هنگام صبوح ای صنم فرخ پی

هنگام صبوح ای صنم فرخ پی – 178

  • دکلمه صوتی هنگام صبوح ای صنم فرخ پی  – رباعی 178از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی برساز ترانه‌ای و پیش‌آور می کافکند بخاک صد هزاران جم و کی.

     

     

    هنگام صبوح ای صنم فرخ پی

    برساز ترانه‌ای و پیش‌آور می

     

    کافکند بخاک صد هزاران جم و کی

    این آمدن تیرمه و رفتن دی

     

     

    این آمدن تیرمه و رفتن دی

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «این آمدن تیرمه و رفتن دی» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه هان کوزه‌گرا بپای اگر هشیاری صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «هان کوزه‌گرا بپای اگر هشیاری» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر هان کوزه‌گرا بپای اگر هشیاری

     

    صبوح یعنی صبح گاهان. صنم منظور همان دلبر و دلبربا و معشوقه است. فرخ پی به معنای خوش قدم. کسی که هر کجا که پا بگذارد و برود بعدش فراخی و و گشادگی ایجاد می شود. جم منظور جمشید و کی منظور کی قباد و کی خسرو است. تیر با ترکیب مه منظور ماه تیر و دی هم دیماه است. تیز آغاز تابستان و شروع گرما و جنب و جوش و شور و حرارت. دی آغاز زمستان و فصل به خواب رفتن همه چیز.
    صلح گاهان ای صنم! ای بت! ای دلبر! ای دلربا! -که خوش پا و قدم هستی!- ترانه ای ساز کن و باده شراب را پیش بیاور. این دو به درد ما می خورد و الا صدها هزار جم و کی یعنی پادشاهان حاکمان آمده اند و رفته اند. تابستانشان را سپری کرده و افول کرده اند.
    و این آخرین رباعی خیام بود.
    پنجم مرداد ماه 1399
    آخرین رباعی خیام در میانه گرمای تابستان و در اوج گسترش کرونا در مشهد پایان یافت. به راستی که باید گفت خیام مرحم زخم کهنه جامعه ما است. جامعه ای که از سیاستهای غلط تحت عنوان دین رنج می برد. سیاستهایی که دین را به زور می خواهند به خورد مردم بدهند. و بدجوری مردم از دین زده شده اند. البته کسانی از دین و شریعت و نظام دفاع می کنند که به گونه ای بهره مند از دین و نظام و شریعتند. و الا بیشتر مردم که محرومند. محروم از همه چیز.
    بنده خودم از خواندم خیام واقعا لذت بردم. و احساس کردم که خیام کسی است که درد و رنج مردم ما را خوب می داند و با تمام وجودش درد و رنج مردم ما را حس مرده و انعکاس یخشیده است.
    به امید زندگی بهتر برای همه فغارسی زبانان در هر کجا که هستند و زندگی همراه با شادی و صلح برای همه انسانها.

     

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی هان کوزه‌گرا بپای اگر هشیاری

     

    احمد نیکو می گوید:

    ساقی به صبوحی می ناب اندر ده
    مستان شبانه را شراب اندر ده
    مستیم و خراب در خرابات فنا
    آوازه به عالم خراب اندر ده
    (رباعی شماره 49 از عطار )

    زهره مجیدی می گوید:

    من هم از روی کتاب و با کمک سایت فرهیخته ی گنجور رباعیات خیام رو یکبار مطالعه کردم و ازین بابت بسیار خوشحالم.اگرچه فکر میکنم این روخوانی و مطالعه ی مختصر کافی نیست و نیاز به مطالعات جانبی برای درک بهتر شیوه ی اندیشه حکیم عمر خیام دارم.

     

     

    شعر هنگام صبوح ای صنم فرخ پی اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *