معنی د مردگان

معنی د مردگان

  • معنی د مردگان به همراه کلمات هم قافیه، و برابر پارسی آن در فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی عمید، دانشنامه آزاد فارسی، تلفظ د مردگان در گویش ها و لهجه ها.

     

    معنی د مردگان

    معنی : قلعه ای که حفاران فرانسوی در بالای تپه شوش بنا کرده اند.


    کلمات هم قافیه با د مردگان

    هم قافیه : توان ؛ زمان ؛ جهان ؛ خندان ؛ آسمان ؛ کاروان.


    د مردگان در لغنت نامه دهخدا

    د مرگان. [ دُ م ُ ] ( اِخ ) ژاک ژان – ماری. از دانشمندانی است که سمت ریاست هیأت فرانسوی را که در تخت جمشید حفریاتی اجرا کرده اند داشت. ( از ایران باستان ج 1 ص 56 ). باستانشناس فرانسوی ( 1857 – 1924 م. ) وی مهندس معدن بود و برای تحقیقات باستان شناسی به انگلستان و بلژیک و آلمان و اتریش و ممالک اسکاندیناوی و هند و مالاکا و قفقاز و ارمنستان مسافرت کرد ودر سال 1889 م. دولت فرانسه او را برای کارهای باستانشناسی به ایران فرستاد و وی سه سال در ایران بود وتحقیقات و مطالعاتی که در ایران کرد در پنج جلد کتاب ( 9 جلد ) مندرج است. وی به اهمیت آثار باستانی ایران پی برد و دولت فرانسه را برای کسب امتیاز حفاری درمواضع باستانی تشویق کرد و درنتیجه دولت فرانسه در 1894 م. امتیاز حفاری در تمام ایران را بدست آورد و هیأت رسمی نمایندگی علمی فرانسه در ایران تأسیس شدو این هیأت به ریاست دُ مرگان در سال 1897 م. به ایران آمد و مرکز عملیات خود را در شوش قرار داد و ازجمله اشیاء عتیقه استل حمورابی را که برای تحقیق در زبان عیلامی مدارکی گرانبهاست به موزه لوور پاریس منتقل نمود. از آثار اوست : از شوش تا لوور، تمدنهای نخستین ، بشر ماقبل تاریخ ، سکه شناسی ایران باستان و مشرق زمین در ماقبل تاریخ در سه جلد. ( از دائرةالمعارف فارسی ). || نام قلعه ای که حفاران فرانسوی در بالای تپه شوش بنا کرده اند و آن مرکز هیأت حفاران مذکور است و به نام رئیس هیأت نامیده شده است.


    د مردگان در فرهنگ فارسی

    قلعه ای که حفاران فرانسوی در بالای تپه شوش بنا کرده اند و آن مرکز هیئت حفارن مزبوراست.


    پیشنهاد و نظر شما برای معنی د مردگان

    در بخش دیدگاه، نظر خودتان را درباره‌ی این مطلب بنویسید. اگر نقصی می‌بینید، سعی کنید مطلبمان را کامل کنید. و اگر پیشنهاد تازه‌ای دارید، پیشنهادتان را اضافه کنید.


    پیشنهاد ویژه برای مطالعه

    شعر افسانه نیما یوشیج

    شعر مانلی نیما یوشیج

    نامه های احمد شاملو به آیدا

    شعر پرنده ای در لوله تانک پوریا پلیکان


     

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *