برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم

برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم – 123

  • دکلمه صوتی برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم – رباعی 123از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی زان پیش که از زمانه تابی بخوریم کاین چرخ ستیزه روی ناگه روزی.

     

     

    برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم

    زان پیش که از زمانه تابی بخوریم

     

    کاین چرخ ستیزه روی ناگه روزی

    یچندان ندهد زمان که آبی بخوریم

     

     

    چندان ندهد زمان که آبی بخوریم

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «چندان ندهد زمان که آبی بخوریم» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم

     

    معلوم نیست مخاطب خیام چه کسی است. یقینا دوست و رفیقش حسن صباح یا نظام الملک نیست به احتمال زیاد مظورش لاله رخ و سرو بالا و نگار و یار و بتی و حور سرشت و لعبت و نازنین و… می باشد که به بیانها مختلف در رباعیات خیام آمده است. همو که همیشه با شراب و مطرب در برم خیامی حضور دارد. وی را از خواب بیدار می کند تا شراب بنوشد. و می خواهد که بسش از این نخوابد. پیشتر خیام گفته بود که کسی از خواب به جایی نرسد باید برخاست که فرصت برای خوابیدن بعد مردن بسیار است. پیش از آنئ که زمانه طومار زندگی ما را بر پیچد برخیز تا شرابی بنوشیم. زمانه تابی بخورد یعنی زمانه ما را بپیچاند. سرکار بگذارد و یا ما را دچار غم و اندوه کند. این لحظه را بیا تا غنیمت شمریم. در ادامه خیام می گوید: این چرخ روزگار که عقد اخوت با کسی نبسته بلکه ستزه رو و خشونت گرا است که ای چه بسا فرصت نوشیدن یک جرعه آب هم به ما ندهد. برخیز تا پیش از آن که این فرصت از دست برود با هم شرابی بنوشیم.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم

     

    رضا می گوید:

    به نظر من منظور خیام در این شعر این است که انسان باید از خواب غفلت بیدار شود،چون زمان مرگ انسان ها مشخص نیست و انسان ها بعد از مرگ حصرت فرصت های از دست رفته را میخورند.

    ساکت می گوید:

    این رباعی مانند بسیاری دیگر از رباعیات خیام به ارزش عمر اشاره کرده است و ما را دعوت میکند تا این فرصت کوتاه را به شادی بگذرانیم. شراب در مصرع اول اگر همان آب انگور نباشد کنایه از هر کاری است که با انجام دادن آن احساس سرخوشی و سبکبار شدن به انسان دست میدهد. از معانی تاب (در مصرع دوم) چین و شکن و پیچ و تاب خوردن است که در این صورت معنی بیت اول میتواند چنین باشد: از خواب برخیز و پیش از آن که زمانه تو را خمیده کند شرابی بنوش. یکی از معانی چرخ (در مصرع سوم) نیز زمانه و روزگار است که ستیز و دشمنی با ما وصف اوست. پس اکنون که ستیز و دشمنی چرخ را با خود دانستی، پیش از آن که به اندازه نوشیدن یک جرعه آب تو را مهلت ندهد برخیز و وقت خود را صرف کاری کن که از انجام دادن آن سرخوش و سبکبار شوی.

     

     

    شعر برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»