تمرین شعر نوشتن

یکی از برنامه‌های ما در کارگاه آموزش شعر، تمرین شعر نوشتن است. به طور مثال ایده گرفتن از عکس و نقاشی برای نوشتن. این تمرین باعث تقویتِ قدرت تخیل و مضمون یابی در اعضا می‌شود.

ما برای نوشتن شعر علاوه بر داشتن ذوق و قریحه و استعداد احتیاج به یادگرفتن تکنیک ها و همینطور تمرین زیاد و مداوم داریم. و بدیهی‌ست عزیزانی که در طول روز مطالعه‌ی بیشتری دارند و زحمتِ بیشتری برای ویرایشِ شعرهایشان می‌کشند، به شعرهای بهتری دست پیدا خواهند کرد.

باید در اینجا اشاره‌ای به جمله‌ای از ریلکه داشته باشم و ارجاعی بدهم به کتاب چند نامه به شاعری جوان که می‌گوید: «در راهِ شاعری باید صبور بود، در اینجا یک روز و دو روز زمانی به حساب نمیاد». شاعر باید سال‌ها زمان بگذارد تا به شعرهای با کیفیت دست پیدا کند.

برخی از شعرها متعلق به عزیزانی‌ست که تازه به دوره‌های آموزش شعر ما ملحق شده‌اند، طبیعی‌ست که آثار این عزیزان دچار برخی سردرگمی‌های ابتدایی در زبان و فرم باشد که در طول مسیر، با مطالعه و تمرین و آموزش، اصلاح و تقویت خواهند شد.

نقد و اصلاح شعرها

در ادامه، به مرور زمان، نقد شعرها نیز در صفحاتی جداگانه قرار می‌گیرند. دسترسی به صفحه‌های نقد محدود به دو دسته از عزیزان یعنی: ۱. کاربران ویژه‌ی وب‌سایت شعر و مهر و ۲. اعضای کارگاه آموزش شعر، است.

نوشتن شعر با الهام از تصویر دست و لامپ

نوشتن شعر با الهام از تصویر دست و لامپ

نوشتن شعر با الهام از تصویر دست و لامپ   یکی از برنامه‌های ما در کارگاه آموزش شعر، ایده گرفتن از عکس و نقاشی برای نوشتن است. این تمرین باعث تقویتِ قدرت تخیل و مضمون یابی در اعضا می‌شود. شعرهایی که در این صفحه می‌خوانید، تنها تمرین کوچکی در این راستا هستند. و به گونه‌ای[…]