دشمن به غلط گفت که من فلسفیم

دشمن به غلط گفت که من فلسفیم – 129

  • دکلمه صوتی دشمن به غلط گفت که من فلسفیم  – رباعی 129از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی ایزد داند که آنچه او گفت نیم لیکن چو در این غم‌آشیان آمده‌ام.

     

     

    دشمن به غلط گفت که من فلسفیم

    ایزد داند که آنچه او گفت نیم

     

    لیکن چو در این غم‌آشیان آمده‌ام

    آخر کم از آنکه من بدانم که کیم

     

     

    ما چون صوریم کاندر او حیرانیم

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «ما چون صوریم کاندر او حیرانیم» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه دشمن به غلط گفت که من فلسفیم صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «دشمن به غلط گفت که من فلسفیم» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر دشمن به غلط گفت که من فلسفیم

     

    دشمن منظور همان مخالفان است در مقابل دوست. دوست و دشمن. هرکس که سر دوستی نداشته باشد از این منظر دشمن خواهد بود. مخالفان در شهر شایع کرده اند که من فیلسوف هستم. حکیم عمر خیام یعنی خیام فیلسوف. شایع کرده اند که من فلسفه دان هستم. یعنی کسی که جویای حقیقت است. فلسفی ام یعنی جویای حقیقتم.
    خداوند خودش دانای به امور است و واقعیت امر را می داند که من واقعا این گونه نیستم. من به دنبال حقیقت نیستم. بقیه فکر می کنند که من به دنبال حقیقت هستم و حال آن که چنین نیست.
    ولی نباید این حقیقت را کتمان کرد که در این آشیانه غم یعنی در این زندگی روز مره که هر لحظه اش حادثه ای رخ می دهد و اندوهی به بار می نشاند من خودم هم واقعا متحیر مانده ام که من کی هستم. عنایت بفرمایید که همه توجه و دغدغه خیام غم آشیان یا همان آشیانه غم است. این حقیقتی است ک8ه باید دنبالش بود. نه آن چه فلسفه یا فیلسوف فکر می کند که حقیقت است. حقیقت و واثعیت این است که مردم در اندوه و غم فرو رفته اند و باید راهی برای رهایی آنها پیدا کرد. این مهم است نه غیر این.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی دشمن به غلط گفت که من فلسفیم

     

    شکوه می گوید:

    نقد در گذشته در حوزه اقتصاد کاربرد داشته بعدها کم کم به ادبیات کشیده شده .نقد معنی خرده گیری و برداشت دارد و criticismرا غیب جویی معنی کرده اند واز criterionو از krinein یونانی به معنی محک و سنجش گرفته شده که معیاری بوده برای تشخیص طلا یا درهم سره از ناسره ..

    بهرام مشهور می گوید:

    در پاسخ به جهانگیر عزیز : آخر کم از آنکه من بدانم که کیَم ، یعنی دستکم و حداقل من نباید بپرسم و بدانم که چه کسی ( یا چه چیزی ) هستم ؟ آخر این حق من نیست ؟ اینرا با گلایه می گوید . گویا در زمان او آنقدر عوام ابله بوده اند که دانشمندان را بعنوان فلسفی مسخره می کرده اند.

     

     

    شعر دشمن به غلط گفت که من فلسفیم اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»