اشعار نادر نادرپور

اشعار نادر نادرپور

  • اشعار نادر نادرپور

     

    نادر نادر پور در شانزدهمین روز از خرداد1308 به دنیا آمد. نادرپور فرزند یکی از نوادگان رضاقلی میرزا فرزند ارشد نادرشاه افشار به نام تقی میرزا بود. پدر و مادرش به خانواده های اصیل اشرافی تعلق داشتند و ادبیات و فرهنگ قدیم و جدید ایران را به خوبی می شناختند و همچنین با زبان و فرهنگ فرانسوی نیز آشنا بودند. آن دو در زمینه هنر هم دست داشتند، پدرش در نقاشی و مادرش در موسیقی ماهرانه کار می کردند. بنابراین نادرپور در فضایی فرهنگی هنری رشد کرد. به دلیل تسلط پدر و مادرش به زبان فرانسه توانست این زبان را بیاموزد و اشعار و مقالاتی را از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کند.

     

    ویژگی شعر نادر نادرپور

     

    نادر نادرپور در قالب های سنتی و نو شعر می سرود. به دلیل تسلط خوبی که بر شعر کلاسیک داشت ویژگی های زیبایی شناختی در شعر او بسیار واضح است. همچنین اشعار او دارای موسیقی دلنشینی در کلام است که ویژگی های بارز شعر نادرپور می باشد. دکتر پرویز ناتل خانلری درمورد نادرپور می نویسد: نادرپور در صف اول شاعران معاصر قرار دارد. او از متجددانی بود که با نگاه و دریافت خود، به نوآوری روی آورد و به شیوه خویش از گنجینه بزرگان گذشته شعر فارسی بهره مند شد. او از پیمودن راه آسان شاعری که همان تقلید بی چون و چرا از روش گذشتگان است بر حذر دارد اما با این وجود راه خود را از دل سنت یافته و شعر خود را در مسیر امروز به گونه ای که مطلوب او بوده، پیش برده است استفاده او از سنت اگر چه اندک نیست و با میزان بهره مندی دیگر شاعران صاحب سبک روزگار تفاوت دارد، اما در نوع خود بهره مندی و برخورداری خلاقانه و نوآورانه بود.

     

    لیست شعرهای نادر نادرپور

    در زیر، اشعار نادر نادرپور را در بخش‌های مختلف به وسیله‌ی کتاب‌هایش دسته‌بندی کرده‌ایم. در تیترها، نام کتاب‌ها نوشته شده و زیر هر تیتر، نام شعرها، در مقابل نام شعر، سطر ابتداییِ هر شعر نوشته شده است، تا اگر نام یک شعر را نمی‌دانید، به وسیله‌ی سطر ابتدایی آن بتوانید آن را شناسایی کنید. برای ورود به هر شعر، کافی‌ست روی نام شعر کلیک کنید.

     

     

     

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    فاطمه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *