گر کار فلک به عدل سنجیده بدی

گر کار فلک به عدل سنجیده بدی – 176

  • دکلمه صوتی گر کار فلک به عدل سنجیده بدی  – رباعی 176از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی احوال فلک جمله پسندیده بدی ور عدل بدی بکارها در گردون.

     

     

    گر کار فلک به عدل سنجیده بدی

    احوال فلک جمله پسندیده بدی

     

    ور عدل بدی بکارها در گردون

    کی خاطر اهل فضل رنجیده بدی

     

     

    کی خاطر اهل فضل رنجیده بدی

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «کی خاطر اهل فضل رنجیده بدی» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه گر کار فلک به عدل سنجیده بدی صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «گر کار فلک به عدل سنجیده بدی» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".

     

     

    معنی و تفسیر گر کار فلک به عدل سنجیده بدی

     

    شاید گفته باشم استاد ما آسید جلال آشتیانی از زمانه خود می نالید و افسوس دوره مرحوم ملاهادی سبزواری را می خورد که در سبزوار صدها تن به فراگیری فلسفه مشغول بودند. و مرحوم سبزواری از زمانه خود می نالد و افسوس ملاصدرا را می خورد که به نگارش اسفار شواهد پرداخت و بزرگانی را تربیت کرد. و ملاصدرا از زمانه خود می نالد و افسو زمانه بوعلی سینا را می خورد. در نتیجه هخمه افاضل به گونه ای از آن ه برسرشان می آید دلگیر و افسرده و محزونند. خود همین گواهی است بر این که عدالت در کار جهان نیست.

    اگر کار روزگار بر عدل و انصاف بود چرخ روزگار مورد پسند همگان بود. نه این که اصحاب قدرت و حاکمان در ناز و نعخمت و مردم در بدبختی و بیچارگی و فقر و نقمت. و بدتر از آن این که صاحبان نعمت در شگفتند از مردم بیچاره که چرا می نالند. مگر بهتر از این هم امکان داشت. شنیدم استاد اخلاقی برای شاگردانش از سختی های دوره تحصیل درس خود سخن می گفت که ما نان خوردن نداشتیم و اغلب روزگار به گرسنگی می گذاشتیم. زمانه خود را با زمانه ما مقایسه نکنید. یکی از شاگردان هم چنان که سر به زیر داشت گفت استاد وضع و حال شما تغییر پیدا کرده است و الا برای ما چیزی عوض نشده است و ما هم چنان سر بیز شام می گذاریم و طعم تلخ گرسنگی را می چشیم.

    یقینا این گونه است. وضع و حال استاد عوض شده بود. نعلین زرد و عصای سبک با دسته عاج فیل و قبا با قیطون ابریشمی و عمامه ای از وال هندی و… که فقط سر و وضع حضرت استاد همه زندگی طلبه های پای درس را یک جا می خرید. انگشتر دست حضرت آقا ماه ها شکم طلبه ها را سیر می کرد. بگذریم. و این نیز بگذرد. و همه سخن خیام همین است. ناعدالتی که در سیستم دینی مشهود است. بیغوله هایی که مردم زندگی می کنند و خانه هایی که حضرات آقایان شب را به صبح می رسانند. اگر در روزگار عدل و انصاف می بو.د این نابرابری هرگز وجود نمی داشت. پس چرخ روزگار نه8 بر عدل که بر ستم می گردد و مردم له شدگان زیر بار این چرخند و چه حرف زوری است آنها که می گویند طاقت بیاورید زین پس بهشت است. طاقت نیاورند چه بکنند. در چاه گیر افتاده اند. در فقر فرو افتاده اند. در بدبختی و بیچارگی دست و نجه نرم می کنند. یقینا آنان که به این بیچارگان وید بهشت می دهند خود هم اینک در بهشت زندگی می کنند بلکه زندگی آنها خود بهشت است.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی گر کار فلک به عدل سنجیده بدی

     

    نوید خسروانی می گوید:

    با درود!
    این رباعی در کنار چند رباعی دیگر را ، استاد محمدرضا شجریان در کنار جناب کلهر و علیزاده خوانده اند. دستگاه ماهور و بسیار دلچسب و گاواراست شنیدنش.
    نمی دانم در کجا ولی مطمئنا در آلبوم فکر نکنم باشد. پندارم زنده اجرا کردند در نشست همگانی. سپاس گزار می شوم اگر دوستی بیابد و اشتراک گذارد که دیگران نیز بهره مند شوند

    احمد نیکو می گوید:

    گر کار فلک به عدل سنجیده بُدی
    احوال فلک جمله پسندیده بُدی
    ور عدل بدی به کارها در گردون
    کی خاطر اهل فضل رنجیده بُدی

     

     

    شعر گر کار فلک به عدل سنجیده بدی اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *