هر صبح که روی لاله شبنم گیرد

هر صبح که روی لاله شبنم گیرد – 92

  • دکلمه صوتی هر صبح که روی لاله شبنم گیرد  – رباعی 92از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی بالای بنفشه در چمن خم گیرد انصاف مرا ز غنچه خوش می‌آید.

     

     

    هر صبح که روی لاله شبنم گیرد

    بالای بنفشه در چمن خم گیرد

     

    انصاف مرا ز غنچه خوش می‌آید

    کاو دامن خویشتن فراهم گیرد

     

     

    کاو دامن خویشتن فراهم گیرد

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «کاو دامن خویشتن فراهم گیرد» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه هر صبح که روی لاله شبنم گیرد صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «هر صبح که روی لاله شبنم گیرد» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر هر صبح که روی لاله شبنم گیرد

     

    همان خیام که از می و شراب و گیسوی یار و معشوق کمند و ابرو و لب و لعل به فراوانی گفته است در این جا از پاکدامنی و عفت داد سخن داده است. باید که رندی بین میخانه و معبد جمع کند. دامن کنایه از عفت و پاکی است. پاک دامن و تر دامن. غنچه کنایه از شرم و حیا است.

    تعبیبر بسیار لطیف و دل انگیزی است. شبنم وقتی که روی برگ لاله می نشیند سنگینی آن شاخه را کمی کج و خم می کند. همان شبنم وقتی بر روی گل برگ بنفشه بنشیند سنگینی آن گلبرگهای بنفشه را خم می کند. یعنی لاله و بنفشه با آمدن شبنم خودنمایی بیشتری می کند. ولی واقعیت امر نسبت به غنچه چیز دیگری است. وقتی که به شبنم می رسد دامن خودش را جمع می کند. غنچه خودش را درخودش فرو می برد. شرم و حیا و پاکدامنی همه سخن خیام در این شعر است.

    در گذشته بارها عرض کرده ام خیام را نه در شکل و قالب فیلسوف و یا متکلم و یا فقیه ببینید. و نه حتی درشکل و قالب یک عیاش ولگرد. بلکه خیام حکیم حاذق است. خیام سخندان نیک گفتار است. اگر هم فیلسوف باشد فیلسوف زندگی است.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی هر صبح که روی لاله شبنم گیرد

     

    پژمان می گوید:

    به نگاه بنده حضرت می فرمایند: آنان که راز دل خود را بر ملا کردند چون لاله و بنفشه به گریه افتادند و از غم خم شدند. در این بین آن کس که راز دل خود را برای خود نگه دارد (چون غنچه) خالق زیبایی ست.

    مجتبی می گوید:

    من فکر می‌کنم خیام اینجا از پاک‌دامنی و عفت صحبت می‌کنه که البته از خیام عموما چنین چیزهایی رو نمی‌شنویم. لاله و بنفشه در شب پاک‌دامنی خودشونو حفظ نکردن اما با صبح و طلوع خورشید همه چیز روشن میشه و غنچه پاک‌دامن که خیام هم از اون خوشش میاد از بقیه متمایز میشه

     

     

    شعر هر صبح که روی لاله شبنم گیرد اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»