خوش باش که پخته‌اند سودای تو دی

خوش باش که پخته‌اند سودای تو دی – 170

  • دکلمه صوتی خوش باش که پخته‌اند سودای تو دی  – رباعی 170از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی فارغ شده‌اند از تمنای تو دی قصه چه کنم که به تقاضای تو دی.

     

     

    خوش باش که پخته‌اند سودای تو دی

    فارغ شده‌اند از تمنای تو دی

     

    قصه چه کنم که به تقاضای تو دی

    دادند قرار کار فردای تو دی

     

     

    دادند قرار کار فردای تو دی

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «دادند قرار کار فردای تو دی» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه خوش باش که پخته‌اند سودای تو دی صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «خوش باش که پخته‌اند سودای تو دی» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر خوش باش که پخته‌اند سودای تو دی

     

    این رباعی بیان گر جبر گرایی خیام است. همه امور من و تو را از گذشته نگاشته اند و سرشت من و تو را از دیرهنگام سرشته اند و بقیه امور بازی بیش نیست. الان را خوش باش خودت را به در و دیوار نزن. زندگی تو همین است که هست. همه خواسته هایی که تو الان داری همان چیزهایی است که در گذشته برای تو ترسیم کرده اند. چه برای تو داستان سرایی کنم و از قصه های پر غصه تو سخن بگویم. آمال و آرزوهای تو و خواسته های تو و حتی آن چه که باید فردا بر سر تو بیاید در گذشته برای تو رقم زده اند و تو در این وسط هیچ کاره ای.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی خوش باش که پخته‌اند سودای تو دی

     

    nabavar می گوید:

    ”به تقاضا“ با مفهوم کلی شعر نمی خواند
    درین مانا که به خواست تو فردای ترا رقم زده اند
    ولی در بیت اول می گوید به دل تو راه نیامده اند
    ولی” بی تقاضای“ تو با مفهوم شعر می خواند
    یعنی به میل تو نبوده .
    با صورت فعلی بیت دوم روان نیست .

    حسین ش می گوید:

    در فلسفه مذهبی بحثی هست به عنوان اینکه اگر خدایی وجود دارد آیا او به همه چیز و همه کس که شامل گذشته – حال و آینده میشود آگاهی دارد یا نه. خیام اعتقادی به خدا و اسلام نداشته است و در بسیاری از اشعارش به قصه های کودکانه و غیر منطقی قران اشاره میکند. او بوسیله شعرهایش به کسانی مثل غزالی که با او همزمان بوده اند و بسیار مذهبی و ضد علم بوده اند گوشه و کنایه می زده. در این رباعی او با اشاره به قران می گوید خدا همه چیز را میداند و سر نوشت همه ما مشخص است و چون خدا همه چیز را از قبل میداند و تعیین کرده است ما نمیتوانیم چیزی را عوض کنیم بنا بر این برویم و خوش باشیم. این شعر مال یک شاعر عرفانی نیست چون در عرفان خوش باش بکار نمی برند. در عرفان تماما صحبت از خدا – مردن و زندگی بعد از مرگ است.

     

     

    شعر خوش باش که پخته‌اند سودای تو دی اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *