آن‌ها که کهن شدند و این‌ها که نوند

آن‌ها که کهن شدند و این‌ها که نوند – 56

  • دکلمه صوتی آن‌ها که کهن شدند و این‌ها که نوند  – رباعی 56از خیام + معنی، تحلیل و تفسیر فلسفی از هر کس به مراد خویش یک تک به دوند این کهنه‌جهان به کس نماند باقی.

     

     

    آن‌ها که کهن شدند و این‌ها که نوند

    هر کس به مراد خویش یک تک به دوند

     

    این کهنه‌جهان به کس نماند باقی

    رفتند و رویم دیگر آیند و روند

     

     

    رفتند و رویم دیگر آیند و روند

    در قالب رباعی ضربه‌ی اصلی شعر در مصرع آخر اتفاق می‌افتد. از ابتدا انگار به گونه‌ای شاعر می‌خواسته ما را آماده کند تا برسد به مصرع آخر، به همین دلیل همیشه سطر آخر رباعی در ذهن مخاطب خوب به یاد می‌ماند، و این شعر حکیم عمر خیام را نیز بسیاری از مردم با نام «رفتند و رویم دیگر آیند و روند» می‌شناسند.

     

    از آرشیوهای مشابه دیدن کنید:

    حکیم عمر خیام قالب: رباعی وزن شعر: مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی)

     

    دکلمه آن‌ها که کهن شدند و این‌ها که نوند صوتی

    پلیر زیر چند دکلمه ی صوتی شعر «آن‌ها که کهن شدند و این‌ها که نوند» از خیام است. این قطعه‌ ها توسط داوود ملک زاده و زهرا بهمنی خوانده شده‌اند.

     

    در صورتی که در متن بالا، معنای واژه‌ای برایتان ناآشنا می‌آمد، می‌توانید در جعبه‌ی زیر، آن واژه را جستجو کنید تا معنای آن در مقابلش ظاهر شود. بدیهی‌ست که برخی واژه‌ها به همراه پسوند یا پیشوندی در متن ظاهر شده‌اند. شما باید هسته‌ی اصلیِ آن واژه را در جعبه جستجو کنید تا به نزدیک‌ترین پاسخ برسید. اگر واژه‌ای را در فرهنگ لغت پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌ها گزارش دهید. با سپاس از همکاری شما.

    جستجوی واژه

    لیست واژه‌ها (تعداد کل: 36,098)

    آ

    (حر.) «آ» یا «الف ممدوده» نخستین حرف از الفبای فارسی ؛ اولین حرف از حروف ابجد، برابر با عدد "۱".


     

     

    معنی و تفسیر آن‌ها که کهن شدند و این‌ها که نوند

     

    جوانان يا همه معاصران و آيندگان نيز كه نو به نو خواهندآمد همه لختى در تك و دو خواهند برآمد كه بدنبال مراد خود مى ‏دوند نه مرادِ غير خود گرچه به نام غير خود هم بدوند ،و بطور دلخواه خودشان مى ‏دوند از سرعت و بطوء(شكل دويدن به دلخواه خودشان است مگر دمى كه مجبور و مسخّر غير خود باشند كه تابع خواهند بود و همان تبعيّت مجبورى يك نحوى از دلخواه است).

    لَخت به فتح لام جزئى حقير از زمانست كه نسبت به اندازه آن كارى كه دويدند حقير باشد زيرا مى‏شود براى كار مهمّى سال‏ها بدوند باز نامش را نسبت به مهمّىِ آن كار لختى گذارند و مى‏شود براى كار كوچكى يك روز بدوند و نامش را دويدن‏ها گذارند.

    ممكن است دو كلمه باشد به اين قسم كه باء جاره باشد بر سر دَ و به فتح دال و اَند نسبت و لفظ رابط باشد تا سه كلمه شده تشكيل عقدالحمل دهد كه خبر مبتداء باشد و جمله خبر آنانكه يعنى هر يك مدتى در تك و دو هستند و انجام كار پيدا نيست كه كامروا و به مراد رسيده از جهان مى‏روند يا ناكام ،قدر يقينى رفتن آنها و جهان از آنها تهى شدن است و از آيندگان پر شدن .ديگر پيدا نيست كه اين جهان تهى شد كجا را پر كرد يا آنكه معدوم شدند يا آنكه دوباره از آيندگان پر شد كجا از آنها تهى شد و از كجا آمدند كه اينجا را پر كردند يا آنكه هيچ نبودند و تازه اينجا پيدا شدند.

    ديگر يعنى غير ما پس منافى با رباعى 196 نيست كه تصريح به بطلان تناسخ نموده و مراد آن نيست كه خودِ ما روندگان دوباره به جهان دنيا كه بوديم برگرديم.

    عباس کیوان قزوینی

     

    دیدگاه کاربران درباره‌ی آن‌ها که کهن شدند و این‌ها که نوند

     

    آنا می گوید:

    مرگ حق است(من عاشق رباعیات خیام هستم)آدم به زندگی امیدوار میشه راه رو بهمون نشون میده.روحش شاد

    احمد نیکو می گوید:

    آنها که کهن شدند و آنها که نوند
    هرکس بمراد خویش یک یک بروند
    این کهنه جهان بکس نماند جاوید
    رفتند و رویم و باز آیند و روند
    در کلام خیام مرگ و نیستی کرارا گوشزد می شود. ناپایداری زندگی نقشی بزرگ دارد.

     

     

    شعر آن‌ها که کهن شدند و این‌ها که نوند اثر کیست؟

    این شعر اثر خیام است.

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *