ایدل تو به اسرار معما نرسی

ایدل تو به اسرار معما نرسی – 161

  • دکلمه صوتی ایدل تو به اسرار معما نرسی  – رباعی 161از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی در نکته زیرکان دانا نرسی اینجا به می لعل بهشتی می ساز.

     

     

    ایدل تو به اسرار معما نرسی

    در نکته زیرکان دانا نرسی

     

    اینجا به می لعل بهشتی می ساز

    کانجا که بهشت است رسی یا نرسی

     

     

    کانجا که بهشت است رسی یا نرسی

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «کانجا که بهشت است رسی یا نرسی» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه ایدل تو به اسرار معما نرسی صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «ایدل تو به اسرار معما نرسی» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر ایدل تو به اسرار معما نرسی

     

    جهان هستی معما است. کسی تاکنون نتوانسته این معما را حل کند. و حل هم نخواهد شد. این که در باره فلسفه آفرینش موجودات و یا فلسفه آفرینش انسان سخن فراوان گفته می شود همه اینها به تعبیر خیام صرفا حرف است. اسراری است که بعضا خیال می کنند که بدان راه یافته اند. بلی یک سری انسانهای زیرک و با هوشی هستند که به پشت پرده جهان راه پیدا کرده و احتمالا به نکاتی رسیده باشند ولی ما کجا و آنها کجا. ما حتی به داده ها و اطلاعات اینها هم دست پیدا نخواهیم کرد. هرچه هست همینی هست که اطراف ما وجود دارد. دیگر به پشت پرده و پشت سن و جاهای دیگر و عالم دیگر دل نبندید. هرچی که هست با همین ها بسازید.

    گاهی سر زده منزل مادر عیال می رفتیم. برادر خانمها مشغول خوردن بودند. فکر می کردیم هرچی هست همینی است که در سفره موجود است. می دیدیم مادر عیال می رفت و از پشت مشتها چیزهایی استخراج می کرد و می آورد. برادر خانمها هم هاج و واج می ماندند که مامانشان اینها را کجا پنهان کرده بود. و بعد هم ما می شدیم داماد ابریشمی. چون با آمدنمان یک سری چیزها از تو سوراخ و سمبه ها بیرون می آمد. تو منزل خانم خانه قابلمه را می آورد و وسط سفره یا روی میز می گذاشت و می گفت: غذا همین است. خودتان را با همین غذا سیر کنید. یعنی چیز دیگری نیست. هرچه هست همین است. حالا تو زندگی دنیایی هم سوراخ و سمبه ای نیست. پرده و پشت پرده و روی دیوار و پشت دیواری نیست. هرچی هست همینی است که ما شاهد و ناظرش هستیم. بهشت همین جا است. می لعل را بزنید و با همین باده و می بسازید که معلوم نیست پای ما به بهشت برسد یا نرسد.

    دوستان بعضا اصرار دارند که بفرمایند خیام منکر قیامت است. نمی دانم از کجای این شعر انکار قیامت را اثبات می کنند. خب اگر خود شما منکر قیامت هستید و یا منکر خدا این را به پای خیام نگذارید. ایشان می گوید معلوم نیست که به بهشت برسی یا نرسی. نگفته که بهشت نیست. نبودن بهشت غیر از نرسیدن به بهشت است. ممکن است آن قدر نامه اعمال ما بد باشد که اصلا پای ما به بهشت باز نشود. ضمن آن که پیش از این نیز بیان شد که اعتقادات خیام را از رباعیاتش نمی شود استخراج کرد.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی ایدل تو به اسرار معما نرسی

     

    مازیار می گوید:

    کسی از اون دنیا مستند خبر نیاورده
    یهو دیدن مردین و همه چی سرکاری بود
    نه بهشت بود و نه جهنم و نه حوری
    حداقل تو این دنیا خوش بگذرونین

    سید کاظم موسوی می گوید:

    باسلام خدمت مازیار جان
    پسرم وجود آخرت را قبولکردنش بسیار ساده است وبهترین استنادی که به ان میشودنمود همین دنیای مجازی اینترنت است که باچشم خود میبینی دنیایی بسیار بزرگ است درحالی که وجود خارجی ندارد ولی واقعیت دارد ودرثانی ایا تو به قضاوت تاریخ اعتماد نداری اینکه به سند احتیاج ندارد وهرمسلکی ان را قبول دارد

     

     

    شعر از ایدل تو به اسرار معما نرسی اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»