این اهل قبور خاک گشتند و غبار

این اهل قبور خاک گشتند و غبار – 104

  • دکلمه صوتی این اهل قبور خاک گشتند و غبار  – رباعی 104از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی هر ذره ز هر ذره گرفتند کنار آه این چه شراب است که تا روز شمار.

     

     

    این اهل قبور خاک گشتند و غبار

    هر ذره ز هر ذره گرفتند کنار

     

    آه این چه شراب است که تا روز شمار

    بیخود شده و بی‌خبرند از همه کار

     

     

    بیخود شده و بی‌خبرند از همه کار

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «بیخود شده و بی‌خبرند از همه کار» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه این اهل قبور خاک گشتند و غبار صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «این اهل قبور خاک گشتند و غبار» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر این اهل قبور خاک گشتند و غبار

     

    در خراسان خصوصا مناطق ما یعنی اطراف کوههای بینالود، خلج و هزار مسجد، در بین مردماند این دیار، زیارت اهل قبور یکی از مراسم پایدار است. هر عصر پنجشنبه مردم به زیارت اهل قبور می روند. پدران و مادران، سر قبر فرزندانشان. همسران و فرزندان سرقبر شو و پدرشان، صحنه های حزن انگیزی است. هرکس با مرده خود درد دل می کند. گویا که همه دردهای آنها را می شنود. خیام مخاطبش همین کسانی است که به زیارت اهل قبور می روند. کجا می روید. اینهای که شما فکر می کنید که مرده اند و زیر خاک مدفون هستند؛ چیزی از آنها باقی نمانده است. حتی استخو.انهای آنها خاک و غبار شده است. به این سو و آن سو پراکنده شده است. هیچ ذره ای از بدن مردگان در جای خود قراتر ندارد بلکه همه اجزا از هم گریخته و دور شده اند.

    خب درست که اینها نیستند و فانی شده اند ما چه باید بکنیم. خیام سراغ ما آمده و برای ما نسخه می پیچد. جام شراب را به دست بگیرید. سراغ شراب و می ناب بروید. چون اثر شراب مستی و از خود بی خود شدن است. تا روز قیامت که به حساب و کتاب همگان می پردازند مست باشید و سرخوش که شما را از این آمد و شد و دگرگونی ها خبری نخواهد بود. خودتان را از این درگیری ها و کشنکشها کنار بکشید.

    روزی در درس معاد شرح منظومه ملاهادی سبزواری استاد ما در پی آن بود تا معاد جسمانی را بر کرسی بنشاند و معاد روحانی و یا مثالی را مردود کند. خئدمت ایشان عرض کردم اگر قرار است کهد بسوزیم چه فرقی می کند که جسممان باشد یا روحمان یا جسم مثالی مان. و اگر قرار نیست که بسوزیم باز هم چه فرقی می کند. شکستن دست همان قدر درد دارد که کستن دل. فرقی نمی کند. مهم این است که آن قیامت و حساب و کتاب درما اثری بگذارد. اگر قرار باشد که ما این جا به سر و کله هم بزنیم که جسم ما می سوزد یا روح ما و یا جسم مثالی ما؛ عمرمان را تلف کرده و هدر داده ایم. خیام می گوید این بحثها را وابگذارید. خوش باشید. دم را غنیمت بدارید. از لحظه لحظه های عمرتان لذت ببرید.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی این اهل قبور خاک گشتند و غبار

     

    بهرام مشهور می گوید:

    هر ذره و هر ذره گرفتند کنار
    شاید معنی شعر این باشد :
    مردگان فاسد شدند و ذرات آنها از هم جدا شد
    آه این چه شراب است منظور این چه مستی است که همه را درگیر کرده و تا روز رستاخیز بیخود شده ( از خود ناآگاهند ) و بی خبر از همه کار هستند

    حسین می گوید:

    با در نظر گرفتن اعتقادات فلسفی؍ مذهبی و علمی خیام من این شعر را چنین معنی میکنم. بیت اول میگوید تمام کسانی که مرده اند و در قبرستان ها هستند تمام اجزا بدنشان ذره ذره از هم جدا شده و به خاک و غبار تبدیل گشته اند. در بیت دوم منظور خیام از شراب سحر و جادوی صحبتها و دستورهای مذهبی است و او میگوید حرفهای مذهبی تا روز مرگ انسانها را بی خرد و بیخود (نادان) از همه چیز نگه میدارد.

     

     

    شعر این اهل قبور خاک گشتند و غبار اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»