معنی کابوس چیست

  • معنی کابوس به همراه کلمات هم قافیه، و برابر پارسی آن در فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی عمید، دانشنامه آزاد فارسی، تلفظ باء در گویش ها و لهجه ها.

    معنی کابوس

    دریا، تاریکی، کابوس، بختک، مادیان.

     


     

    مترادف کابوس

    بختک، افکاروهم آلود، توهمات، شبح.


    برابر فارسی کابوس

    بختک، خفتک.


    هم قافیه کابوس

     

    مأنوس، مأیوس، محبوس، محسوس، مرئوس.


     

    فرهنگ فارسی کابوس

    نام چند تن از امیران و پادشاهان سلسله هخامنشی . کبوجیه اول از اجداد کورش ( کبیر ) بود و در پارس امارت داشت . یا کبوجیه دوم . پدر کورش کبیر . وی معاصر با آستیاگس آخرین پادشاه ماد ( قرن ۶ ق م ) و فرمانروای پارس و خراج گزار دولت ماد بود و زنش ماندانا دختر آستیاگس بود . یا کبوجیه سوم . پسر کورش کبیر دومین پادشاه هخامنشی ( جل. ۵۲۹ – ف. ۵۲۲ ق م . ) وی حکومت خوارزم و باختر و پارت و کرمان را داشت . از آنجا که مردم بر دیارا دوست میداشتند کبوجیه بر او حسد برده قبل از عزیمت خود بمصر در نهان او را کشت و موافق مفاد کتیبه بیستون ( ستون یک بند دهم – یازدهم ) بر دیا قبل از عزیمت خود بمصر کشته شد . باید دانست که این ماجرا در پنهانی رخ داد و جز سه تن از محارم شاه کس دیگری از آن با خبر نگردید . کبوجیه سه سال پس از مرگ پدر بمطیع کردن ایالات پرداخت و در سال ۵۲۶ ق م . عازم تسخیر مصر شد . لشکریان کبوجیه از غزه ( در ساحل دریای مغرب ) داخل کویر شدند و در مدت سه روز آنرا با کمک اعراب طی کردند . مقارن این احوال آمازیس فرعون مصر که مرد مدبر و فعالی بود فوت کرد و پسامتیک ( فسمتیخ ) سوم جانشین او شد . سپاهیان ایران از کویر گذشته به [ پلوزیوم ] – که بر مصب اول شعبه نیل از طرف مشرق واقع بود – رسیدند و با سپاهیان مصر در نبرد شدند و آنانرا بسختی در هم شکستند . کبوجیه در ۵۲۲ ق م . از مصر بطرف ایران رهسپار شد و در شام شنید که مغی از اهل ماد خود را [ بردیا ] – پسر کورش و برادر کبوجیه – خوانده و بتخت سلطنت نشسته است و مردم هم بجانب او رفته اند . کبوجیه که میدانست بردیا را کشته و این شخص به دروغ خود را برادر وی معرفی کرده در وضع ناهنجاری قرار گرفت چون بهیچوجه نمیتوانست این مطالب را اظهار کند در حال تاثر در شام زخمی بخود زد و بر اثر آن در گذشت ولی قبل از مرگ راز خود را بخواص پارس – که در سفر مصر همراه او بودند – آشکار کرد .
    ( اسم ) ۱ – حالتی که بشخص خوابیده دست دهد و او پندارد که شخصی یا شیئی سنگین بر سین. او افتاده و او را میفشارد . در نتیج. نفس خوابیده تنگ شود و خواهد که حرکت کند و فریاد نماید اما نتواند بخت بختک برخفج استنبه بوشاسب گوشاسب خور خجیون فرنجک . توضیح حالت هیجان و شبه سر سام و ناراحت کننده ایست که در خواب بر انسان عارض میشود و با احساس یک وزن. سنگین بر روی سین. توام است . این حالت معمولا بر اثر خوردن غذایی سنگین و ثقیل هضم یا پس از شنیدن وقایع وحشتناک و ناراحت کننده ( از قبیل مطالب مربوط به جن و غول و دیو و اژدها و غیره یا خواندن کتابها و قصص ترسناک و خیالی ) بر انسان عارض شود . ۲ – دیوی که مردم را در خواب فرو گیرد . ۳ – افکار و تصورات غیر معقولی که با اشباح خیالی و عذاب دهنده همراه باشد . هذیان . ۴ – شبح : [ گه چو کابوسی نماید ماه را گه نماید روضه قعر چاه را ] ( مثنوی )
    بختک حالتی است که مرد خفته را فرا می گیرد کبوجیه.


    فرهنگ معین کابوس

    [ لا. ] (اِ. ) بختک ، حالت سنگینی و اختناقی که در خواب به انسان دست می دهد.


    فرهنگ عمید کابوس

    ۱. حالت خفگی و سنگینی که گاهی در خواب به انسان دست می دهد و شخص خیال می کند که چیزی سنگین بر سینه اش فشار می آورد و نمی تواند تکان بخورد،
    ۲. خواب بد و وحشت آور.


    ویکی پدیا کابوس

    کابوس یا کابوس شبانه، یکی از اختلالات خواب است که در دانش خواب شناسی یا روان شناسی خواب مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. کابوس یک رویای وحشتناک و ناخوشایند است که دستگاه عصبی شخص را تحریک می کند و در نتیجه شخص به طور ناخودآگاه به آن پاسخ عصبی می دهد.

     بختک، افکاروهم آلود، توهمات، شبح
    بختک، افکاروهم آلود، توهمات، شبح

    ویکی پدیا کابوس


    فیلم کابوس

    کابوس (فیلم ۱۳۴۵)، فیلم رضا صفایی
    کابوس (فیلم ۱۳۸۷)، فیلم سیروس مقدم
    کابوس (فیلم ۱۸۹۶)، فیلم ژرژ ملی یس

    کابوس (ابهام‌زدایی)


    پیشنهاد و نظر شما برای معنی واژه کابوس

    در بخش دیدگاه، نظر خودتان را درباره‌ی این مطلب بنویسید. اگر نقصی می‌بینید، سعی کنید مطلبمان را کامل کنید. و اگر پیشنهاد تازه‌ای دارید، پیشنهادتان را اضافه کنید .


     

    پیشنهاد ویژه برای مطالعه

    زن ، زندگی ، آزادی

    شعر مسافر سهراب سپهری

    شعر قصه رنگ پریده خون سرد نیما یوشیج

     

     

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    دلنیا
    Latest posts by دلنیا (see all)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *