چون حاصل آدمی در این شورستان

چون حاصل آدمی در این شورستان – 139

  • دکلمه صوتی چون حاصل آدمی در این شورستان  – رباعی 139از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی جز خوردن غصه نیست تا کندن جان خرم دل آنکه زین جهان زود برفت.

     

     

    چون حاصل آدمی در این شورستان

    جز خوردن غصه نیست تا کندن جان

     

    خرم دل آنکه زین جهان زود برفت

    و آسوده کسی که خود نیامد به جهان

     

     

    و آسوده کسی که خود نیامد به جهان

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «و آسوده کسی که خود نیامد به جهان» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه چون حاصل آدمی در این شورستان صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «چون حاصل آدمی در این شورستان» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر چون حاصل آدمی در این شورستان

     

    شورستان یعنی نمکزار. یا همان کویر لوط. جایی که هیچ سبزه ای در این سرزمین نمی رود. حاصل آدمی شوره زار است. یعنی سرزمینی از خود برجا گذاشته که هیچ چیزی در آن نمی روید.
    خیام معتقد است زندگی دنیا دو چیز بیشتر ندارد یکی غصه و دیگر درد جان کندن. چون هر لحظه ما به مرگ نزدیگ و نزدیکتر می شویم بلکه هر لحظه در حال جان کندن هستیم. هر تلاش ما تلاشی است برای رهایی از مرگ. زندگی ما یعنی دست و پنجه نرم کردن با مرگ. و بقیه اش هم که عم و غصه و اندوه است. در میان کسانی سود کردند که زودتر از این دنیا رخت سفر بستند و جان به جان آفرین تسلیم کردند و از آنها آسوده خاطرتر کسانی که اصلا به این جهان نیامدند. آنهایی که زودتر رفتند خرم و شادند و آنهایی که هنوز نیامدهد اند آسوده خاطرند.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی چون حاصل آدمی در این شورستان

     

    سجاد می گوید:

    با سلام . از این قبیل غزلیات خیام نیشابوری می توان استنباط کرد که او تا حدودی افکاری پوچ گرایانه داشته است . دوستان عزیز و محترم به غزلیات 140و138 رجوع نمایند.البته که شخصیت شاعری پر آوازه مانند او تک بعدی نیست . بلکه میتوان ساعت ها جلسه و کارگاه های همفکری جهت بررسی و پژوهش پیرامون شخصیت خیام و خیام پژوهی برگزار کرد.
    باتشکر.

    رضا می گوید:

    با درود بی پایان، به نظر بنده، حکیم خیام نیشابوری پوچ گرا نیست ایشان اندیشمندی تیزبین و آگاه است که به بی ارزش بودن این جهانِ جهان پی برده است و دل بستن به آن را بی هوده می پندارد. وی معتقد است این دنیای فانی ارزش دل بستن و دل شکستن را ندارد و بهتر است انسان ها به جای حرص، قدرت طلبی، ستیز و خشونت، در این زمان کوتاه با هم خوش باشند و از هستی و بوده های آن لذت ببرند.

     

     

    شعر چون حاصل آدمی در این شورستان اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    1 دیدگاه برای “چون حاصل آدمی در این شورستان – 139

    1. sedighe 1346 گفته:

      گله دارد دلم از، بازی، این چرخ و فلک
      هرکه امد به دلم زخم بزد جای کمک
      گله از دوست کنم یا گله از دشمن خود
      پشت هر چهره نقابیست پراز دوز وکلک

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»