ای پیر خردمند پگه‌تر برخیز

ای پیر خردمند پگه‌تر برخیز – 112

  • دکلمه صوتی ای پیر خردمند پگه‌تر برخیز  – رباعی 112از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی و آن کودک خاکبیز را بنگر تیز پندش ده گو که نرم نرمک می‌بیز.

     

     

    ای پیر خردمند پگه‌تر برخیز

    و آن کودک خاکبیز را بنگر تیز

     

    پندش ده گو که نرم نرمک می‌بیز

    مغز سر کیقباد و چشم پرویز

     

     

    مغز سر کیقباد و چشم پرویز

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «مغز سر کیقباد و چشم پرویز» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه ای پیر خردمند پگه‌تر برخیز صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «ای پیر خردمند پگه‌تر برخیز» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر ای پیر خردمند پگه‌تر برخیز

     

    موضوع این رباعی دو نکته اساسی است:

    1- سحرخیزی. پگه تر یعنی پگاه تر. یعنی صبح زود و سحرگاهان برخیز.

    2- گذشته تاریخی انسان، هر ذره خاک از نظر شیمیایی همان انسانها گذشته اند که به خاک برگشته و تحول شیمیایی یافته اند. هر ذره خاکی که روی آن پاک می گذارید و یا بدان دست می یازید جسم انسان شریفی بوده است.

    مخاطب خیام پیر خردمند و کار کشته است شاید از سر غفلت اموری را از یاد برده است. او را متوجه می کند که صبح خیلی زود از خواب برخیز. و نکته دیگر آن که کودکی را که می بینی که خاک را الک می کند سراغ او برو و به وی تذکر بده که خیلی آرام و و نرم الک کند زیرا ظاهر قضیه خاک است ولی در واقع خاک نیست بلکه مغز سر کی قباد و چشم پرویز است یعنی این احتمال را باید داد که اعضا و جوارح یکی از تاثیرگزاران است.

    مساله و توجه به آن نه از آن جهت که خاک است بلکه از آن جهت که انسانهایی هستند که خاک شده اند در نگاه خیام مهم است.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی ای پیر خردمند پگه‌تر برخیز

     

    امین کیخا می گوید:

    کودک نامی گنگ است و به بچه به هر سنی میشود گفت اما شاید هیچ زبانی به اندازه فارسی واژه برایش ندارد نخست نوزاد سپس شیر خوار تا یک ساله سپستر نوپا تا سه ساله و خرد سال تا نوباوه بعد نوجوان و بعد همانا ( البته) جوان و میان سال و پیر و کهنسال زهی شکرپاره پارسی.

    امین کیخا می گوید:

    از هر چیز که بگذرم چشم پرویز را باید تیز دید او همه نیکویی های جهان را دیده 11000 استر داشته است و نیک ترین اسب او شبدیز بوده است که دیز یعنی رنگ و شبدیز یعنی شبرنگ و دلبرش مهرویی ارمنی و زیبا بوده است و رویهمرفته ریختن چشم پرویز داستان تکان دهنده ای است اگر ریز ببینیم ، سر کی کواد هم که جای جاه طلبی و برتری خواهی است ریخته است حکیم سخت در حال اندیشیدن بوده است و در برابر بر باد رفتن حاصل عمر در جهان خود را شگفت زده می نماید

     

     

    شعر ای پیر خردمند پگه‌تر برخیز اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»