در گوش دلم گفت فلک پنهانی

در گوش دلم گفت فلک پنهانی – 172

  • دکلمه صوتیدر گوش دلم گفت فلک پنهانی  – رباعی 172از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی حکمی که قضا بود ز من میدانی در گردش خویش اگر مرا دست بدی.

     

     

    در گوش دلم گفت فلک پنهانی

    حکمی که قضا بود ز من میدانی

     

    در گردش خویش اگر مرا دست بدی

    خود را برهاندمی ز سرگردانی

     

     

    خود را برهاندمی ز سرگردانی

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «خود را برهاندمی ز سرگردانی» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه در گوش دلم گفت فلک پنهانی صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «در گوش دلم گفت فلک پنهانی» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر در گوش دلم گفت فلک پنهانی

     

    این رباعی نیز در ادامه همان جبر گرایی است. تقدیراتی که از دیرباز رقم زده اند و قضا و قدری که بر ما نگاشته اند. زبان حال است. در گوش دلم روزگار روزی پنهانی به من گفت که کس دیگری نبود و فقط مهن بودم و به من این راز را گفت. حکمی را بیان کرد که از قبل بر من حتیمت پیدا کرده بود و سرنوشت محتوم مرا رقم می زد.
    از این جا دیگر سخن فلک نیست بلکه سخن خود خیام است. اگر امور من در دست خود من بود خودم را از این سرگردانی می رهانیدم. من هیچ کاره ام. من مهره ای هستم در این بازی شطرنجی که دیگران مرا به بازی می گیرند و من از خود هیچ اراده ای ندارم.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی در گوش دلم گفت فلک پنهانی

     

    ناشناس می گوید:

    با سلام به نظر بنده شاعر تشبیه بسیار بسیار زیباو دلنشینی بکار برده است . آیا در دنیا عذابی بدتر وعظیمتر از سرگردانی وجود دارد؟ سعادتمند کسی است که بخصوص در اوایل زندگی پای در راه راست گذاشته وبتواند از سرگردانی خودرا نجات دهدو شاید چه ارتباط زیبایی بین سرگردانی فلک وما میتوان دید انجا که فلک هم از سرگردانی اش بخاطر سرگردانی ما کلافه شده است.

    امین کیخا می گوید:

    البته من فکر میکنم نوشته که فلک کاتوره و سرگردان است و خودش را نیز نمی تواند برهاند و انچه بر ما میرود نیز از بودنی پیامد یک سردرگمی است .

     

     

    شعر در گوش دلم گفت فلک پنهانی اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»