وقت سحر است خیز ای مایه ناز

وقت سحر است خیز ای مایه ناز – 113

  • دکلمه صوتی وقت سحر است خیز ای مایه ناز  – رباعی 113از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی نرمک نرمک باده خور و چنگ نواز کانها که بجایند نپایند بسی.

     

     

    وقت سحر است خیز ای مایه ناز

    نرمک نرمک باده خور و چنگ نواز

     

    کانها که بجایند نپایند بسی

    و آنها که شدند کس نمیاید باز

     

     

    و آنها که شدند کس نمیاید باز

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «و آنها که شدند کس نمیاید باز» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه وقت سحر است خیز ای مایه ناز صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «وقت سحر است خیز ای مایه ناز » از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر وقت سحر است خیز ای مایه ناز

     

    و این رباعی نیز هم چون چند رباعی پیش از این اشاره به وقت سحری دارد و زندگی در حال و الان. خیام به همان مایه ناز که محبوب یا لیلی یا مکاهرخ یا مه تاب و یا هر کس دیگری که ممکن است باشد و همدم و منوس خیام است زنهار می دهد که برخیز. هنگامخه سحر است. فقط بیداری است. نعمتهای الهی را در این سحرگجاهان بر بندگان ارزانی می دارند. بیدار شد مبادا از نعمت الهی محروم بشوی. حالا که بلند شدی و از خواب برخاستی یک هو سراغ خم نرو و کوزه و کازه و پیاله را یک جا سر بکشی. نه کم ادب را نگه دار. آرام آرام به پیش برو. لبی تر کن و سراغ چنگ بگیرد و آن را بنواز. خودت خودت باش. به دیگران کاری نداشته باش که چه می کنند و چه نمی کنند. آنهایی که هستند و حضور دارند و روی پا هستند اینها کاری به کار تو ندارند. و آنها هم که نیستند و رفته اند و برای خودشان کسی شده اند یعنی دیگر پرونده اعمال آنها بسته شده است و کاری از دستشان بر نمی آید اینها هم که بر نمی گردند تا تو را حساب رسی کنند و مو را از لای ماست بیرون بکشند. در این مجال و فرصتی که در سحرگاهان ایجاد شده است خودت خودت باش.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی وقت سحر است خیز ای مایه ناز

     

    امین کیخا می گوید:

    از گذر عمر و خبر بد دیر نپایی ان ادم چشم دارد خیام سپارش ( سفارش) به برداشتن گام تندی و أقدام عاجلی بکند ولی وارونه، می ، انهم به سبک ناشتاب و نرم نرمک به ما سپرده می شود.

    بهرام مشهور می گوید:

    من اینگونه دیده و خوانده بودم :
    وقت سحر است ، خیز ای مایه ناز
    نرم نرمک باده خور و چنگ نواز
    کانها که بجایند نپایند دگر
    وآنها که شدند کس نمی آید باز

     

     

    شعر وقت سحر است خیز ای مایه ناز اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»