با سرو قدی تازه‌تر از خرمن گل

با سرو قدی تازه‌تر از خرمن گل – 120

  • دکلمه صوتی با سرو قدی تازه‌تر از خرمن گل – رباعی 120از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی از دست منه جام می و دامن گل زان پیش که ناگه شود از باد اجل.

     

     

    با سرو قدی تازه‌تر از خرمن گل

    از دست منه جام می و دامن گل

     

    زان پیش که ناگه شود از باد اجل

    پیراهن عمر ما چو پیراهن گل

     

     

    پیراهن عمر ما چو پیراهن گل

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «پیراهن عمر ما چو پیراهن گل» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه با سرو قدی تازه‌تر از خرمن گل صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «با سرو قدی تازه‌تر از خرمن گل» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر با سرو قدی تازه‌تر از خرمن گل

     

    بعضی به جای سروقد، دلبرکی را گذاشته اند.
    هم چون رباعی قبل و قبلترها، سخن از مرگ و اجل است. و قدر لحظه را دانستن. عناصر اصلی مطلوب خیام در این رباعی آمده است:
    1- دلبر که همان سروقد است.
    2- جام شراب
    البته خیام در این جا زیاده روی می کند و به جای گل از خرمن گل سخن می گوید. یعنی بودن در بین پری رویان و مه وشان. به بیان دیگر بودن در مجلس شبانه ای که مدام پری رویان نیشابور، یکی پش از دیگری جام های شراب خالی شده را دگر باره پر کنند.
    لازم به ذکر است که در مناطق ما گلهای محمدی را که می رسد صبح زود هنوز آفتاب سر نزده جمع می کنند. این گلها را به منزل برده و در جایی انباشته می کنند و به بیان دیگر حرمن می کنند. خر من یعنی انباشته از هر چیزی. تلی از هر چیزی.
    نکته مهم این که خیام به گلهای پیش از چیدن که هنور فرصت جمع آوری آنها نشده اشاره می کند. یعنی همراه بودن و در کنار سرو قدی نو رسیده بودن که هنوز فرصت چیدنش هم نرسیده؛ به همراه جام می و دامن گل. احتمالا دامن گل دامن همان سرو قد باشد. یک دست به دامن یار و دست دیگر در گردن جام. هر دو جام را با یک لب چشیدن.
    باید که قدر نین لحظه ای را دانست. لحظه ای که اگر اتفاق بیفتد فکر نکنم کسی راضی باشد که این لحظه زود بگذرد و آرزو می کند که کاش دوام بیابد و خورشید هرگز طلوع نکند. قدر بودن در کنار یار و می در جام را باید دانست و از آن بهره کافی و وافی برد پیش از آن که باد اجل از گرد راه برسد و پیراهن عمر را از تن من بیرون کند و جسم را وانهد و جان را بستاند. هم چون پرپر شدن گل. منظور از پیراهن گل همان کاسبرگ است که گلبرگ ها را در کنار هم نگه می دارد.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی با سرو قدی تازه‌تر از خرمن گل

     

    مهرداد پارسا می گوید:

    ر ادبیات کلاسیک شکفتن گلبرگ های عنچه را به «جامه دَری» تشبیه می کردند و آن را همچون صاحب جامه ای «چاک چاک» می دانستند. اینجا هم منظور از اینکه پیراهن عمر ما همچون پیراهن گل بشود همین است؛ یعنی چاک چاک و از بین رفته.

    بهرام مشهور می گوید:

    البته در نسخه ای که ادوارد فیتزجرالد از آن بهره برده این رباعی چنین آمده :
    با دلبرکی تازه تر از خرمن گل
    از دست مده جام می و خرمن گل
    زان پیشترک که گردد از باد اجل
    پیراهن عمر ما چو پیراهن گل

     

     

    شعر با سرو قدی تازه‌تر از خرمن گل اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *