در دایرهٔ سپهرِ ناپیدا غور

در دایرهٔ سپهرِ ناپیدا غور – 106

  • دکلمه صوتی در دایرهٔ سپهرِ ناپیدا غور  – رباعی 106از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی جامی‌ست که جمله را چشانند بدور نوبت چو به دورِ تو رسد آه مکن.

     

     

    در دایرهٔ سپهرِ ناپیدا غور

    جامی‌ست که جمله را چشانند بدور

     

    نوبت چو به دورِ تو رسد آه مکن

    می نوش به خوشدلی که دور است نه جور

     

     

    می نوش به خوشدلی که دور است نه جور

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «می نوش به خوشدلی که دور است نه جور» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه در دایرهٔ سپهرِ ناپیدا غور صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «در دایرهٔ سپهرِ ناپیدا غور» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر در دایرهٔ سپهرِ ناپیدا غور

     

    غور بر وزن زور به معنای معنای فرو شدن ، فرو رفتن دقت و تفکر و تأمل در چیزی از ریشه همان غور به معنای تحقیق و تفحص و فرو رفتن است. و جور به معنای ستم است.
    در گردش روزگار عمق و ژرفای امور روشن نیست بلکه نامعلوم است. کسی چه می داند که چه خواهد شد. همه بر اساس همین ظواهر پیش بینی و یا پیش گویی می کنند. یک نکته مسلم و مشخص است و آن هم مرگ است. جام مرگ را همگان خواهند نوشید. به بیان دیگر خیام می گوید عمق برنامه و اهداف روزگار را ما نمی دانیم الا این که یک چیزش را می دانیم و آن مساله مرگ است که گریبانگیر همگان خواهد شد. جام مرگ را میچرخانند. نهایت ما در صف و نوبت هستیم. وقتی جام مرگ را سراغ تو آوردند دیگر دست و پا نزن. شلوغ بازی در نیار. این جام را هم بگیر که این نیز حق تو است. آش خاله است بخوری پای تو و نخوری هم پای تو نوشته اند. گریزی از آن نیست. بالاخره باید بنوشی پس چه بهتر که با شادمانی و خوشی آن را سر بکشی. فکر نکن که به تو دارد ظلم می شود نه الان نوبت تو رسیده است.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی در دایرهٔ سپهرِ ناپیدا غور

     

    امید می گوید:

    مرگ حق و خیام عزیز منظور خودش را اینتور رسونده که اونوقتی که روبه اخر کاری راحت و با فرغ بال جان بده.

    منوچهر حاتمی می گوید:

    شاید ساده‌ترین تفسیر بر این رباعی این باشد که در این جهان لایتناهی که دانش و درک بشر هنوز از شناخت کامل آن عاجز است، یک واقعیت مسلم است، و آن جام مرگیست که همه خواهند نوشید، و نباید که به مرگ بسان ظلم و ستمی که فقط بر من و ما روا شده نگریست و با آن به تنفر نگریست. بلکه آنرا با فروتنی پذیرا شد. شاید این گونه نگرش به زندگی‌ و مرگ به انسانها این مجال را بدهد که زمان جاری و زندگیشان را پر بارتر و پر ثمر تر کنند و لحظه‌ها را بارورتر سازند. تنفر از مرگ و نگاه عاجزانه به آن ، زندگی‌ و جویبار جاری و زلال آنرا به مرداب یأس و بطالت مبدل می‌کند.

     

     

    شعر در دایرهٔ سپهرِ ناپیدا غور اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»