بایگانی دسته بندی: نیما یوشیج

نیما یوشیج، شاعر بزرگ معاصر ماست. او سال 1276 به دنیا آمد و به سال 1338 چشم از جهان بست. اما تا زبان فارسی و شعر فارسی زنده بماند، نام او نیز ماندگار است.

نیما یوشیج
نیما یوشیج

نیما یوشیج

نیما یوشیج به شعر فارسی جانِ تازه‌ای داد و گیاهی را که داشت می‌خشکید دوباره زنده کرد.

او را پدر شعر مدرن فارسی می‌دانیم. بزرگ‌ترین شاعران معاصر ما، همچون احمد شاملو، فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، نصرت رحمانی و… خود را از شاگردان او می‌دانند.

برای ورود به بخش شعر معاصر که آرشیوی از شاعران پس از نیما در آنجا قابل مشاهده و مطالعه است می‌توانید روی نوشته‌ی روبه‌رو کلیک کنید: «شعر معاصر».

از طریق لینک‌های زیر می‌توانید به بخش‌های مختلف از مطالبِ مربوط به نیما یوشیج دسترسی داشته باشید.

اشعار نیما یوشیج نامه‌های نیما یوشیج رباعی‌های نیما یوشیج

 

مذهب نیما یوشیج

نیما یوشیج را به احتمال زیاد باید مسلمان دانست. اما تنها سندی که از مسلمانیِ وی در دسترس است یک رباعی‌ست که برای حضرت علی نوشته شده است. البته به صرف یک رباعی نمی‌توانیم با ایمان کامل بگوییم که شخصی چه مذهبی داشته. نیما در شعرهایش بیشتر به مسائل اجتماعی و و اقعیت‌های قابل لمس می‌پردازد تا به مسائل آسمانی و مذهبی. وجودِ یک رباعیِ مذهبی که معلوم نیست برای چه سن و سالی از شاعر است، نمی‌تواند سندیتی برای مذهب نیما یوشیج باشد. بسیاری از مردم در طی سال‌ها عقایدشان دچار دگرگونی می‌شود. احتمال دارد شخص مسلمانی پس از عبورِ یک دهه از عمر به یک آتئیست تبدیل شود یا برعکس، شاید شخص آتئیستی پس از عبور از سال‌ها به یک نوع مذهب روی بیاورد.

نیما یوشیج از نگاه اخوان

نیما بود که ما را توانگر کرد و راه توانگری نیز به ما بنمود…
همو بود که سبدِ خالی‌افتاده‌ی شعر ما را برداشت و به جنگلِ خویش بُرد و بازآورد پر از گل‌ها و میوه‌ها و دیگر موائدِ زمینی و آسمانی. امروز اگر دنیا بگوید ما فلان و فلان و فلان را داریم، شما که را؟ ‌می‌گوییم نیما یوشیج را و از عهده بیرون می‌آییم.

نیما یوشیج از نگاه رضا براهنی

نیما یوشیج، سنتی از گذشته را گرفت و تغییر داد و شکل جدید شعری را در ادامه‌ی شکل‌های سابق به وجود آورد. نیما حاصلِ جمعِ دیالکتیکی گذشته و حال است. و هر موجودِ زنده‌ی امروز، اگر بخواهد واقعاً زندگی کند و به معنای واقعی زنده باشد، باید در ارکانِ زندگیِ گذشته دست بِبَرَد؛ و نیما منتهایِ کوششِ خود را به کار بُرد تا موجودی جاندار، زنده و پر تحرک باشد و همیشه هم همانطور بماند.

نیما یوشیج از نگاه شفیعی کدکنی

در شعرِ نیما زیبایی، وحشی و غریب جلوه می‌کند و از این روی غرق شدگان در ادبِ قدیم نمی‌توانند از شعر او لذت ببرند، زیرا زیباییِ مأنوس و هنرِ معتاد در شعرِ او راه ندارد. او به نوعی دیگر، طالبِ حُسنِ غریب و معنیِ بیگانه است.

معروف‌ترین شعر نیما یوشیج

نیما یوشیج در بین مردم اشعار معروفی دارد. اما برخی از این شعرها از دیگر شعرها معروف‌تر شده‌اند و مردم زیرلب آن‌ها را بیشتر زمزمه می‌کنند. شعرهایی همچون: داروگ، تو را من چشم در راهم، مهتاب، هست شب، آی آدم‌ها، ری‌را و…

درباره‌ی سه پاراگراف بالا از مهدی اخوان ثالث، رضا براهنی و شفیعی کدکنی و جزئیاتِ معناییِ این گزاره‌ها یک جلسه‌ی دو ساعته در کارگاه آموزش شعر در کنار هنرجویانمان هستیم.

تمام مطالبی که در سایت شعر و مهر راجع به نیمای بزرگ قرار گرفته است، در زیر قابل دسترسی است.

مطالعه تطبیقی واژه شب در شعر نیما یوشیج و نازک ملائکه

مطالعه تطبیقی واژه شب در شعر نیما یوشیج و نازک ملائکه

مطالعه تطبیقی واژه شب در شعر نیما یوشیج و نازک ملائکهَ مقدمه شعر معاصر فارسی و عربی به طور کلی با آنچه در گذشته وجود داشته تفاوت اساسی پیدا کرده است مضمون قالب و اهداف آن با توجه به تغییر محیط زندگی به کلی متحول شده و راهی تازه در پیش گرفته است. در این[…]

چرا نیما را شاعر «آی آدم ها» می نامند؟

چرا نیما را شاعر «آی آدم ها» می نامند؟

چرا نیما را شاعر «آی آدم ها» می نامند؟ مقدمه طرح یک سؤال و یک فرضیه اگر واقعیت وجود شعر معاصر را به عنوان شعری صاحب هویت، سبک و قابلیت پیروی و تداوم قبول داشته باشیم بیشک این استقلال و هویت تا حد زیادی مرهون و مربوط به نظام صوری تازه و بدیع آن است.[…]

تحلیل انواع هنجارگریزی در اشعار نیما

تحلیل انواع هنجارگریزی در اشعار نیما

تحلیل انواع هنجارگریزی در اشعار نیما مقدمه در آغاز قرن بیستم روند مطالعه زبان دسخوش تحول و دگجر گونی عظیمی گشت. آغاز این دگرگونی با آموزش های زبان شناس سوئیسی ، سوسور همزمان گردید. آموزشهای سوسور پیش از همه بر فرمالیست اثر گذاشت فرمالیست ها متون ادبی را از دیدگاهی ساختاری مینگرد و با رها[…]

تحلیل مقایسه ای نگرش شاملو و نیما در وزن شعر

تحلیل مقایسه ای نگرش شاملو و نیما در وزن شعر

تحلیل مقایسه ای نگرش شاملو و نیما در وزن شعر مقدمه یکی از پیامدهای نهضت نمادگرایی (سمبولیسم) در اواخر قرن نوزدهم رواج شعر آزاد در فرانسه بود. سابقه ی شعر آزاد به یونان و روم باستان میرسد و آن نوعی شعر بود که شباهتهایی به شکل ظاهری شعر آزاد داشت. در قرون وسطی نیز شعر[…]

پست مدرنیسم و شعر معاصر ایران

پست مدرنیسم و شعر معاصر ایران

پست مدرنیسم و شعر معاصر ایران مقدمه جریان شعری پست مدرن که از دهه هفتاد در ایران مطرح شده است، بیش از آنکه در طول و ادامه تحولات ادبی داخلی باشد از طریق الگوبرداری از اشعار و نظریه های ادبی غربی به وجود آمده است. اصطلاح پست مدرن در غرب با تمام ابهامات مفهومی و[…]

بررسی سیر تحول شعر نو در زبان عربی و فارسی

بررسی سیر تحول شعر نو در زبان عربی و فارسی

بررسی سیر تحول شعر نو در زبان عربی و فارسی مقدمه کوشش برای تجدید در شعر عربی یا فارسی امری است قدیمی و شعراء دورانهای پیشین به نوعی برای تجدد در شعر گامهایی را بر داشته اند محققان، نخستین آهنگهای تجدد را در شعر عربی به شاعران عصر عباسی نسبت میدهند دوره ای که چارچوب[…]

تحلیل شعر ققنوس نیما یوشیج با نگرشی به اندیشه های گاستون باشلار

تحلیل شعر ققنوس نیما یوشیج با نگرشی به اندیشه های گاستون باشلار

تحلیل شعر ققنوس نیما یوشیج با نگرشی به اندیشه های گاستون باشلار خلاصه: ایماژ (Image) یا تصویر, کوچکترین واحد سازنده شعر محسوب می شود. گاستون باشلار شناخت تخیل شاعر از ورای تحلیل تصاویر ادبی را مبنای اندیشه خود قرار می دهد. او تصاویر مورد مطالعه خود را بر اساس عناصر چهارگانه «آب», «باد», «آتش» و[…]

بررسی شعر کودک در شعر نو

بررسی شعر کودک در شعر نو

بررسی شعر کودک در شعر نو خلاصه: بزرگترین تحول در ادبیات معاصر به سردمداری نیمایوشیج با عنوان «شعرنو» ثبت شده است؛ در این ادبیات, انسان ایرانی در محور و مرکز واقعیات قرار گرفت و کیفیت های متغیر طبیعت و سرشت او مطرح شد؛ از مهم ترین تحولات این تغییر, ظهور شعر کودک بود که در[…]

سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر فارسی

سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر فارسی

سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر فارسی/ بررسی نمادهای اجتماعی در شعر شاعران دهه های سی و چهل. چکیده نمادگرایی یا سمبولیسم اجتماعی از مهم ترین رویکردهای شعر معاصر ایران به ویژه دهه های سی و چهل نسبت به مضامین سیاسی و اجتماعی است که به عنوان یک مکتب ادبی, به همراه تصویرآفرینی و پرداخت شاعرانه, شیوه[…]

نگرشی تطبیقی بر شگردهای طنز در شعر نیما یوشیج و احمد مطر

نگرشی تطبیقی بر شگردهای طنز در شعر نیما یوشیج و احمد مطر

نگرشی تطبیقی بر شگردهای طنز در شعر نیما یوشیج و احمد مطر چکیده: از آنجا که به اعتقاد برخی, طنز, هنری ترین شیوه انتقاد است, در جامعه و فضایی که بی عدالتی اجتماعی و سیاسی, خفقان, تزویر و دروغ, بر ذهن و زبان جامعه مسلّط می شود, زبان شاعر تیزبین از طنز به عنوان هنری[…]

اشعار نیما یوشیج

اشعار نیما یوشیج

اشعار نیما یوشیج را می‌توان به بخش‌های مختلف و قالب‌های متفاوتی از جمله قطعه، قصیده، غزل، رباعی، مثنوی و شعر نیمایی تقسیم بندی کرد.   اشعار نیما یوشیج   قالب قطعه، قصیده، غزل، رباعی و مثنوی از قالب‌های کلاسیک هستند که پیش از نیما یوشیج نیز وجود داشته‌اند. در نتیجه بخشی از اشعار نیما یوشیج[…]

نامه های نیما یوشیج

نامه های نیما یوشیج

نامه های نیما یوشیج: در این مطلب نامه‌های نیما یوشیج به اشخاص مختلف را می‌خوانیم، اشخاصی از جمله نصرت رحمانی، ناتل خانلری، همسرش یعنی عالیه جهانگیر، احمد شاملو، پسرش یعنی شراگیم یوشیج و…       نامه‌های نیما یوشیج نامه های نیما، که پرحجم ترین اثر منثور او محسوب می شود، در فاصله سالهایی طولانی[…]

رباعی های نیما یوشیج

رباعی های نیما یوشیج

رباعی های نیما یوشیج گفتم الف. او گفت الف گفتم با گفتا پس با؟ گفتم تا. گفتا تا. ناموخته باری زالف تا یا گفت: مارا پس تا چه کار دیگر با یا ! 2 دل برد ز من آن سر زلفین دو تا دو چشم تو گشتند در این کار گوا افسوس! چو این هر[…]

شعر رویا نیما یوشیج

شعر رویا نیما یوشیج

شعر رویا نیما یوشیج   دوش در مستی رویای پریشان چو مرا دیده می خفت و دل اما به نهان می کاوید   سود بر لوح جبینم سر انگشتی گرم از ره خواب جهانید مرا همچو امید   اندر آن مرحله کاو با دل شب راهش بود گفت شوخی: ز چه می لرزدت اندام چوبید؟[…]

شعر در قدح یکی از خوانین خسیس نیما یوشیج

شعر در قدح یکی از خوانین خسیس نیما یوشیج

شعر در قدح یکی از خوانین خسیس نیما یوشیج   بزرگوارا اگرخود بزرگ نامده ای چنانکه شاید و باید خدا کند کائی   شماره کرده همه داردت بقاعده دهر هرآنچه بر سر این مرتبت بیفزائی   شكم بداری فربی و عقل لاغر و خلق اگر تو را نستائید خود تو بستائی   زیک قراضه نخیزی[…]

chat