دی کوزه‌گری بدیدم اندر بازار

دی کوزه‌گری بدیدم اندر بازار – 107

  • دکلمه صوتی دی کوزه‌گری بدیدم اندر بازار  – رباعی 107از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی بر پاره گلی لگد همی زد بسیار و آن گل بزبان حال با او می‌گفت.

     

     

    دی کوزه‌گری بدیدم اندر بازار

    بر پاره گلی لگد همی زد بسیار

     

    و آن گل بزبان حال با او می‌گفت

    من همچو تو بوده‌ام مرا نیکودار

     

     

    من همچو تو بوده‌ام مرا نیکودار

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «من همچو تو بوده‌ام مرا نیکودار» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه دی کوزه‌گری بدیدم اندر بازار صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «دی کوزه‌گری بدیدم اندر بازار » از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر دی کوزه‌گری بدیدم اندر بازار

     

    در این رباعی خیام به بیان یک خاطره پرداخته است. یقینا در کوچه بافهای نیشابور در حال قدم زدن بوده است که از جلو مغازه سفالگری رد می شود. می بیند که صاحب مغازه خاک و آب را به هم آمیخته و گل را لگد می زند تا ورز بخورد. این کاری است که در تهیه گل سفال انجام می گیرد. اتفاقا در نمد مالی هم چنین است. محکم با مشت می کوبند تا فشرده تر و محکم تر بشود. خیام به عنوان زبان حال آن گل به سفالگر توصیه می کند که عزیز من! این گل را که الان این چنین تو با پاهایت می کوبی و لگد می زنی، انسانهای پیش از ما بوده اند که مرده اند و بر اثر گذر زمان و تحولات شیمیایی به خاک بدل شده اند. پس اینها حکایتگر انسان هستند. مراقب باش. چرا محکم بر این پیکره می کوبید؟ اینها نیز روزگاری هم چون شما بوده اند.
    خیام می خواهد توجه بدهد که گذر زمان و مرگ حتمی است. مرگ اندیشی جزو مسائل اصلی خیام است. در کنار شراب و پیاله و گلرخ و روزگار، مرگ نیز جزو اصطلاحات کلیدی خیام است.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی دی کوزه‌گری بدیدم اندر بازار

     

    ناشناس می گوید:

    اشعار خیام همه در وصف حال و آینده انسانها میباشد اگر بیشتر به عمق اشعار توجه کنیم متوجه میشویم که ایشان خیلی به خداوند نزدیک بوده.

    فرهاد می گوید:

    ناشناس گرامی، من فکر میکنم خیام آنقدر به خدا نزدیک بوده که تشخیص این از آن غیر ممکن شده است! البته برای حرفم دلیل هم دارم: هیچ راباعیی از خیام پیدا نخواهید کرد که در آن کلمه خدا را بکار برده باشد! اگر شک دارید، در بالای همین صفحه “خدا” را در سروده های خیام بجویید … نخواهید یافت 🙂

     

     

    شعر دی کوزه‌گری بدیدم اندر بازار اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»