بیوگرافی نیما یوشیج

بیوگرافی نیما یوشیج

  • بیوگرافی نیما یوشیج

     

    علی اسفندیاری، معروف به نیما یوشیج از شاعران معاصر ایران بود. او زاده 21 آبان 1276 در استان مازندران بود که با بنیان گذاری شعر نو به او لقب «پدر شعر نو فارسی» را داده اند. او ساختارهای شعر کهن فارسی را تغییر داد و سبکی نو در شعر ایجاد کرد.

    بیوگرافی نیما یوشیج

    خلاصه زندگینامه نیما یوشیج

    نیما در روستای یوش که یکی از روستاهای شهرستان نور مازندران است به دنیا آمد. نیما تا دوازده سالگی در روستای یوش زندگی کرد و در کودکی پدرش که کشاورز و دامپرور بود، به او شیوه زندگی روستایی، سوارکاری و تیراندازی را آموخت. او خواندن و نوشتن را نزد آخوند ده فرا گرفت. بعد از دوازده سالگی با خانواده به تهران مهاجرت کردند.

    بیوگرافی نیما یوشیج
    بیوگرافی نیما یوشیج

    تحصیلات نیما یوشیج

    بعد از یادگیری خواندن و نوشتن نزد آخوند روستای یوش که دل خوشی از او نداشت چرا که بارها نیما را مورد آزار قرار داده بود، به تهران مهاجرت کرد و به دبستان «حیات جاوید» رفت. بعد از آن به مدرسه کاتولیکی به نام «سن لویی» رفت. در آن جا با معلمش نظام وفا آشنا شد. او نیما را به شعر سرودن تشویق کرد. و نیما مجموعه شعر «افسانه» را به او تقدیم کرد.

     

    خلاصه زندگی حرفه ای نیما یوشیج

    او بعد از آشنایی با نظام وفا ، به سرودن شعر به سبک خراسانی پرداخت. اولین مجموعه شعر او به نام قصه رنگ پریده در سال 1300 هجری شمسی منتشر شد. او در همین منظومه هم توانایی های خود را در سرودن شعر نشان داد و با اینکه با همان قالب سنتی این مثنوی را سرود اما رگه های تفکر نو در اشعارش پیدا بود. در همان سال بود که نام خود را به نیما تغییر داد و این لقب که به معنای کمان بزرگ است را برای خود برگزید. در سال 1301 مجموعه شعر افسانه را سرود. ازین پس شعرهای خود را با نام نیما امضا کرد.

     

    اشعار نیما یوشیج

    همانطور که گفتیم، نیما یوشیج سبک تازه ای در ادبیات ایران بوجود آورد. سبک نوینی به نام شعر نو. بعد ها آن را شعر نیمایی نامیدند.

    یکی از ویژگی های شعر نیمایی از لحاظ محتوا این بود که نیما در شعرهایش توجه ویژه ای به جامعه داشت و از شرایط و درد مردم صحبت می‌کرد. همینطور هم توجه ویژه او به طبیعت هم قابل ذکر است. بعنوان مثال می‌توان به شرح جزئیات روستای یوش اشاره کرد.

    نکته دیگر، به لحاظ زبانی می‌توان به استفاده نیما از لغات و اصطلاحات عامیانه اشاره کرد. تلاش او در حفظ زبان طبری قابل تقدیر است و نمونه اش شعرهایی به زبان طبرستانی در مجموعه روجا است.

    شعرهای او وزن دارند و تنها تفاوت شعرهایش با اشعار سنتی این است که طول مصرع ها کوتاه و بلند است و باهم برابر نیست.

    اشعار نیما یوشیج

    بیوگرافی نیما یوشیج

    بیوگرافی نیما یوشیج

    آثار نیما یوشیج

    هفت کتاب نیما یوشیج، مجموعه‌ای از اشعار نیما یوشیج است.

    کتاب دنیا خانه‌ی من است، کتاب دنیا خانه‌ی من است مجموعه‌ای است از نامه‌هایی که نیما یوشیج برای دوستان و آشنایان خود نوشته است.

    کتاب مرقد آقا، نیما یوشیج علاوه بر شعر، داستان هم می‌نوشت. مجموعه داستان های کوتاه او در این کتاب گردآوری شده است.

     

     

    نیما یوشیج و عالیه

    نیما در جوانی عاشق دختری شد که به علت اختلاف های مذهبی نتوانتست با او ازدواج کند و بعد ها عاشق دختری به نام صفورا شد که چون حاضر نشد با نیما به شهر بیاید، با او هم نتوانست ازدواج کند.

    سر انجام او در سال 1305 با عالیه ازدواج کرد. عالیه جهانگیر خواهرزاده سردبیر یکی از مشهورترین نشریه های تاریخ ایران بود.

    عالیه مدیر مدرسه بود که در سال 1307 محل کارش به شهر بابل منتقل شد، نیما همراه او به بابل رفت و پس از یک سال به شهر رشت نقل مکان کردند. عالیه همسر نیما با آنکه اهل ذوق و سواد بود از اینکه شوهرش کاری نمی‌کرد و نه مقام و منصبی دارد و نه حقوق قابلی بسیار دلخور بود و او را تحقیر می‌کرد.

    پس از گذشت چندین سال از زندگی مشترک آنها صاحب پسری شدند و نام او را «شراگیم» گذاشتند.

    نامه های نیما یوشیج را به عالیه همسرش از طریق کلیک بر روی دکمه زیر خوانید.

    نامه های نیما یوشیج

     

    ازدواج نیما یوشیج

    بیوگرافی نیما یوشیج

    آرامگاه نیما یوشیج

    به دلیل سرمای شدید روستای یوش، نیما دچار ذات الریه شدید شد، برای درمان به تهران رفت اما بهبودی حاصل نشد. او سر انجام در 13 دی ماه 1338 از دنیا رفت و ابتدا او را در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپردند اما بعدها پیکرش را به خانه اش در یوش منتقل کردند.

     

    مرگ نیما یوشیج

    به مطلب امتیاز دهید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    بهاره خدابنده
    Latest posts by بهاره خدابنده (see all)

    One thought on “بیوگرافی نیما یوشیج

    1. اشتراک‌ها: احمد رضا احمدی کیست؟ – شعر فارسی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»

    دانلود اپلیکیشن «شعر و مهر»