این چرخ فلک که ما در او حیرانیم

این چرخ فلک که ما در او حیرانیم – 122

  • دکلمه صوتی این چرخ فلک که ما در او حیرانیم  – رباعی 122از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی فانوس خیال از او مثالی دانیم خورشید چراغ دان و عالم فانوس.

     

     

    این چرخ فلک که ما در او حیرانیم

    فانوس خیال از او مثالی دانیم

     

    خورشید چراغ دان و عالم فانوس

    ما چون صوریم کاندر او حیرانیم

     

     

    ما چون صوریم کاندر او حیرانیم

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «ما چون صوریم کاندر او حیرانیم» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه این چرخ فلک که ما در او حیرانیم  صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «این چرخ فلک که ما در او حیرانیم » از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر این چرخ فلک که ما در او حیرانیم

     

    فانوس خیال یعنی آسمان.
    چرخ فلک یعنی عالم یعنی همه هستی. زمانها و فانوس خیال فانوسی باشد که در آن صورتها کشند و آن صورتها به هوای آتش به گردش درآید و نیز به معنای آسمان است. (برهان قاطع)
    چراغ دان یعنی خورشید را چراغ بدان. خورشید را چراغ تلقی کن.
    این روزگاری که ما در آن زندگی می کنیم آن قدر نکات مبهم و مسائل فراروان دارد که گاه انگشت به دهان دچار حیرت می شویم. از آسمانی که بالای سر ما است نسبت به ستاره ها و کهکشانها و… فقط یک مثالی از آنها و تصویری از آنها دار ذهن ما است و الا خیلی با واقعیت امر آشنا نیستیم. بخواهد برای شما مساله روشن بشود لازم است ابتدا تصویری از فانوس خیال داشته باشید. فانوس همین چراغهای فانوس است که ما شبها برای آبیاری درختها به دست می گیریم. کارکردش از چراغ قوه بیشتر است. چون وسط کار چراغ قوه شارژش تمام می شود و آبیاری را با دشواری مواجه می کند. فانوس چراغهایی است که یک مخزن کوچک در ته دارد و یک سری در بالا و وسط آن هم یک شیشه است که بین مخزن و سر آن مهار می شود. و چند لایه سیم مفتولی هم دارد که شیشه را نگه می دارد ضمنا با همراهی اهرم شیشه را بالا و پایین می کند. عمده تفاوت فانوس با مثلا چراغ گردسوز این است که چراغ گرد سوز از بالا به جایی وصل نیست. فقط لامپ را روی مخزن قرار می دهند. و یک فتیله هم متصل به مخزن قرار داده شده است که فتیله فانوس مستطیل و است بر خلاف گردسوز که گرد است. بخش مخزنی همه چراغها عین هم است. فرقشان به همین تنه و قسمت سری آنها است. ویژگی فانوس محافظ داشتن و شیشه گرد داشتن و حرارتی که منتقل می کند و اشیا را به حرکت وا می دارد. این ویژگی در چراغ پبه سوز وجود ندارد. یا این ویژگی در چراغ موشی وجود ندارد. چراغ فانوس ضمنا یک اهرمی دارد که شیشه را برای روشن کردن بالا و پایین می کند. این فانوس است. چراغهایی است شاید تقریبا جادویی باشد به شکل و شمایل همین فانوسها نهایت به گونه ای بوده که اشکالی را روی کاغذ می کشیدند و در فاصله معین می گذاشتند که بر اثر گرمای چراغ آن تصاویر به حرکت در می آمده است. حرکت ۀآن تصویر از خودشان نبود بلکه متاثر از حرارت خود فانوس بود. به این می گفتند فانوس خیال. حالا خیام عالم را مثل فانوس خیال بیان می کند. در نهایت خورشید همان چراغ است که ایجاد حرارت می کند و عالم هما همان فانوس است و ما ها هم همان نقاشی ها و تصاویری که بر اثر حرارت خورشید به جست و خیز و تکاپو مشغولیم و حیران و انگشت به دهان از شگفتی هایث خلقت و جهان.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی این چرخ فلک که ما در او حیرانیم

     

    ناشناس می گوید:

    بعد از صحبت با یکی از دوستان در مورد این رباعی به این جمع بندی رسیدیم که خیام به این نکته اشاره کرده است که . ذهن ما و دریافت ما از هستی به اندازه نور خورشید است در مقابل فانوس و این کوچک بودن دریافت ما از هستی باعث حیرانی ما است.

    فرهاد می گوید:

    صرف نظر از محتوای اصلی رباعی در باره حیران بودن آدمی در این جهان، چون چراغ (خورشید) در وسط فانوس (عالم) قرار دارد، این رباعی به ظاهر، دستگاه خورشید مرکزی را تداعی میکند. اگر چنین باشد، خیام بسیار پیش از کوپرنیک به دستگاه خورشیدی پی برده بوده است. البته در نوشته های تخصصی خیام اشاره ای به آن وجود ندارد.

     

     

    شعر این چرخ فلک که ما در او حیرانیم اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۳ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *