دانلود دکلمه صوتی شعر رونق عهد شباب است دگر بُستان را حافظ (غزل 9) + پخش آنلاین، متن کامل، معنی و تفسیر: میرسد مژدهٔ گل بلبل خوش الحان را ای صبا گر به جوانان چمن باز رَسی
شعر رونق عهد شباب است دگر بستان را – 9 – حافظ
رونق عهد شباب است دگر بُستان را
میرسد مژدهٔ گل بلبل خوش الحان را
ای صبا گر به جوانان چمن باز رَسی
خدمت ما برسان سرو و گل و ریحان را
گر چنین جلوه کند مغبچهٔ باده فروش
خاکروب در میخانه کنم مژگان را
ای که بر مه کشی از عَنبر سارا چوگان
مضطرب حال مگردان، من سرگردان را
ترسم این قوم که بر دُردکشان میخندند
در سر کار خرابات کنند ایمان را
یار مردان خدا باش که در کشتی نوح
هست خاکی که به آبی نخرد طوفان را
برو از خانهٔ گردون به در و نان مطلب
کان سیه کاسه در آخر بِکُشد مهمان را
هر که را خوابگه آخر مشتی خاک است
گو چه حاجت که به افلاک کشی ایوان را
ماه کنعانی من! مسند مصر آنِ تو شد
وقت آن است که بدرود کنی زندان را
حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی
دام تزویر مکن چون دگران قرآن را
از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:
حافظ قالب: غزل وزن شعر: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (رمل مثمن مخبون محذوف)
رونق عهد شباب است دگر بُستان را صوتی
پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی از شعر رونق عهد شباب است دگر بُستان را حافظ است. این قطعهها توسط زهرا بهمنی، سهیل قاسمی، فریدون فرحاندوز، محسن لیله کوهی و هادی روحانی خوانده شدهاند.
در صورتی که در متن بالا، معنای واژهای برایتان ناآشنا میآمد، میتوانید در جعبهی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهیست که برخی واژهها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شدهاند. شما باید هستهی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیکترین پاسخ برسید. اگر واژهای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاهها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.
معنی رونق عهد شباب است دگر بُستان را
رونق عهد شباب است دگر بُستان را میرسد مژدهٔ گل بلبل خوش الحان را. بوستان دوباره رونق و صفای دوران جوانی خویش را بازیافته است و به بلبل خوشآواز بشارت وصال گل میرسد.
بلبل که آوازی خوش دارد به عاشقی و شیدایی معروف است. در اشعار حافظ نیز بلبل مکرر برای نشان دادن عشق آمده است، از آن میان به «بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت»، «فکر بلبل همه آنست که گل شد یارش» و «بنال بلبل اگر با منت سر یاریست» اشاره کرد.
معنی ای صبا گر به جوانان چمن باز رَسی
ای صبا گر به جوانان چمن باز رَسی خدمت ما برسان سرو و گل و ریحان را.
صبا:بادی که از سمت مشرق میوزد؛ باد برین . پیام آور میان عاشق و معشوق
جوانان چمن: مراد از آن جنس چمن است که در بهار تر و تازه است
خدمت ما برسان: سلام ما را برسان
معنی بیت: ای صبا اگر به چمن های تر و تازه بهاری رسیدی سلام ما را به سرو و گل و ریحان برسان.
معنی گر چنین جلوه کند مغبچهٔ باده فروش
گر چنین جلوه کند مغبچهٔ باده فروش خاکروب در میخانه کنم مژگان را. اگر مغبچه باده فروش جلوه کند و بگذرد . همینطور که حالا می کند و رد می شود . من مژگان خود را جاروب میخانه می کنم . یعنی خدمتکار میخانه شده و همه گونه خدمت را با جان و دل انجام می دهم . ( مغ = کشیش و متصدی آتش و مطلقا به کافر مغ گویند . بچه = مطلقا کودک است ولی در اینجا مراد «پسر» است . خاکروب = جاروب )
معنی ای که بر مه کشی از عَنبر سارا چوگان
ای که بر مه کشی از عَنبر سارا چوگان مضطرب حال مگردان، من سرگردان را.
ای که از گیسوی عنبرآگین خود بر چهره ماهت چوگان کشیده ای، مرا چون گوی چوگان خورده سرگردان و آشفته حال مگردان.
چوگان: استعاره از حلقه زلف
عنبر سارا: عنبر خالص
معنی ترسم این قوم که بر دُردکشان میخندند
ترسم این قوم که بر دُردکشان میخندند در سر کار خرابات کنند ایمان را. یقین دارم این قومی که بر باده نوشان می خندند، خود در راه میخانه ایمانشان را از دست خواهند داد.
آن قومی که به باده نوشان می خندند و آنان را مورد تمسخر قرار می دهند . می ترسم که ایمانشان را در آرزو و کار میخانه تلف کنند . ( دُرد = گِلِ ته جام شراب . دُرد کشان = نوشنده دُرد . خرابات = میخانه )
معنی یار مردان خدا باش که در کشتی نوح
یار مردان خدا باش که در کشتی نوح هست خاکی که به آبی نخرد طوفان را. مردان خدا: رندان باده پیما
کشتی نوح: منظورحافظ ازکشتی نوح دراین بیت جام شراب است.
اگر اینطور معنی کنیم:در درون این جام شراب هست خاکی که…
این بیت در ادامه بیت قبلی است همان جایی که دردکشان باده نوشان را به دیده حقارت نگاه میکردند و ان ها را مورد تمسخر قرار میدادند.
خاک: معنای مختلفی دارد اما معنی که در اینجا مد نظر حافظ بوده است معنای ناچیز ان است.
حافظ یک تلمح زیبایی به داستان کشتی نوح دارد.گویا در کشتی حضرت نوح به جز مسافران و حیوانات،خاک پیکر آدم و حوّا نیز بوده و حضرت نوح به حکم خداوند آن را با خود حمل میکرده تا در حوادث از او محافظت کند.
معنی بیت
رندان و باده پیمایان را با حقارت نگاه مکن؛حامی انان باش،در درون پیاله چیزی به ظاهر بی ارزش وجود دارد که بسیارقدرتمند است.به گونه ای که هرکس از ان بنوشد طوفان های حوادث را ناچیز می بیند وبه طوفان ها اهمیتی نمی دهد.
معنی برو از خانهٔ گردون به در و نان مطلب
برو از خانهٔ گردون به در و نان مطلب کان سیه کاسه در آخر بِکُشد مهمان را. از خانه دنیا بیرون برو و نانی از آن مطلب؛ زیرا این میزبان سیه کاسه سرانجام مهمان خود را خواهد کشت.
سیه کاسه: به معنای بخیل و ممسک است. چنانکه در این بیت خاقانی:
وز دهر سیاه کاسه در کاسم / صد ساله غم است شرب یک روزه
و در برابر آن سفید کاسه آمده است به معنای جوانمرد و بخشنده.
می گوید از خانه دنیا بیرون برو و از آن توقع نان دادن و پذیرایی نداشته باش؛ زیرا میزبان این خانه بخیل و لئیم است و سرانجام مهمان خود را خواهد کشت.
معنی هر که را خوابگه آخر مشتی خاک است
هر که را خوابگه آخر مشتی خاک است گو چه حاجت که به افلاک کشی ایوان را. خوابگاه آخرین هر کس خاک گور اوست، چه نیازی است که در سر، فکر تدارک ایوانهای سر به فلک برکشیده را داری.
معنی ماه کنعانی من! مسند مصر آنِ تو شد
ماه کنعانی من! مسند مصر آنِ تو شد وقت آن است که بدرود کنی زندان را. ماه کنعانی استعاره از جان،مسند مصر : استعاره از عالم معنی،زندان : استعاره از قفس تن یا زندان دنیا . ای ماه کنعانی من (جان) کرسی فرمانروایی از آن توست. زمان آن است که زندان دنیا و قفس تن را ترک کنی و عزیز ملک عالم معنی شوی.
معنی حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی
حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی دام تزویر مکن چون دگران قرآن را.
ای حافظ حال که بنا را گذاردی از زندان تعلقات دنیایی آزاد شوی، تلاش کن در متن محبت و اُنس با حق قرار گیری و خوشی را در این فضا برای خود صورت بده، نکند حال که میخواهی از مسیر اهل دنیا جدا شوی مسیر مقدسمآبان را پیشه کنی که در ظاهر، قرآن بهدست دارند ولی دل در گرو جذب شهرت و آبروهای دنیایی بستهاند. به ظاهر مشغول مشو که از باطن باز میمانی.
دیدگاه برخی کاربران دربارهی غزل رونق عهد شباب است دگر بُستان را
نگین شکروی می گوید:
بادرود وسپاس فراوان
مصرع اول از بیت هشتم در برخی نسخ بدین شکل نیز آمده است:
هرکه را خوابگه آخر نه که مشتی خاک است
شادی کیوان می گوید:
jتوضیح کوتاهی راجع به بیت ششم این عزل بدهم. آنچا که میفرماید یار مردان خدا باش . . . .
داستان نوح و توفان و کشتی منتسب به او را همه میدانیم. در چنان توفانی که همه چیز و همه جا را بکام خود میکشد، این تنها کشتی نوح است که مقاومت کرده و غرق نمیشود. خواجه در این بیت علت این امر را نه استحکام کشتی نوح و نه مهارت نوح درکشتی بانی ، بلکه در “ایمانی” میداند که نوح بخداوند داشته و این ایمان را به خاکی تشبیه کرده که توفان را به آبی نمیخرد. اصطلاح “به چیزی نخریدن” هنوز مرسومست و ما آنرا بکار میبریم. اما این خاک ،توفان را به “آبی” نمیخرد. در این استعاره نکتهُ ظریفی نهفته است. شاید آب در دل صحرای خشک و سوزانی بسیار پر ارزش هم باشد (که هست) اما در دل توفانی که همه جا را آب گرفته دیگر آب ارزشی ندارد و بنظر من شاعر در این بیت خواسته عظمت ایمان را در مقابل واقعه ای حتی به عظمت توفان نوح بمایاند و این را بعد از دعوت مخاطبش به یاری مردان خدا (داشتن ایمان) آورده است.
یاس می گوید:
در بیت آخر :
حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی
دام تزویر مکن چون “دگران” قرآن را
دکران
واژه نامه آزاد
دَ – کَ = مرغی است زیبا و خوشالحان که به واسطه آواز خوشش پرندگان دیگر را جذب خود کرده (یا در خواب میکند) و سپس شکار میکند. ادعا شده که این بیت حافظ اشاره به این پرنده دارد: حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی دام تزویر مکن چون دکران قرآن را. که البته بین دکران و دگران (دیگران) اختلاف است.
معنی رونق عهد شباب است دگر بُستان را چیست؟
بوستان دوباره رونق و صفای دوران جوانی خویش را بازیافته است و به بلبل خوشآواز بشارت وصال گل میرسد.
بلبل که آوازی خوش دارد به عاشقی و شیدایی معروف است. در اشعار حافظ نیز بلبل مکرر برای نشان دادن عشق آمده است، از آن میان به «بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت»، «فکر بلبل همه آنست که گل شد یارش» و «بنال بلبل اگر با منت سر یاریست» اشاره کرد.
رونق عهد شباب است دگر بُستان را اثر کیست؟
این شعر اثر حافظ بزرگ است.
- اوزان و بحرهای شعر فارسی - سپتامبر 24, 2023
- اشعار، ترجمهها و نقدهای احمد شاملو - سپتامبر 13, 2023
- اشعار احمد شاملو + بیوگرافی - سپتامبر 10, 2023