14 جمله معروف چرا ادبیات ماریو بارگاس یوسا: در این مطلب14 عدد از جملات معروف و درخشان کتاب چرا ادبیات ماریو بارگاس یوسا را گلچین کردهایم. این جملات تکه کتاب های نابی هستند از نویسندگانی بزرگ که میتوانید به وسیلهی دکمههای زیر از آرشیو کاملشان دیدن کنید.
متن زیبا ماریو بارگاس یوسا
14 جمله معروف چرا ادبیات ماریو بارگاس یوسا
ادبیات، عشق، تمنا و رابطه جنسی را عرصهای برای آفرینش هنری کرده است. در غیاب ادبیات، اروتیسم وجود نمیداشت. عشق و لذت و سرخوشی بیمایه میشد و از ظرافت و ژرفا و از آن گرمی و شوری که حاصل خیالپردازی ادبی است بیبهره میماند. براستی گزافه نیست اگر بگوییم آن زوجی که آثار گارسیلاسو، پترارک، گونگورا یا بودلر را خواندهاند، در قیاس با آدمهای بیسوادی که سریالهای بیمایه تلویزیونی آنان را بدل به موجوداتی ابله کرده، قدر لذت را بیشتر میدانند و بیشتر لذت میبرند.
در دنیایی بیسواد و بیبهره از ادبیات، عشق و تمنا چیزی متفاوت با آنچه مایه ارضای حیوانات میشود نخواهد بود، و هرگز نمیتواند از حد ارضای غرایز بدوی فراتر برود.
بورخس همیشه از این پرسش که «فایدهی ادبیات چیست؟» برآشفته میشد. او این پرسش را ابلهانه میشمرد و در پاسخ آن میگفت «هیچ کس نمیپرسد فایدهی آوازِ قناری و غروبِ زیبا چیست.» اگر این چیزهای زیبا وجود دارند و اگر به یُمنِ وجود آنها، زندگی حتی در یک لحظه کمتر زشت و کمتر اندوهزا میشود، آیا جستجوی توجیه عملی برای آنها کوتهفکری نیست؟ (کتاب چرا ادبیات اثر ماریو بارگاس یوسا – صفحه ۱۲)
معتقدم جامعه بدون ادبیات، یا جامعهای که در آن ادبیات – مثل مفسدهای شرمآور – به گوشهکنار زندگی اجتماعی و خصوصی آدمی رانده میشود و به کیشی انزواطلب بدل میگردد، جامعهای است محکوم به توحش معنوی و حتی آزادی خود را به خطر میاندازد. (کتاب چرا ادبیات اثر یوسا – صفحه ۸)
ادبیات از آغاز تا اکنون و تا زمانی که وجود داشته باشد فصل مشترک تجربیات آدمی بوده و خواهد بود و به واسطه آن انسانها میتوانند یکدیگر را بازشناسند. و با یکدیگر گفتگو کنند، و در این میان تفاوت مشاغل، شیوه زندگی، موقعیت جغرافیایی و فرهنگی و احوالات شخصی تاثیری ندارد. ادبیات به تکتک افراد با همه ویژگیهای فردیشان امکان داده از تاریخ فراتر بروند. ما در مقام خوانندگان سروانتس، شکسپیر، دانته و تولستوی یکدیگر را در پهنه گسترده مکان و زمان درک میکنیم و خود را اعضای یک پیکر مییابیم، زیرا در آثار این نویسندگان چیزهایی میآموزیم که سایر آدمیان نیز آموختهاند، و این همان وجه اشتراک ماست بهرغم طیف وسیعی از تفاوتها که ما را از هم جدا میکند. (کتاب چرا ادبیات اثر یوسا – صفحه ۱۰)
در غیاب ادبیات ذهنی انتقادی که محرک اصلی تحولات تاریخی و بهترین مدافع آزادی است لطمهای جدی خواهد خورد. این از آن روست که ادبیات خوب سراسر رادیکال است و پرسشهایی اساسی درباره جهان زیستگاه ما پیش میکشد. (کتاب چرا ادبیات اثر یوسا – صفحه ۱۶)
