یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد

یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد – 98

  • دکلمه صوتی یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد  – رباعی 98از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی از کوزه شکسته‌ای دمی آبی سرد مأمور کم از خودی چرا باید بود.

     

     

    یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد

    از کوزه شکسته‌ای دمی آبی سرد

     

    مأمور کم از خودی چرا باید بود

    یا خدمت چون خودی چرا باید کرد

     

     

    یا خدمت چون خودی چرا باید کرد

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «یا خدمت چون خودی چرا باید کرد» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد » از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    دکلمه یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد » از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد

     

    سخن در توقع و میزان توقع آدمیزادگان است به میزانی که در شما توقع باشد به همان میزان اسیر و برده دیگری خواهید بود. بخشی از هویت و شخصیت شما را میزان توقعات شما می سازد. چنان چه توقعات شما برآورده نشود قطعا احساس حقارت خواهید کرد. همه سخن خیام در فروکاستن میزان توقعات است. اگر قرار است که یک نانی را طی روز بخوریم و شکممان تا دو روز سیر باشد چه دلیلی دارد که بنده و گماشته و کارگر کسی باشیم که از خودما به مراتب پایین تر و پست تر است. اوائل انقلاب نگهبان در دانشکده ها مامور رسیدگی به وضعیت اساتید بودند. گاه به آنها گیر می دادند. اسپنسر تلاش کرد تا برای تدریس وارد دانشگاه بشود ون او را نپذیرفتند. به منزلت علمی که نائل آمد و جزو اندیشمندان شد از او خواستند که به دانشگاه برود و او نرفت. کمی توقع خودش را پایین آورد و با حداقلها ساخت تا منت نامردان را نکشد. در سیستم اداری اگر بلکه قربان گو نباشی و به یک دستگاه مطیع و فرمانبر اوامر مافوق خود نشوی وضعیت بسیار بد و ناپسندی پیدا خواهی کرد. برای چندرغاز حقوق خودت را باید گماشته و یا نوکر بقیه بکنی. کسی که چه بسا دوپایه تر از خود شما است. وقتی که شما می توانید از یک کوزه شکسته ام آب سرد بخورید چرا به دنبال کوزه های برتر و بالاتر و گرانتر هستید. غرض رفع تشنگی است نه خودنمایی.

    هنگامی که نتوانستی خودت را کنترل کنی و خواسته هایت را نتوانستی محدود بکنی به ناچار یا باید مامور فردی باشی که پایین تر از خود تو است و یا دست کم مامور کسی بشوی که در حد و اندازه تو است. چرا باید تن به چنین خفت و خواری داد. خواسته ات را کم کن.

    سخن بسیار حکیمانه ای است.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد

     

    کریموردان می گوید:

    منظور حضرت خیام این نیست که خدمت چون خودی نکنیم. بلکه اینه که خدمت ادمهایی که مغرور و خود خواه هستن نکنیم. بر میگرده به رفتار انسانها من حاظرم جانمو برا انسانی که با اخلاقه وفروتنی میکنه بدم.

    بهرام مشهور می گوید:

    مقایسه آزادگی و مردانگی خیّام و زمانه اش با ما و زمانه ما که سرمایه داری تا مغز استخوانمان رفته و برای اندکی پاداش و اضافه حقوق ، مأمور کم از خود می شویم و خدمت چون خود می کنیم !

     

     

    شعر یک نان به دو روز اگر بود حاصل مرد اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»