ایدل همه اسباب جهان خواسته گیر

ایدل همه اسباب جهان خواسته گیر – 103

  • دکلمه صوتی ایدل همه اسباب جهان خواسته گیر  – رباعی 103از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی باغ طربت به سبزه آراسته گیر و آنگاه بر آن سبزه شبی چون شبنم.

     

     

    ایدل همه اسباب جهان خواسته گیر

    باغ طربت به سبزه آراسته گیر

     

    و آنگاه بر آن سبزه شبی چون شبنم

    بنشسته و بامداد برخاسته گیر

     

     

    بنشسته و بامداد برخاسته گیر

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «بنشسته و بامداد برخاسته گیر» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه ایدل همه اسباب جهان خواسته گیر صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «ایدل همه اسباب جهان خواسته گیر» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر ایدل همه اسباب جهان خواسته گیر

     

    سخن در زندگی موقتی است. آنان که چنان زندگی می کنند که گویا مرگ سراغ آنها نمی آید و عمر با عافیت از خداوند می خواهند خیام متعرض اینها می شود. گرچه مخاطب اولیه خود خیام است ولی توصیه نبکو و دلنشینی با دوستان و پیروان است. خیام می گوید گیرم که همه آن چه خ.واسته ای در اختیار تو قرار بگیرد و همه آن چه که می خواهی ابزار و وسائلش فراهم باشد و در دسترس تو باشد بعد چه خواهد شد. فرض کن که همه خواسته هایت محقق شد. و در باغ و بوستان سبز و خرمی ماوی گزیده ای و ده ها نوکر و کلفت به خدمت تو مشغول باشند آخرش که چه؟ این سبزه که در باغ و بوستان خود می بینی، خودت شاهد هستی که شب، شبنم روی گلبرگها می نشیند و هنوز روز نشده بخار می شود و از بین می رود. این زندگی کوتاه و زودگذر، ارزش آن را ندارد که بر چگونگی آن درنگ روا بدارید. خوش باشید و خوش بگذرانید.

    حسن جمشیدی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی ایدل همه اسباب جهان خواسته گیر

     

    ساکت می گوید:

    کلمه اسباب جمع سبب به معنی پیوند است و منظور از اسباب جهان، پیوندها و روابط حاکم بر جهان از جمله ثروت و قدرت است که بعضی از انسانها به واسطه این که سهم بیشتری از آن دارند در رفاه و آسایش بیشتری به سر میبرند. اکنون سخن خیام این است که گیرم همه اسباب جهان برای تو فراهم گردد و باغ شادی و نشاط تو سبز و خرم باشد، ولی بدان که این بساط عیش و عشرت پاینده نبوده و به زودی چون شبنمی که تنها پاسی از شب را بر دامن برگ سبزی آرمیده و به سر برده است، بر باد خواهی شد.

    حمید می گوید:

    منظورخیام ازاین رباعی
    یعنی توفرض کن تمام اسباب جهان را به دست آوردی وبازفرض کن به تمام آرزوها رسیدی .یعنی خودت رودرحالتی وحسی قراربده که انگاربه تمام آرزوهایت رسیدی.چون لذتهای دنیا یک حس وحالی رفتنی بیش نیست.وتوفرض کن به همه چیزرسیدی

     

     

    شعر ایدل همه اسباب جهان خواسته گیر اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»