نتوان دل شاد را به غم فرسودن

نتوان دل شاد را به غم فرسودن – 148

  • دکلمه صوتی نتوان دل شاد را به غم فرسودن  – رباعی 148از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی وقت خوش خود بسنگ محنت سودن کس غیب چه داند که چه خواهد بودن.

     

     

    نتوان دل شاد را به غم فرسودن

    وقت خوش خود بسنگ محنت سودن

     

    کس غیب چه داند که چه خواهد بودن

    می باید و معشوق و به کام آسودن

     

     

    می باید و معشوق و به کام آسودن

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «می باید و معشوق و به کام آسودن» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه نتوان دل شاد را به غم فرسودن صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «نتوان دل شاد را به غم فرسودن» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر نتوان دل شاد را به غم فرسودن

     

    فرسودن یعنی از بین بردن. نابود کردن. فرسایش هم از همین ریشه است. محنت یعنی سختی و درد و رنج و زحمت. سنگ محنت همان سنگ زمانه است با رویکرد سختی و تلخی و مرارت آن.
    حتما شما هم شاهد بوده اید در عین شادی یک مرتبه یکی اشک آدم را در می آورد و چرت ما را پاره می کند. با یک حرف بی ربط زدن. با یک خاطره ناجور تعریف کردند. همه حرف و سخن خیام این است که لحظات شاد خودت را با افکار بد و پلید و پلشت خراب نکن. وقت خوش و لذت بخش خودت را با سنگ اندوه و سختی و رنج نشکن. از بین نبر. کی رفته و کی آمده؟ کی از آن طرف دیوار خبر آورده؟ ما چه می دانیم فرجام ما چه خواهد شد. قدر حال را بدانیم. می که هست. معشوق هم که هست. عناصر اصلی لذت وجود دارد پس لذت خودتان را ببرید و گور پدر دنیا کرده. با همینها که دارید خوش باشید و لذت ببرید.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی نتوان دل شاد را به غم فرسودن

     

    مارشال می گوید:

    اکثر پند و اندرز های حکیم در جهت خودسازی انسانیست بدون قید و بند ،همچون آزاده ،او میداند که از یک نقطه بی نهایت خط میگذرد و همه خطوط به سمت رهایی انسان از قید و بند هست ،بر کس مپسند انچه تو را نیست پسند ،اما چاشنییه ماندگاری آثارش زیبایی در حد اعلاست ،دو خط از یک نقطه مشترک مرکزی اگر چه در خلاف هم هستند اما منکر هم نمیشوند و با هم برخورد هم ندارند ،حق نداریم شادی کسی را به غم بدل کنیم ،حال خوش خود را کسی مخدوش نمیکنه ،همه این خطوط بایستی راست باشند و تنها مستی است که عقل را از پای اندیشه باز میکنه ،به انسانیت رسیدن تکلیف انسان هست ،خیام مرد آزاده رها شده در فضای بیکران هستی هست ،روحش شاد.
    باتشکر.

    دکترنستوه ابراهیم نژاد می گوید:

    میتوان ازین ترکیب بندی دل شادرا به غم فرسودن چنین برداشت کرد که خیام هم چون حضرت مولانا به ذات درخشنده و بخشنده و باشنده و زیباپسند و طالب شادی دل آدمی معتقدبوده است (دل غم نخورد غذاش غم نیست
    طوطی‌ست دل و عجب شکرخاست)و این نگرش در بسیاری از اشارات عرفانی مذاهب شرقی نیز بوضوح دیده می شود.

     

     

    شعر نتوان دل شاد را به غم فرسودن اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۴ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *