می لعل مذاب است و صراحی کان است

می لعل مذاب است و صراحی کان است – 46

  • دکلمه صوتی می لعل مذاب است و صراحی کان است  – رباعی 46از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی از جسم است پیاله و شرابش جان است آن جام بلورین که ز می خندان است.

     

     

    می لعل مذاب است و صراحی کان است

    جسم است پیاله و شرابش جان است

     

    آن جام بلورین که ز می خندان است

    اشکی است که خون دل در او پنهان است

     

     

    اشکی است که خون دل در او پنهان است

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «اشکی است که خون دل در او پنهان است» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه می لعل مذاب است و صراحی کان است صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «می لعل مذاب است و صراحی کان است» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا شیبایی و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر می لعل مذاب است و صراحی کان است

     

    در اينجا سه تشبيه است :يكى به لعل و معدن .دوم به جسم و جان . سوم به اشك و خوندل نهانى يعنى مى آنقدر لطيف است كه ديده نمى ‏شود فقط اشك پيدا است اما معلوم است كه تا دل خون نشد اشك نيامد.

    خندان بودن جام به معنى پر و لبريز بودن است و شايد خوندل آن قطره خونى باشد كه در جوف و مغز دل است و آن را حبّة القلب نامند (حبّه به معنى بذر و تخم گياه است) تا آنكه تشبيه مى به يك چيز گرانبهائى شده باشد ،گر چه اشك كاشف از غم است كه مناسب مى نيست اما تشبيه جام بلور به آن براى برّاقى و سيّالى است كه اشك تا در ميان چشم است يك رخشندگى دارد كه قابل تشبيه جام بلور است.

    عباس کیوان قزوینی

     

    دیدگاه کاربران می لعل مذاب است و صراحی کان است

     

    سروش می گوید:

    درود بر خیام بزرگ مرد این سرزمین. نمیدانم آن فضلا و دانشمندانی که در حاشیه سایر رباعیات خیام در همین پیج گنجور، اصرار داشتند، منظور خیام از می و پیاله و شراب، همان است که خود نوش جان میکنند و خود را هم پیاله خیام میدانند، این رباعی را که آب پاکی بر دستان همه ریخته و به صراحت منظور خود را از این استعاره ها بیان کرده، ندیده اند؟ یا حرفی برای گفتن نداشتند!؟

    فرهاد  می گوید:

    جنابان سروش و محمد، بر خلاف برداشت شما، منظور خیام از می در این شعر همان می انگوریست. و هر آنچه در این رباعی گفته است در وصف شراب انگور است. تعجب میکنم چرا متفاوت برداشت کرده اید. اجازه بفرمایید توضیح دهم. میگوید: می لعل مذاب است و صراحی کان است. یعنی، می (شراب) یاقوت مذاب است، و صراحی (جام) سنگی است که آن را در بر گرفته است. تشبیه شراب به “یاقوت مذاب” تردیدی باقی نمیگذارد که منظور شاعر مایعی است قرمز رنگ، که همان شراب قرمز است. در مصرع بعد تشبیه دیگری میاورد بدین صورت که پیاله شراب را از فرط با ارزش دانستن، به موجود زنده تشبیه میکند. بدین گونه که پیاله را به جسم و شراب را به جان آن تشبیه میکد. هر دو مصرع این شعر در وصف و تمجید شراب انگور است و بی تردید از خیام میباشد.

    فرزام می گوید:

    در این اشعار منظور شاعر هم می یعنی شراب معمولی است وهم معنی مجازی را میدهد
    نوشیدن شراب در بین عرفا قبح ندارد هرچند برای خوردن آنهم ولع و حرص و اصراری ندارند
    میگویند از مولانا پرسیدند حکم شراب خواری چیست؟ فرمودند تا که خورد، مثل آنست که نجاست را در کاسه آب بریزید یا به دریا، نجاست مایع داخل کاسه را هم جنس میکند ولی آب دریا تاثیری میپذیرد

     

     

    شعر می لعل مذاب است و صراحی کان است اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»