هر یک چندی یکی برآید که منم

هر یک چندی یکی برآید که منم – 133

  • دکلمه صوتی هر یک چندی یکی برآید که منم  – رباعی 133از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی با نعمت و با سیم و زر آید که منم چون کارک او نظام گیرد روزی.

     

     

    هر یک چندی یکی برآید که منم

    با نعمت و با سیم و زر آید که منم

     

    چون کارک او نظام گیرد روزی

    ناگه اجل از کمین برآید که منم

     

     

    ناگه اجل از کمین برآید که منم

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «ناگه اجل از کمین برآید که منم» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه هر یک چندی یکی برآید که منم صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «هر یک چندی یکی برآید که منم» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر هر یک چندی یکی برآید که منم

     

    روزگار چون فصل بهار می گذرد. درس و بحث و مدرسه به جایی می رسد که برای تو به خواستگاری می روند. لختی نگذشته دختری را به همسری تو در می آورند. خانه و کاشانه و بچه و زن و زندگی. دیری نمی پاید که کار و بارت سکه می شود. از درو دیوار نعمتهای الهی بر تو باریدن می گیرد. همین که بیایی تا نفسی اراست کنی و لحظه ای بنشینی و آب سرد و چای داغی بنوشی؛ اجل از گرد راه می رسد که یا علی! پاشو! پاشو که اوراق زندگی تو دیگر پر شده است. نکته مهم و اساسی رباعی خیام این است همین که کار شما رو به راه شد و نظام و نسق یافت اجل معلق از گرد راه می رسد. و باید گفت زنگها برای چنین فردی به صدا در می آید.
    در مصرع اول به فصلهای مختلف زندگی می پردازد. دوره کودکی و خردسالی و دوره نوجوانی و جوانی که خودنمایی می کند. و بعد هم کار و تلاش و در آمد و پول و ثروت و موقعیت و…
    و بعد هم رو به راه شدن کارها و به سامان شدن امور.
    و ناگهان سر و کله فرشته مرگ پیدا شدن و سر زشته همه امور را پارکردن و چنان خود نمایی خواهد کرد که دیگر از من چیزی نخواهد ماند.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی هر یک چندی یکی برآید که منم

     

    رضا بسطامی می گوید:

    حکیم در این رباعی به تناسخ اشاره کرده است همان مرده و زنده شدن ما در زمان های مختلف است که خود بی خبریم.

    وجود می گوید:

    به به چقدر زیبا انسان غافل و مغرور و مست زر و سیم و قدرت و هوشیار به کار دنیا رو به تصویر کشیده که ناگه اجل از کمین برآید که منم و آن من من کردنهای او را با خود به زیر خاک میبرد.درود بر خیام.

     

     

    شعر هر یک چندی یکی برآید که منم اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»