ادبیات خوب، ادبیات اصیل، همواره ویرانگر، تقسیمناپذیر و عصیانگر است. چیزیست که هستی را به چالش میخواند. (کتاب چرا ادبیات اثر یوسا – صفحه ۱۷)
جامعه آزاد و دموکراتیک باید شهروندانی مسئول و اهل نقد داشته باشد، شهروندانی که میدانند ما نیاز به آن داریم که پیوسته جهانی را که در آنیم به سنجش درآوردیم و هرچند این وظیفه روزبهروز دشوارتر میشود، بکوشیم تا این جهان هرچه بیشتر شبیه دنیایی شود که دوست داریم در آن زندگی کنیم. باری، برای شعلهور کردن آتش اینهمه ناخشنودی از هستی، هیچچیز کارآتر از مطالعه ادبیات خوب نیست. برای شکلبخشیدن به شهروندان اهل نقد که بازیچه دست حاکمان نخواهند شد و از تحرک روحی و تخیلی سرشار برخوردارند، هیچ راهی بهتر از مطالعه ادبیات خوب نیست. (کتاب چرا ادبیات اثر یوسا – صفحه ۱۸)
جملات معروف کتاب چرا ادبیات ماریو بارگاس یوسا
دنیای بدون ادبیات، دنیای بیتمدن، بیبهره از حساسیت و ناپخته در سخنگفتن، جاهل و غریزی، خامکار در شور و شر عشق، این کابوسی که برای شما تصویر میکنم، مهمترین خصلتش، سازگاری و تندادن انسان به قدرت است. (کتاب چرا ادبیات اثر یوسا – صفحه ۲۳)
آمریکای لاتین: فرهنگ و آزادی
واقعیت معاصر ما هنوز باردار خشونت و شگفتیهایی است که نخستین متون ادبی ما – آن رمانهای در قالب تاریخ یا کتابهای تاریخی آلوده به افسانه – برایمان روایت کردهاند. (کتاب چرا ادبیات اثر یوسا – صفحه ۵۳)
یکی از بدترین معایب ما – و یکی از بهتری
ن افسانههای ما – این اعتقاد است که درماندگیمان از بیرون بر ما تحمیل شده و اینکه دیگران، مثلا فاتحان این قاره، همواره مسئول مشکلات ما بودهاند. (کتاب چرا ادبیات اثر یوسا – صفحه ۵۴)
سرخوشی و کمال
این تنها جنبه از فلسفه سارتر است که من هنوز دلبستهاش هستم. این فکر که ادبیات «مفت و مجانی» نیست و اینکه ادبیات بههیچوجه سرگرمی محض نیست و اگرچه بسیار لذتبخش است، پیش از هر چیز دیگر، چیزی است که بر زندگی مردم تاثیر میگذارد و چیزی که بهطور بالقوه میتواند جهان را تغییر بدهد. (کتاب چرا ادبیات اثر یوسا – صفحه ۶۱)
جامعهای که خوب میخواند، و استعداد آفرینش ادبیات خوب را دارد، فریبدادن این جامعه بسیار دشوارتر از جامعهای مرکب از افراد جاهل است. (کتاب چرا ادبیات اثر یوسا – صفحه ۶۳)
فکر میکنم نویسنده باید از همان آغاز باور داشته باشد که ادبیات خارقالعادهترین چیز در عالم است. نوشتن هر کتاب خوب تجربه دلپذیری است. توی دنیا هیچ چیز قابل قیاس با سرخوشی و احساس کمالی نیست که به شما دست میدهد وقتی با تلاش فراوان این دنیای ساختگی را خلق میکنید. (کتاب چرا ادبیات اثر یوسا – صفحه ۹۱
پیشنهاد مطالعه برای علاقمندان چرا ادبیات ماریو بارگاس یوسا
شعر هنگام که گریه می دهد ساز نیما یوشیج
- رستَم ازین نفس و هوی، زنده بلا مرده بلا-38 - فوریه 21, 2023
- یارْ مرا، غارْ مرا، عشقِ جگَرخوار مرا-37 - فوریه 18, 2023
- خواجه بیا، خواجه بیا، خواجه دِگَربار بیا -36 - فوریه 18, 2023