تن چو برفت جان پاک من و تو

از تن چو برفت جان پاک من و تو – 151

  • دکلمه صوتی از تن چو برفت جان پاک من و تو  – رباعی 151از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی خشتی دو نهند بر مغاک من و تو و آنگاه برای خشت گور دگران.

     

     

    از تن چو برفت جان پاک من و تو

    خشتی دو نهند بر مغاک من و تو

     

    و آنگاه برای خشت گور دگران

    در کالبدی کشند خاک من و تو

     

    در کالبدی کشند خاک من و تو

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «در کالبدی کشند خاک من و تو» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه از تن چو برفت جان پاک من و تو صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «از تن چو برفت جان پاک من و تو» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی از تن چو برفت جان پاک من و تو

     

    سجاد می گوید:

    من فکر میکنم اون فاخته خود ما هستیم که وقتی از دروغ و نیرنگ دنیا و مردمش خسته میشیم میریم لب بام شاه عالم میشینیم و ازش میپرسیم اون همه وفا و عشق و محبتی که عطرش عالم رو پر میکنه اون باغ رحمت نامتناهی و اون مکان امن و اسایشی که وعده کردی کو؟ کو؟ کو؟ کو؟ ولی اون لحظه یادمون رفته که
    در کوی عشق شوکت شاهی نمیخرند
    اقرار بندگی کن و اضحار چاکری
    باتشکر.

    غلامحسین مراقبی می گوید:

    با درود
    خیام در این چهارپاره، همچون دیگر سروده هایش، به استادی و زیبایی از موسیقی وازه و حرف بهره گرفته: پاره نخست: قصر و چرخ؛ هر دو نامواژه داری یک آوای زبر( َ ) و دو حرف ساکن اند.
    دوم: بهره گیری شاعر از تکرار و ضرب آهنگ( کو )
    و به راستی( بر درگه او شهان نمودندی رو) ما را به یاد خاقانی نمی اندازد؟
    این است همان درگه کو را ز شهان بودی
    دیلم ملک بابل، هندو شه ترکستان
    بنگریم که خیام این همه زیبایی، موسیقی و اندیشه را در تنها یک رباعی به استادی نشانده

     

     

    شعر از تن چو برفت جان پاک من و تو اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *