یا-رب-به-محمد-و-علی-و-زهرا

یا رب به محمد و علی و زهرا ابوسعید ابوالخیر – رباعی 2

  • یا رب به محمد و علی و زهرا ابوسعید ابوالخیر – رباعی 2

     

    یا رب به محمد و علی و زهرا
    یا رب به حسین و حسن و آل‌عبا

    کز لطف برآر حاجتم در دو سرا
    بی‌منت خلق یا علی الاعلا

     

     

    بی‌منت خلق یا علی الاعلا

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر ابوسعید ابوالخیر را نیز بسیاری از مردم با نام «بی‌منت خلق یا علی الاعلا» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    ابوسعید ابوالخیر قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    یا رب به محمد و علی و زهرا صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «یا رب به محمد و علی و زهرا» از ابوسعید ابوالخیر است. این قطعه‌ها توسط علی حسین وردی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی شعر یا رب به محمد و علی و زهرا

    بقایی می گوید:
    تصور عمومی این است که ابوسعید رحمه الله علیه از اهل تسنن بوده است، حال هرچند در این ابیات مطلبی خلاف مذهب وی دیده نمی شود ، اما توسل به این بزرگواران – آن هم در این حد – جالب و تا حدودی بحث برانگیز می نماید. والله العالم.

    احمد می گوید:
    این رباعی را هر شاعری که سروده باشد نشان از روح بلند و درک حقیقت او از آفرینش دارد که همانا بیان حق و دفاع از آن می باشد . ولی این که Mari این شعر رو نوشتند به ما بگن پس حق و باطل رو با چه ملاکی می تونید از هم تشخیص بدید ؟؟؟ اگر بخواهیم از دید شما و دیگران خدارو پرستش کنیم بی نهایت خدا داریم … لذا کسانی آمدند تا خدای واقعی و راه حق رو به ما نشان دهند که سلسه جنبان این راه کسی جز علی ابن ابیطالب نمی تواند باشد چرا که حضرت رسول ص پیامبر خوبی ها فرمودند : عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدُورُ حَیْثُمَا دَارَ و همچنین بزرگترین منکر همان کسانی هستند که در مقابل او بودند تا نور حق را خاموش کنند .

    علی می گوید:
    اقای احمد عزیز ای کاش بودی و در مورد این شاهکارت یکم توضیح میدادی((گر بخواهیم از دید شما و دیگران خدارو پرستش کنیم بی نهایت خدا داریم … لذا کسانی آمدند تا خدای واقعی و راه حق رو به ما نشان دهند…))..یعنی شما معتقدی قبل از محمد و علی هیچکس راه حق و حقیقت نمیشناخت..در ضمن از دیدگاه بنده حقیر حق حقیقت هیچ احتیاجی به مدافع نداره و نور حق رو هیچ بنی بشری نمیتونه خاموش کنه…تا خدا هست بنده چکاره است …
    اگر قرار بود راه حق حقیقت زمان مکان بشناسه و قرار باشه توسط اشخاصی منحصر بشه دیگه وای بر ما…
    -ملت عشق از همه دینها جداست….عاشقان را ملت مذهب خداست…

     

     

    رباعی یا رب به محمد و علی و زهرا اثر کیست؟

    این رباعی منسوب به ابوسعید ابوالخیر است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    پوریا ‌پلیکان
    Latest posts by پوریا ‌پلیکان (see all)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»