زان کوزهٔ می که نیست در وی ضرری

زان کوزهٔ می که نیست در وی ضرری – 173

  • دکلمه صوتی زان کوزهٔ می که نیست در وی ضرری  – رباعی 173از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی پر کن قدحی بخور بمن ده دگری زان پیشتر ای صنم که در رهگذری.

     

     

    زان کوزهٔ می که نیست در وی ضرری

    پر کن قدحی بخور بمن ده دگری

     

    زان پیشتر ای صنم که در رهگذری

    خاک من و تو کوزه‌ کند کوزه‌گری

     

     

    خاک من و تو کوزه‌ کند کوزه‌گری

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «خاک من و تو کوزه‌ کند کوزه‌گری» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه زان کوزهٔ می که نیست در وی ضرری صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «زان کوزهٔ می که نیست در وی ضرری» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر زان کوزهٔ می که نیست در وی ضرری

     

    و باز نیز سخن از قدر لحظات را دانستن و زندگی در آن و لحظه و دم است.
    نسبت به شراب سخن فرذاوان گفته و از زیان آن هرچه بود بیان کرده اند و خیام سراغ زیان نرفته بلکه بخش و منافع للناس آن را گرفته است. از همان کوزه پر شرابی در اختیار تو است و هیچ زیان و ضرری هم ندارد از همان قدح و پیاله را پر کن. هم خودت بخور و هم به من بده تا بخورم. البته مخاطبش صنم و گلعذار است. زیبا رو و مهتاب است.
    خیام همیشه شراب را با صنمی و یا بتی همراه می کند. این دو گویا دلداده به همند. و این دو دیست در دست هم که داشته باشند لذت را دئو چندان می کنند. البته توصیه خیام این است تا فرصت هست باید در دستی صنم و در دست دیگر باده جام. پیش از آن که جان به جان آفرین تسلیم کنیم و به خاکمان سپارند و خاک شویم و از خاک ما دیگرر باره کوزه بسازند.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی زان کوزهٔ می که نیست در وی ضرری

     

    ایمان می گوید:

    رباعی بسیار جالبی است. این خود گواه اینست که مراد خیام از می ، همان معنای عام از شراب و الکل خوراکی نبوده. چراکه صراحتا گفته شرابی زا بیاور که در آن ضرری نباشد. در صورتی که همه می دانیم که کمترین ضرر نوشیدن الکل، سر درد و مشکلات کبدی و گوارشی است.
    البته قصد این رو هم ندارم که بگم منظوری عرفانی یا مذهبی از می داشته. اما هر چه بوده شراب نبوده. برای خود من هم جالبه بدونم اون چه شرابی هست که ضرر نداره و دایم ما رو دعوت به نوشبدنش می کنه.

    جغتایی می گوید:

    من ازین رباعی هیچ برداشتی جز زندگی در اکنون و ابن الوقت بودن ندارم و می هم میتونه همون می باشه نه چیز دیگر

     

     

    شعر زان کوزهٔ می که نیست در وی ضرری اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *