریف بال را معنی کن تا پر هوش من از حسادت بسوزد ای حیات شدید ریشه های تو از مهلت نور آب می نوشد آدمی زاد- این حجم غمناک- روی پاشویه ی وقت روز سرشاری حوض را خواب[…]

شعر هم سطر هم سپید سهراب سپهری

صبح است گنجشک محض می خواند – هم سطر هم سپید

صبح است گنجشک محض می خواند – شعر هم سطر هم سپید سهراب سپهری   صبح است گنجشک محض می خواند پاییز روی وحدت دیوار اوراق می شود رفتار آفتاب مفرح حجم فساد را از خواب می پراند یک سیب در فرصت مشبک زنبیل می پوسد حسی شبیه غربت اشیا از روی پلک می گذرد[…]

شعر از آب ها به بعد سهراب سپهری

روزی که دانش لب آب زندگی می کرد – از آب ها به بعد

روزی که دانش لب آب زندگی می کرد – شعر از آب ها به بعد سهراب سپهری   روزی که دانش لب آب زندگی می کرد انسان در تنبلی لطیف یک مرتع با فلسفه های لاجوردی خوش بود در سمت پرنده فکر می کرد با نبض درخت او می زد مغلوب شرایط شقایق بود مفهوم[…]

شعر اکنون هبوط رنگ سهراب سپهری

سال ميان دو پلك را – اکنون هبوط رنگ

سال ميان دو پلك را – شعر اکنون هبوط رنگ سهراب سپهری   سال ميان دو پلك را ثانيه هايي شبيه راز تولد بدرقه كردند كم كم ، در ارتفاع خيس ملاقات صومعه نور ساخته مي شد حادثه از جنس ترس بود. ترس وارد تركيب سنگ ها مي شد. حنجره اي در ضخامت خنك باد[…]

شعر وقت لطیف شدن سهراب سپهری

باران اضلاع فراغت را می شست – وقت لطیف شن

باران اضلاع فراغت را مي شست – شعر وقت لطیف شن سهراب سپهری   باران اضلاع فراغت را مي شست من با شن هاي مرطوب عزيمت بازي مي كردم و خواب سفرهاي منقش مي ديدم. من قاتي آزادي شن ها بودم. من دلتنگ بودم. در باغ يك سفره مانوس پهن بود. چيزي وسط سفره، شبيه[…]

شعر نزدیک دورها سهراب سپهری

زن دم درگاه بود – نزدیک دورها

زن دم درگاه بود – شعر نزدیک دورها سهراب سپهری   زن دم درگاه بود با بدني از هميشه رفتم نزديك چشم ، مفصل شد حرف بدل شد به پر، به شور، به اشراق سايه بدل شد به آفتاب رفتم قدري در آفتاب بگردم. دور شدم در اشاره هاي خوشايند: رفتم تا وعده گاه كودكي[…]

شعر ای شور ای قدیم سهراب سپهری

صبح شوری ابعاد عید – ای شور ای قدیم

صبح شوری ابعاد عید – شعر ای شور ای قدیم سهراب سپهری   صبح شوری ابعاد عید ذایقه را سایه کرد عکس من افتاد در مساحت تقویم در خم آن کودکانه های مورب روی سرازیری فراغت یک عید داد زدم به چه هوایی در ریه هایم وضوح بال تمام پرنده های جهان بود آن روز[…]

شعر تا نبض خیس صبح سهراب سپهری

آه در ایثار سطح ها چه شکوهی است – تا نبض خیس صبح

آه، در ایثار سطح ها چه شکوهی است – شعر تا نبض خیس صبح سهراب سپهری   آه، در ایثار سطح ها چه شکوهی است ای سرطان شریف عزلت سطح من ارزانی تو باد یک نفر آمد تا عضلات بهشت دست مرا امتداد داد. یک نفر آمد که نور صبح مذاهب در وسط دگمه های[…]

شعر همیشه سهراب سپهری

عصر چند عدد سار – همیشه سهراب سپهری

عصر چند عدد سار – شعر همیشه سهراب سپهری   عصر چند عدد سار دور شدند از مدار حافظه کاج نیکی جسمانی درخت به جا ماند عفت اشراق روی شانه من ریخت حرف بزن ای زن شبانه موعود زیر همین شاخه های عاطفی باد کودکی ام رابه دست من بسپار در وسط این همیشه هیا[…]

شعر دوست سهراب سپهری

بزرگ بود و از اهالی امروز بود – دوست

بزرگ بود و از اهالی امروز بود – شعر دوست سهراب سپهری   شعر سهراب سپهری برای فروغ فرخزاد   بزرگ بود و از اهالی امروز بود و با تمام افق های باز نسبت داشت و لحن آب و زمین را چه خوب می فهمید صداش به شکل حزن پریشان واقعیت بود و پلک هاش[…]

دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»