از آمدن و رفتن ما سودی کو

از آمدن و رفتن ما سودی کو – 150

  • دکلمه صوتی از آمدن و رفتن ما سودی کو  – رباعی 150از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی وز تار امید عمر ما پودی کو چندین سر و پای نازنینان جهان.

     

     

    از آمدن و رفتن ما سودی کو

    وز تار امید عمر ما پودی کو

     

    چندین سر و پای نازنینان جهان

    می‌سوزد و خاک می‌شود دودی کو

     

     

    می‌سوزد و خاک می‌شود دودی کو

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «می‌سوزد و خاک می‌شود دودی کو» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه از آمدن و رفتن ما سودی کو صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «از آمدن و رفتن ما سودی کو» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".

     

     

    معنی و تفسیر از آمدن و رفتن ما سودی کو

     

    آمدن و رفتن یعنی زایش و مرگ. تار و پود اگر به پلاسها دقت کرده باشبید و یا به قالی، ابتدا با نخ ابعاد فرش را مشخص می کنند که به آن تار می گویند. بعد از این که این نخها کشیده شد و ابعاد فرش مشخص شد اقدام به پرکردن آن می کنند. آن چه لای این تارها رد می کنند اصطلاحا پود گفته می شود. و آن چه ما بیشتر در فرش شاهد آن هستیم همین پود است تا تارهای آن. اگر گفته می شود پلاس پوسیده منظور بیشتر همین پود است که پوسیده می شود.
    سخن از مرگ و کوتاهی عمر در این دنیای ناپایدار و بی وفا است. این کوزه گری که مدام در سفالگری روزگار کوزه می زند، چه سودی عاید ما شد. از این آمدن و رفتن چه چیزی گیر ما آمد؟ هیچ. وقتی به تار عمر خودمان نگاه می کنیم پودی در آن نمی بینیم. یعنی چیزی نیست که قابل رویت باشد. چیزی نیست که دستگیرما بشود. سپس به یک تمثیل و تشبیه مبادرت می کند. نازنین هایی که در جهان چه بسیار آمده و رفته اند. زیبا قدانی که سر و پای آنها هم چون پروانه می سوزد و خاکستر می شود و چیزی از آن باقی نمی ماند. کو؟ چه اثری شما از زیبارویان و مه صورتان می بینید. نام و نشانی هم از آنها باقی نیست.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی از آمدن و رفتن ما سودی کو

     

    هلنا می گوید:

    از آمدن و رفتن ما سودی کو؟
    وز بافته وجود ما پودی کو؟
    در چنبر چرخ جان چندین پاکان
    می سوزد و خاک می شود دودی کو
    باتشکر.

    ثریا می گوید:

    از آمدن و رفتنِ ما سودی کو
    وز بافته ی وجودِ ما پودی کو
    در چنبرِ چرخ جانِ چندین پاکان
    می سوزد و خاک می شود دودی کو
    حکیم عمرخیام نیشابوری
    وز آمدن و رفتن ما سودی جو
    از بافته ی وجود ما عشقی جو
    در عنبر چرخ جانِ چندین پاکان
    می بارد و سبز می شود بوئی جو
    پ.ن :
    درود بر شما
    مشاعره با رباعیات خیام نیشابوری را دوست دارم

     

     

    شعر از آمدن و رفتن ما سودی کو اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۴ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *