ای کاش که جای آرمیدن بودی

ای کاش که جای آرمیدن بودی – 163

  • دکلمه صوتی ای کاش که جای آرمیدن بودی  – رباعی 163از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی یا این ره دور را رسیدن بودی کاش از پی صد هزار سال از دل خاک.

     

     

    ای کاش که جای آرمیدن بودی

    یا این ره دور را رسیدن بودی

     

    کاش از پی صد هزار سال از دل خاک

    چون سبزه امید بر دمیدن بودی

     

     

    چون سبزه امید بر دمیدن بودی

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «چون سبزه امید بر دمیدن بودی» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه ای کاش که جای آرمیدن بودی صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «ای کاش که جای آرمیدن بودی» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر ای کاش که جای آرمیدن بودی

     

    آرزویی را خیام به زبان شعر بیان می کند. از آن ای کاشهایی که شاید هیچ وقت جامه عمل به خود نگیرد. کاش که این دنیای جای آرمیدن و آرامش می بود. و حال آن که نیست. اصلا دنیا جای سلب آرامش است. نون می گیری آب نیست. آب می یاری برق قطع است. برق وصل می شود بچه مریض است. بچه را می بری دکتر مادر بچه حالش خراب است. می خواهی ماشین را روشن کنی استارت نمی زند. ماشین روشن می شود در پارکینگ باز نمی شود. در پارکینگ باز می شود لاستیک چفت دیوار پنچر است. دنیا جایی نیست که آب خوش از گلوی کسی پایین برود. خلاصه اش این که دنیا جای آرامش نیست. از راه بسیار دور تاریخی آمده ایم و الان به وضعیت کنونی رسیده ایم. کاش پس از صد هزار سال که از عمر زندگی بشر و این کره خاکی گذشته است از دل خاک سبزه امیدی بروید. و حال آن که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. اتفاق همین است که افتاده است.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی ای کاش که جای آرمیدن بودی

     

    احمد نیکو می گوید:

    این شعر در اوج فشار و دلزدگی از بی وفایی دنیا میتونه شرح حال هر کس باشه.واضحه که جای آرمیدن منظور دنیا است و مصرع دوم از بیت اول اشاره به این داره که کاشکی میتونستیم به یه اجماعی از کار این زمانه و چیستی این دنیا برسیم.بیت دوم اشاره به این داره که کاشکی با صبر کردن حتی طولانی مدت، این دنیا اندکی مارو نوازش میکرد؛که همونطور که اول گفتم فضای بسیار تاریکی رو ترسیم میکنه.
    موفق و موید

    حامد می گوید:

    بسیار زیباست این شعر
    در مصرع اول خیام میگه که ای کاش در این دنیا هیچ وقت از اول حضور پیدا نکرده بودیم و همیشه در خواب عدم و بی خبری فروخفته بودیم .
    در مصرع دوم میگه که حالا که به این دنیا پا گذاشتیم اقلا ای کاش این اومدنمون معنی و سرانجامی داشت .
    در بیت دوم هم آرزو می کنه که حالا که از عدم به این مهمانی (زندگی) در دنیا دعوت شده ایم و این مهمانی هیچ غایتی هم نداره ، حداقل ای کاش بعد از پایان این مهانی باز هم امید داشتیم یک بار دیگه به اون دعوت بشیم حتی شده بعد از صد هزار سال .

     

     

    شعر ای کاش که جای آرمیدن بودی اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»