در مجانی الادب شماره نخست

در مجانی الادب شماره نخست

  • در مجانی الادب شماره نخست

    نکوهش بیطرفی ایران

    در مجانی الادب شماره نخست

    این چنین خواندم آشکار و درست

     

    که امیری بشاه یاغی شد

    نعمت افزوده دید و طاغی شد

     

    پادشه لشکری فراز آورد

    نامزد بهر گوشمالش کرد

     

    بود در آن سپه یکی سره مرد

    که هماوردش آسمان ناورد

     

    پهلوانی مبارز و خونخوار

    مایل جنگ و عاشق پیکار

     

    هر زمان می سرود با دل تنگ

    که مرا نیست آرزو جز جنگ

     

    ای خوشا پهنه مصاف و نبرد

    که در آنجا شود شناخته مرد

     

    ای خوشا جنگ را پذیره شدن

    روز روشن به ابر تیره شدن

     

    زین قبل می سرود و میزد گام

    مرگ را گوش هشته بر پیغام

     

    چون رسیدند سوی بنگه خصم

    تنگ شد از هجومشان ره خصم

     

    تیره کردند روز بر دشمن

    بسته شد باب صلح و راه سخن

     

    پهلوان در طلیعه لشگر

    پای می کوفت هم چو رامشگر

     

    ناگهان تیری از کمان عدو

    گشت پران نشست بر سر او

     

    پهلوان را هنر برفت از یاد

    ناله ای زد و بر زمین افتاد

     

    یاورانش گرفته بر سر دست

    می کشیدند همچو مردم مست

     

    تا به بیمار خانه بردندنش

    به پزشکان همی سپردندش

     

    آمد از در پزشک دانشمند

    بر نشاندش بجایگاه بلند

     

    زخم را با گلاب و دارو شست

    واندران ژرف بنگریست درست

     

    تیغ و مسبار و میل و نشتر خواست

    عرض و طولش بدید از چپ و راست

     

    امتحان ها همه بکار آورد

    آنچه پنهان شد آشکار آورد

     

    پس بدو گفت کاری آمده پیش

    که گرفتار حیرتم زین ریش

     

    در دماغ تو تیر را شده نوک

    واندر آنجا خلیده هم چون شوک

     

    گر کشم مغز را برون آرد

    زانکه پیکان به مغز جا دارد

     

    اندکی مغز اگر برون آید

    دل نهادن بمرگ می باید

     

    می ندانم چکار باید کرد؟

    چه علاج اختیار باید کرد؟

     

    پهلوان چون شنید این ترتیب

    خاست از جای و کرد رو به طبیب

     

    گفت مشغول کار باش و ملغز

    که در این کله نیست یکجو مغز

     

    مغز اگر در کدوی من بودی

    کی تنم راه جنگ پیمودی

     

    سر بی مغز ساز جنگ کند

    عاقل اندر غزا درنگ کند

     

    جنگ ننگ است در شریعت من

    جز پی پاس دین و حفظ وطن

     

    درد دین و وطن چو نیست ترا

    صلح کل شو مدار چون و چرا

     

    جنگ باشد طریق عمروالعاص

    صلح از بوهریوه مصلح خاص

     

    آن شنیدم که در صف صفین

    چو علی خواست از معاویه کین

     

    بوهریره ز یاوران نبی

    که بر او مخلصند شیخ وصبی

     

    درگه نیم روز و شام و سحر

    بود اندر نماز با حیدر

     

    لیک در موقع شراب و طعام

    جستی از سفره معاویه کام

     

    تهی از فکر و خالی از نیرنگ

    با همه صلح بود در صف جنگ

     

    آن یکی گفتش ای رفیق کهن

    در شگفتم بسی ز کار تو من

     

    که بگاه نماز و طاعت و ورد

    مرتضی را همی شوی شاگرد

     

    چون ز کار نماز پردازی

    بر سماط معاویه تازی

     

    دل در آنجا صفاپذیر کنی

    شکم اینجا ز لقمه سیر کنی

     

    با همه صلحی و بعرضه جنگ

    نکنی سوی هیچ یک آهنگ

     

    گفت آن را که در نماز آید

    اقتدا بر علی همی باید

     

    کیست غیر از علی اما وری؟

    اوست بیت العتیق و ام قری

     

    کلم طیب از طریق شهود

    بر در او کند عروج و صعود

     

    زو گسستن بغیر پیوستن

    باشد از وجه حق نظر بستن

     

    با علی هر که ایستد به نماز

    با خدای یگانه گوید راز

     

    لیک در سفره علی بطعام

    نتوان شد که نیست خیز و ادام

     

    از لباس پلاس و نان سبوس

    که کند جز علی طعام و لبوس؟

     

    لوت چرب و غذای عنبر بو

    از در مطبخ معاویه جو

     

    ور طعام علی بشوی دو دست

    گر چه قوتش ز مطبخ احداست

     

    لقمه در سفره معاویه زن

    که شکر آب گشته در روغن

     

    دل بمهر علی بنه محکم

    وز معاویه ساز کار شکم

     

    باز گفتی چرا بعرصه رزم

    سوی کین توختن نداری عزم

     

    زانکه این جان بکالبد جفت است

    مایه روح و جسم هنگفت است

     

    نیست بیمی بجنگ ناکردن

    که جدائی کند سر از گردن

     

    لیک در جنگ بس خطر باشد

    بیم تفریق تن ز سر باشد

     

    عاقل اندر خطر قوم نزند

    مرد دانا ز جنگ دم نزند

     

    مرمرا با نبرد کاری نیست

    در صف جنگیان شماری نیست

     

    با معاویه و علی دائم

    بسته ام عقد آشتی قائم

     

    تا بود نان گرم و لقمه چرب

    نکنم حرب با نبیره حرب

     

    تا دلم شد بذکر حق پابست

    سوی دست خدا نیازم دست

     

    بر علی جنگ نیست صعب و مهم

    و یدالله فوق ایدیهم

     

    مسلک من طریق بیطرفی است

    بر همه آشکار و بر تو خفیست

     

    ای پسر بوهریره را میدان

    پیشوا و امام بی طرفان

     

    بی طرف را کس نیارد خست

    مگر آنکو اساس عهد شکست

     

    اعتمادی بیار عهد شکن

    نکند هیچ کس چو مرد و چو زن

     

    ما که خواهان عزت و شرفیم

    لله الحمد جمله بیطرفیم

     

     

    مطالب بیشتر در:

    وزن شعر: فعلاتن مفاعلن فعلن (خفیف مسدس مخبون)

     

    قالب شعر: مثنوی

     

    پیشنهاد ویژه برای مطالعه 

    حال دلم طوفانیست

    در آینه پاییدنت را دوست می‌دارم

    آن شنیدم خیمه ای از شاه روس

    مردم ایران دو فرقه اند که هر یک

     

    در صورتی که در متن بالا، میاد باد آن عهد کم بندی به پای اندر نبود عنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".

    در مجانی الادب شماره نخست

    شعری که خواندیم به این شکل شروع شد: «در مجانی الادب شماره نخست این چنین خواندم آشکار و درست که امیری بشاه یاغی شد نعمت افزوده دید و طاغی شد» آیا با این سطرها برای شروعِ این شعر موافق هستید؟ به نظر شما غیر از این شروع نیز می‌توانستیم شروعِ دیگری داشته باشیم و شعر از چیزی که حالا هست جذاب‌تر و زیباتر باشد؟ به طور یقین ادیب الممالک که از شاعران مهم دوره مشروطه است دیدگاه و دلایلِ خاص خودش را برای این شروع داشته است، به نظر شما چرا این سطر ها را برای شروع شعر انتخاب کرده؟ شما اگر جای ادیب الممالک بودید، این شعر را چگونه شروع می‌کردید؟ و به جای سطر های پایانی یعنی : «اعتمادی بیار عهد شکن نکند هیچ کس چو مرد و چو زن ما که خواهان عزت و شرفیم لله الحمد جمله بیطرفیم» از چه سطر هایی استفاده می‌کردید؟

    نکوهش بیطرفی ایران

    دیدگاه خودتان را در بخش دیدگاه‌ها برای شعر نکوهش بیطرفی ایران ادیب الممالک بنویسید. اگر از شعر لذت برده‌اید، بنویسید که چرا لذت برده‌اید و اگر لذت نبرده‌اید، دلیل آن را بنویسید.

    اگر نقد یا پیشنهادی برای سایت دارید، به گوش جان می‌شنویم.

    اگر عکس‌نوشته‌ای با این شعر درست کرده‌اید، در بخش دیدگاه‌ها اضافه کنید تا با نام خودتان منتشر شود.

    پیشنهاد می‌کنیم، این شعر را با صدای خودتان ضبط کنید و در بخش دیدگاه، فایل صدایتان را اضافه کنید تا در سایت منتشر شود.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *