بر من قلم قضا چو بی من رانند

بر من قلم قضا چو بی من رانند – 70

  • دکلمه صوتی بر من قلم قضا چو بی من رانند  – رباعی 70از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی از پس نیک و بدش ز من چرا می‌دانند دی بی من و امروز چو دی بی من و تو.

     

     

    بر من قلم قضا چو بی من رانند

    پس نیک و بدش ز من چرا می‌دانند

     

    دی بی من و امروز چو دی بی من و تو

    فردا به چه حجتم به داور خوانند

     

     

    فردا به چه حجتم به داور خوانند

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «فردا به چه حجتم به داور خوانند» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه بر من قلم قضا چو بی من رانند صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «بر من قلم قضا چو بی من رانند» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر بر من قلم قضا چو بی من رانند

     

    یکی از استخوان­داران در مصاف با جدل بازان ِ دین و باور که دلایل ِ کوبنده اش را در رَد روز ِ قیامت خیره کننده و زیبا در اشعارش بکار برد، کسی نیست جز عمر خیام نیشابوری . این پدیده­ ی عجیب ِ جهانی نه تنها عالم اسلام بلکه مسیحیت و سایر جهان ­نگری­های تکخدایی را تحت تاثیر قرار داد. برای من هم عجیب است چرا طرفداران خرافات و تحجر برای تغییر و دگرگونی پیام در اشعار مولوی ، نیکلسون و فروزانفری از آستین در آوردند که زهر کلام شاعر بلخ را بگیرد و او را در عدم خشونت از سرخی به سبزی نزدیک کنند اما جهان تک خدایی هیچکس را مامور نکرد در رباعیات خیام چنگ بیندازد و او را به خیامیه ی توریستی و جفتک انداز در نوعی قونیه دفن­ اش کند. حجم کم ِ رباعیات خیام این اثر را از تحریف نجات داد. پیش از این که فراماسونری لندن در جمع ­آوری نسخ ِ قدیم به خود بجنبد در هر سوراخ سمبه­ ای در پهنه­ ی گیتی نسخه­ا ی خطی از این شاعر تکثیر شده بود. برگردان­ ها اما از موفقیت زیادی در نزدیکی به نسخه اصلی برخوردار نبودند و بیشتر به شراب­خواری شاعر توجه داشتند تا غمخواری او. یکی از نکاتی که خیام در رباعیات­ اش بدان اشاره می­کند موضوع ِ روز ِ قیامت و قضاوت است. بحث بسیار ساده و به صورت پرسش مطرح شده است هرچند پاسخ در آن مستتر است: شما مدعی هستید روز قضاوتی هست؟ اگر اراده ی من دست خودم نیست و برای من سرنوشت تحریر شده است به چه خاطر خوب و بدش را از من بازجوئی می کنند؟ گذشته (دیروز) بدون اراده ی من و تو و حال (امروز) مثل دیروز بدون تصمیم من و تو سپری می شود؟ پس برای چه روز قیامت (فردا) به چه دلیل مرا جلوی قاضی می برند؟

    سیروش شاملو

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی بر من قلم قضا چو بی من رانند

     

    صبا ایرانی می گوید:

    دقیقا . هر شاعری با توجه به افکار و احوالات زندگی دوره خودش سخنانی را منعکس میکند و همچنین شاعر خیام نکته ای نقض در باب بی اراده بودن انسان میفرماید;

    ” بر رهگذرم هزار جا دام نهی

    گویی که بگیرمت اگر گام نهی

    یک ذره ز حکم تو جهان خالی نیست

    حکمم تو کنی و عاصیم نام نهی”

    در نظر شخصی خود از این که انسان فردی است دارای خرد و اختیار شکی ندارم و جبر نیز بخشی از این دنیاست.

    رضا می گوید:

    دکتر شریعتی میگه : علم هواشناسی ، نه اداره هواشناسی ،(چون اداره هواشناسی ممکنه اشتباه کنه ولی علم هوا شناسی اشتباه نمیکنه،)پیش بینی میکنه که فردا باران میآید،وباران هم می آید ،با اینکه علم هواشناسی می داند فردا باران می آید ولی هیچ دخالتی در باران آمدن ندارد و عوامل دیگری از قبیل باد وابر ونور خورشید وتبخیر آب باعث باران آمدن می شوند، خدا هم با اینکه از سرنوشت بشر آگاه است ولی دخالتی در سرنوشت او ندارد.نمی دونم شاید بشه اینو به فلسفه جبر واختیار ربطش داد.

     

     

    شعر بر من قلم قضا چو بی من رانند اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»