معنی صائن الدین

معنی صائن الدین چیست؟

  • معنی صائن الدین به همراه کلمات هم قافیه، و برابر پارسی آن در فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی عمید، دانشنامه آزاد فارسی، تلفظ صائن الدین در گویش ها و لهجه ها.

     


     معنی صائن الدین

    معنی: آن که حافظ و نگهدارنده دین است.

     


    صائن الدین در لغت نامه دهخدا

    صائن الدین. [ ءِ نُدْ دی ] ( اِخ ) عبدالعزیزبن عبدالکریم جیلی. رجوع به عبدالعزیز… شود.
    صائن الدین. [ ءِ نُدْ دی ] ( اِخ ) عبدالملک بن محمد بسبری ، از مردم بسبر، دهی به همدان. رجوع به عبدالملک… شود.
    صائن الدین. [ ءِ نُدْ دی ] ( اِخ ) مکی بن ریان بن شبه ، مکنی به ابی الحزم. رجوع به ابوالحزم مکی بن ریان شود.
    صائن الدین. [ ءِ نُدْ دی ] ( اِخ ) یحیی بن سعدون قرطبی. رجوع به یحیی… شود.

     


    صائن الدین در فرهنگ اسامی

    اسم: صائن الدین (پسر) (عربی)
    معنی: آن که حافظ و نگهدارنده دین است.

     


    صائن الدین در فرهنگ فارسی

    علی بن محمد بن محمد ترکه اصفهانی دانشمند معروف ( ف. ۸۳۵ ه.ق . ). وی ابتدا نزد برادر بزرگ خود که فقیه و متصوف و متشرع بود بتحصیل علوم پرداخت سپس بامر برادر پانزده سال بسیاحت بلاد و تحصیل علم گذرانید و در علوم معقول و منقول و علوم غربیه ( علم نقطه حروف اعداد جفر و غیره ) مهارت یافت .امپرتیمور پس از فتح اصفهان او و برادرانش را بسمرقند کوچ داد. صائن از نزد برادر بزرگ خویش بطلب کمال و زیارت کعبه سفر کرد و بشام و مصر و حجاز رفت و در مصر بخدمت شیخ سراج الدین رسید. پس از بازگشت از عراق خبر مرگ تیمور را شنید و در اصفهان منزوی گردید و بافاده و استفاده پرداخت . پیر محمد والی فارس در حدود ۸٠۹ – ۸٠۸ او را بشیراز دعوت کرد و پس از کشته شدن پیر محمد ( ۸۱۳ ه.ق . ) و حکومت برادر وی میرزا اسکندر صائن در خدمت شخص اخیر بود و در اصفهان نزد وی مقرب میزیست. پس از طغیان اسکندر بر شاهرخ ( ۸۱۷ ) و فتح اصفهان و فارس بدست شاهرخ باردیگر انزوا اختیار کرد و درین اثنا دو سفر به خراسان رفت و بار دوم منظور نظر شاهرخ گردید و بقضاوت ولایت یزد منصوب گردبد . از تالیفات اوست بعربی شرح فصوص الحکم ( ۸۱۴ ه.ق . ) مفاحص در علم حروف و اعداد مبتنی بر بیان توحید رساله بائیه در اعداد و حروف و جفر رساله انزالیه در نزول کتاب مطابق مشرب متکلمانرساله محمد یه در الفاظ و حکم قر آن و کشف اسم محمد مطابق مشرب حروفیانرساله مختصر در توضیح تعلقات کشاف کتاب مناهج در منطق و از تالیفات فارسی اوست: شرح قصیده تائیه ابن فارض بپارسی و بنثر فنی اسرار الصلوه مطابق اصول تصوف رساله در اطوار ثلاثه تصوف تحفه علائیه در اصول و آداب اسلام بر طبق چهار مذهب سنت مدارج افهام الافواج فی تفسیر ثمانیه ازدواج رساله در اعتقاد بنام شاهرخ ( برای رد تهمت تصوف ) رساله در شرح لمعات عراقی .
    مکی بن ریان بن شبه مکنی بابی الحزم.

     


    پیشنهاد و نظر شما برای واژه صائن الدین

    در بخش دیدگاه، نظر خودتان را درباره‌ی این مطلب بنویسید. اگر نقصی می‌بینید، سعی کنید مطلبمان را کامل کنید. و اگر پیشنهاد تازه‌ای دارید، پیشنهادتان را اضافه کنید.

     


    پیشنهاد ویژه برای مطالعه

    نامه های احمد شاملو به آیدا

    شعر دوباره هوشنگ ابتهاج

    شعر شمعدان مهدی اخوان ثالث

     


    صائن الدین در دانشنامه ویکی پدیا

     صاین‌الدین علی ابن محمد ترکه اصفهانی از عرفای قرن هشتم و نهم هجری.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    کیمیا

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *