تا چند اسیر عقل هر روزه شویم

تا چند اسیر عقل هر روزه شویم – 126

  • دکلمه صوتی تا چند اسیر عقل هر روزه شویم – رباعی 126از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی در دهر چه صد ساله چه یکروزه شویم در ده تو بکاسه می از آن پیش که ما.

     

     

    تا چند اسیر عقل هر روزه شویم

    در دهر چه صد ساله چه یکروزه شویم

     

    در ده تو بکاسه می از آن پیش که ما

    در کارگه کوزه‌گران کوزه شویم

     

     

    در کارگه کوزه‌گران کوزه شویم

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «در کارگه کوزه‌گران کوزه شویم» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه تا چند اسیر عقل هر روزه شویم صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «تا چند اسیر عقل هر روزه شویم » از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر تا چند اسیر عقل هر روزه شویم

     

    در مقاله ای با عنوان ترمونولوژی عقل به تفصیل از معانی عقل گفته ام و نیز در کناب کاربرد عقل در فقه شیعه نیز به معانی عقل پرداخته ایم. خیام در این رباعی در برابر عقل معاد اندیش از عقل معاش اندیش سخن می گوید و آن را نکوهش می کند. تا ما باید اسیر عقل روز مره بشویم. عقلی که درگیر زندگی مادی ما است. عقلی که ما را رهنمون می کند که دلار بخریم یا طلا بخریم یا وارد بورس بشویم یا سراغ ملک و املاک برویم. اینها مصادیق عقل هر روزه یا همان روزمره گی عقل است. اگر قرار است که عنان خود را به چنین عقلی بسپاریم چه فرقی می کند که یک روز عمر کنیم هم چون بعضی از حشرات و یا صد سال عمر کنیم هم چوند بعضی از حیوانات. وقتی که قرار است تو در زندگی مادی خود اسیر باشی و روزگار را به اسارت بگذرانی چه فرقی می کند که یک روز یا یک سال و یا صد سال باشد.
    چه باید کرد؟ راه کار چیست؟ راه کاری که خیام پیش روی ما می نهد ابن که فعلا کاسه می را دئر اختیار ما بگذار و آن را ارزانی ما بدار پیش از آن که مرگ ما فرا برسد و ما به زیرخاک برویم و مجدد تجزیه بشویم و تبدیل به خاک رس و بعد هم با لنگ و لگد سفالگر تبدیل به گل سفال برای کوزه دیگری بشویم.
    خیام به شدت سر خورده شده است. سرخوردگی از زندگی روز مره. یا همان روز مره گی که با روز مرگی همراه است. و خیام می خواهد این روز مرگی را تبدیل به حیات کند. زندگی را به کالبد این انسان اسیر روزمره گی برگرداند. و آن جام شراب و پیاله می است. یعنی شاد بودن و خوش گذراندن.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی تا چند اسیر عقل هر روزه شویم

     

    ف-ش می گوید:

    تا چند اسیر عقل هرروزه شویم….
    این عقل هرروزه که در این رباعی به آن اشاره شده با آن عقل کلی که انسان را از آسیب حفظ میکند ویا اورا براه درست میبرد تفاوتی دارد که تو جه به آن سوءتفاهم بین اهل معرفت و دیگران را برطرف میکند مولوی درین باره گفنه:
    عقل دو عقل است اول مکسبی
    که درآموزی به مکتب چون صبی
    عقل دیگر بخشش یزدان بود
    چشمه آن درمیان جان بود
    عقل مکسبی یا عقل روزمره یاعقل معاش گاه حیله گرانه است وراه ارضای تمایلات خود خواهانه وسوء استفاده را نشان میدهد ودر بعضی دراثر آموختگی وتجربه قویست این عقل است که اهل معرفت به آن بها نمیدهند وگرنه عقل عالی که به قول مولوی بخشش یزدانست و راه وچاه را نشان میدهد اسارت بار یا مذموم شناخته نمیشود.

    فرهاد می گوید:

    منظور از “عقل هر روزه” گرفتاری روزمره است. عقل در اینجا به معنی نیروی درک و فهم نیست. عقل = بستن دست و پا، بندی که با آن زانوی شتر میبندند.

     

     

    شعر تا چند اسیر عقل هر روزه شویم اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *